با ضایعات الكترونيكی چه كار كنيم

با ضایعات الکترونیکی چه کار کنیم ؟ متأسفانه بازیافت غیرقانونی ضایعات الکترونیکی در کشورهای جهان سوم منجر به آلودگی گسترده در آن کشورها شده است. در سال‌های اخیر به دلیل ظهور انواع رایانه‌ها و تجهیزات جانبی آن‌ها و نوآوری مداوم تجهیزات ارتباطی، مردم بیش از پیش مشتاق به خرید و خرید فناوری و ارتباطات، معضل زباله‌های الکترونیکی شده‌اند.

ضایعات عبدی بهترین خریدار ضایعات در تهران میباشد.

ضایعات الکترونیکی مورد استفاده در وسایل الکترونیکی و قطعات آنها مانند تلفن همراه و کامپیوتر، درایو دیسک و غیره. گفته می شود فلزات خطرناکی مانند سرب، کادمیوم و جیوه وجود دارند که اگر پس از عمر مفید در طبیعت رها شوند و به درستی پردازش نشوند، آلوده کننده محیط زیست محسوب می شوند. به گزارش پایگاه خبری ECTA، آمار دقیقی از زباله های الکترونیکی در ایران وجود ندارد اما عمر این دستگاه ها و اقلام در دنیا 2 تا 3 سال و در ایران شاید 5 سال است.

کشورهای توسعه یافته که آمریکا پیشتاز است، بزرگترین تولید کننده این مواد هستند و گاهاً مشاهده می شود که این مواد پس از مصرف به کشورهای ثالث ارسال می شود. متأسفانه بازیافت وسایل الکترونیکی غیراصلی ضایعات در کشورهای جهان سوم منجر به آلودگی گسترده در این کشورها شده است. بر اساس توافقنامه 1989 سازمان ملل متحد برای کنترل صادرات پسماندهای خطرناک از کشورهای توسعه یافته به کشورهای فقیر، هر کشوری می تواند واردات این کالاها را به صورت یکجانبه ممنوع کند و کشور صادرکننده باید رضایت کشور واردکننده را جلب کند.

اما آمریکا هرگز این قرارداد را امضا نکرد و کشورهایی مانند چین به امید به دست آوردن مقداری پول از فرآوری این مواد، از امضای این قرارداد خودداری کردند.طبق آمار، 70 درصد رایانه ها و تلفن های همراه جهان در چین بازیافت می شوند. در سال 2008، وزرای 170 کشور جهان در بالی، اندونزی گرد هم آمدند تا درباره نحوه بازیافت زباله های خطرناک از جمله زباله های الکترونیکی بحث کنند.

کارشناسان بر این باورند که دفن یا سوزاندن این مواد که به طور گسترده انجام می شود راه حل مناسبی نیست یا حداقل آخرین راه حلی است که باید به آن فکر کنید زیرا با دفن این زباله ها یا جمع آوری آنها روی محیط زیست از بین می رود. و شکسته و در نتیجه مواد سمی موجود در آن به سطح آب زیرزمینی می رود و با سوزاندن آنها گازهای سمی خطرناک برای محیط زیست آزاد می شود.

تلاش برای ماندگاری بیشتر محصول

تلاش برای ماندگاری بیشتر محصول با خرید مواد تجدید پذیر می توانید عمر محصول را تا حد امکان افزایش دهید. به عنوان مثال، مانیتور رایانه را برای استفاده ذخیره کنید و واحد پردازش مرکزی (CPU) را جایگزین کنید یا همچنان می توان از آن برای افزودن حافظه رایانه یا به روز رسانی نرم افزار استفاده کرد.

کمک های مالی به مناطق نیازمند

راه های مختلفی که می توان در این زمینه در نظر گرفت این است که تجهیزاتی را که هنوز زنده یا حذف شده و از سیستم کار می کنند در اختیار مدارس مناطق محروم قرار دهیم و یا نحوه تعمیر تجهیزات را به آنها آموزش دهیم. این نه تنها مقرون به صرفه است، بلکه برای محیط زیست نیز مفید است. کارشناسان محیط زیست بر این باورند که حتی بازیافت بهترین راه برای کامپیوترهای قدیمی است که دیگر قابل تجدید نیستند، یا به خصوص مانیتورهای شکسته و غیرقابل استفاده که در واقع کامپیوترهای کامل هستند، از شیشه مانیتور گرفته تا کیسه های پلاستیکی، مس در منابع تغذیه، فلزات گرانبها. در مدارها، مودم ها یا منابع تغذیه استفاده می شود. راه‌حل ديگر براي مشكل زباله الكترونيكي آن است كه شركت‌هاي توليدكننده مسؤوليت سيل عظيم ابتكاراتي را كه توليد مي‌كنند برعهده بگيرند. درواقع محصولات كهنه را از مشتريان پس بگيرند. ترفيع و بازيافت يك محصول بلا استفاده براي شركت توليدكننده آسان‌تر است.

براساس گزارش پايگاه خبري فضاي سبز و محيط‌زيست ايران كه اطلاعات اين گزارش از آن گرفته شده است، هم‌چنين اين وظيفه مي‌تواند شركت‌هاي توليدكننده را وادار كند تا محصولاتشان را به گونه‌اي طراحي كنند كه آسان‌تر قابل بازيافت شوند. طبق مطالعات اخير كشور چين با توليد يك ميليون تن زباله در سال دومين توليدكننده زباله‌هاي الكترونيكي در جهان است و علاوه بر اين دومين واردكننده بزرگ زباله‌هاي الكترونيكي نيز است.

استاندار خراسان‌ رضوي دو سال گذشته درباره نخستين كارخانه بازيافت زباله‌هاي الكترونيكي كشور در مشهد گفته بود كه اين كارخانه با 220 ميليون تومان هزينه در مدت دو سال و با تلاش 8 نفر از دانشجويان دكترا و ارشد مركز رشد فن‌آوري دانشگاه فردوسي مشهد ساخته شده است و به بهره‌برداري رسيد. به گفته او روزانه 800 كيلوگرم زباله الكترونيكي مانند موبايل و رايانه‌هاي مستعمل در اين كارخانه پس از انجام مراحل بازيافت به 100 كيلوگرم پسماند تبديل مي‌شوند و اين پسماندها شامل طلا، نقره، مس، قلع، سرب و نقره با درجه خلوص 99 درصد است كه براي مصارف صنعتی دوباره به چرخه توليد باز می گردند. .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *