ورق سیاه که به‌عنوان یک واسط یا ماده اولیه برای ساخت کالاهای صنعتی آهنی در نظر گرفته می‌شود. ورق سیاه یکی از انواع ورق فولادی است که با برخورداری از ویژگی‌هایی همچون انعطاف پذیری، قابلیت جوشکاری، مقاومت بیشتر در برابر ضربه و فشار، در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از این رو آگاهی در مورد مشخصات اصلی ورق سیاه، گریدهای مختلف و کاربرد هریک در صنایع مختلف می تواند در زمان استفاده بسیار مهم و اساسی باشد. چرا که بسته به نحوه تولید و کارخانه تولیدکننده، می تواند از مشخصه های خاصی نیز برخوردار گردد. یکی از برترین ورق سیاه های موجود در بازار ورق سیاه گیلان است که در شمال کشور تولید و به بازار مصرف عرضه می گردد. در ادامه ورق سیاه را با جزئیات بیشتری بررسی می کنیم.

ورق سیاه چیست؟

در رابطه با اینکه ورق سیاه چیست باید این را دانست که به‌طور کلی برای ساخت انواع ورق‌های فولادی از 2 روش نورد گرم و سرد استفاده می‌کنند، که برای تولید این محصول، نورد گرم به‌کار گرفته می‌شود.

استفاده از چنین روشی باعث می‌شود تا سطح خارجی این محصول صاف و یکدست نباشد و حالتی مات و کدر به خود بگیرد و این مسئله باعث می‌شود این ورق با نام ورق سیاه معرفی شود.

باید این را در نظر داشته باشید، که ورق سیاه براساس استانداردهای مختلفی تولید می‌شود و جهت ساخت طیف گسترده‌ای از محصولات فولادی از آن، به‌عنوان یک ماده پایه‌ای استفاده می‌کنند.

انواع ورق سیاه کدم‌اند؟

برای تقسیم‌بندی ورق سیاه به انواع مختلف، معمولا معیارهای مختلفی مانند آلیاژهای به‌کار رفته و ابعاد در نظر گرفته می‌شود.

بهتر است این را در نظر بگیرید که اندازه و ضخامت ورق سیاه، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین معیارها در زمینه دسته‌بندی این محصول به شمار می رود که بر همین اساس می توان ورق سیاه را به دسته های زیر تفکیک نمود:

  • ورق سیاه رول یا کلاف: ورق‌های سیاهی که به‌صورت رول و یک تکه هستند و برای مواردی که نیاز به ابعاد غیراستاندارد باشد مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توان آن‌ها را در اندازه دل‌خواه برش داد.

  • ورق سیاه شیت: زمانی که در صنایع مختلف نیاز به استفاده از ورق‌هایی با ضخامت بالاتر وجود داشته باشد، تولیدکنندگان ورق سیاه را به‌صورت شیت و در ابعاد مختلفی تهیه و تولید می‌کنند.

از سوی دیگر آلیاژهای به‌کار رفته در ساخت این محصول نیز به عنوان عاملی برای تقسیم‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد، که با توجه به این مشخصه آن‌ها را با استفاده از حروف ST و یک عدد بیان می‌کنند، اما دلیل استفاده از آلیاژهای مختلف برای تولید ورق سیاه چیست؟

زمانی که از آلیاژهای متنوع برای تولید این محصول استفاده می‌کنند، می‌توان انتظار داشت که هر کدام از میزان سختی متفاوتی نیز برخوردار باشد و گریدهای متفاوتی همچون موارد زیر برای آن ارائه شود که نمونه دیگری از دسته بندی ورق سیاه به شمار می رود:

  • ورق سیاه ST37: این مدل به‌عنوان ورق سیاه معمولی شناخته می‌شود، که میزان کربن پایینی دارد و در مواردی با نام فولاد نرمه نیز معروف است.

  • ورق سیاه ST52: ورق سیاه صنعتی، از مقدار کربن بیشتری برخوردار است و همین امر باعث افزایش سختی و استحکام آن می‌شود.

کاربردهای ورق سیاه چیست؟

این محصول فولادی به‌عنوان یک ماده اولیه برای ساخت و تولید مقاطع ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع کاربرد ورق سیاه در صنایع مختلف به شرح زیر است:

  • ساخت تجهیزات کشاورزی

  • ساخت مخازن و لوله‌های نفتی

  • صنایع کشتی‌سازی

  • ساخت رینگ در صنعت خودروسازی

  • تولید بسیاری از ورق‌های فولادی

  • تولید انواع مختلف پروفیل‌ها و تیرآهن‌هایی که در صنایع ساختمانی به‌کار می‌روند.

ویژگی ها و مشخصات ورق سیاه کدام است؟

برای پاسخ به این سوال باید ویژگی‌های مختلفی را در رابطه با انواع مدل‌های این محصول مورد بررسی قرار داد که شامل عناصر مورد استفاده برای تولید، ضخامت و ابعاد ورق سیاه است.

در خصوص ضخامت، با توجه به استانداردهایی که برای ورق سیاه در نظر گرفته می‌شود، مدل رول معمولا ضخامتی بین 1.5 تا 15 میلی‌متر دارند و در عرض‌های 1، 1.25، 1.5 و 2 به بازار عرضه می‌شوند.

مدل شیت ورق سیاه ضخامتی، بیش از 15 میلی‌متر دارد و از نظر ابعاد دارای نمونه‌هایی همچون 1×2، 1.5×2.5، 1×6، 1.5×6، و 2×12 خواهد بود که متقاضیان بر اساس نیاز خود یکی از آن‌ها را خریداری می‌کنند.

از طرفی باید این را هم در نظر بگیرید که برای بررسی خواص مکانیکی و شیمیایی ورق سیاه از استانداردهای مختلفی استفاده می‌شود، که شامل DIN 17100 و BS EN 10025 است.

مزایای استفاده از ورق سیاه

با توجه به اینکه ورق‌های فولادی به‌عنوان پرکاربردترین مصالح مصرفی در صنایع مختلف در نظر گرفته می‌شوند، بهتر است اطلاعاتی در رابطه با مزایای ورق سیاه در اختیار داشته باشید که عبارت‌اند از:

  • انعطاف‌پذیری مناسب، یکی از مهم‌ترین مزایای این محصول است و به همین دلیل از ورق سیاه، به‌عنوان جایگزینی برای ورق سرد استفاده می‌شود.

  • مراحل تولید و برش در بازه زمانی کوتاهی انجام می‌شود.

  • برخورداری از خواص مکانیکی مطلوب

  • داشتن مقاومت کششی بالا

  • برخورداری از استحکام و سختی زیاد

البته باید در نظر داشته باشید که در کنار تمامی مواردی که به‌عنوان مزایای این محصول بیان می‌شود، می‌توان معایب ورق سیاه را نیز عنوان کرد که عبارت‌اند از:

  • مقاومت پایین در برابر خوردگی

  • با توجه به اینکه این مدل ورق سطح خشن و ناصافی دارد می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی حین کار شود.

نحوه تولید ورق سیاه

برای تولید ورق سیاه از روش نورد گرم به این صورت استفاده می‌شود، که در ابتدا شمش‌های فولادی را تا دمای بیش از 1100 درجه سانتی‌گراد حرارت می‌دهند؛ تا ترکیب شیمیایی مورد نیاز برای تهیه محصول نهایی آماده شود.

بعد از این کار برای انجام فرایند نورد، فولاد را بین 2 غلتک بزرگ حرکت می‌دهند تا ضخامت آن کاهش پیدا کند، بعد از این فرایند لازم است که مرحله خنک‌سازی انجام شود.

درواقع یکی از مراحلی که در تغییر ویژگی‌های نهایی ورق سیاه تاثیر دارد، فرایند خنک‌سازی است؛ در نهایت برای اینکه ورق‌های تولید شده به بازارعرضه شوند، آن‌ها را به‌صورت شیت یا رول بسته‌بندی و به بازار عرضه می‌کنند.

مهمترین تولیدکنندگان ورق سیاه در ایران

در ایران کارخانه‌ها و مجتمع‌های فولادی مختلفی در زمینه تولید ورق سیاه فعالیت دارند که هر کدام از آنها گریدهای مختلفی را با کیفیت متنوع به بازار عرضه می‌کنند. برخی از این کارخا‌جات که می‌توانید برای خرید ورق سیاه انتخاب کنید:

  • فولاد مبارکه اصفهان

  • فولاد اکسین خوزستان

  • ورق سیاه کاویان

  • ورق سیاه گیلان

ورق سیاه گیلان؛ بهترین و مناسب ترین ورق سیاه موجود در بازار

ورق سیاه گیلان از جمله یکی از بهترین ورق های سیاه موجود در بازار است که به واسطه کیفیت و قیمت مناسبی که دارد، توانسته در بین خریداران جایگاه ویژه ای داشته باشد. ورق سیاه گیلان، دارای ضخامت های 2، 6، 8، 10،12 و 15 میلیمتر است و به صورت رول به بازار عرضه می گردد. کارخانه تولید کننده این ورق، مجتمع فولاد گیلان است که به صورت روزانه و متناسب با نوسانات رخ داده در بازار ، قیمت ورق سیاه گیلان با ضخامت و ابعاد سفارشی را به خریداران ارائه می دهد.

جمع‌بندی

ورق سیاه به عنوان یکی از مهمترین ورق های موجود در بازار به حساب می آید که با توجه به نحوه تولید، کارخانه تولیدکننده، گرید، ضخامت، ابعاد و رول و شیت بودن آن ، می تواند از کیفیت و به تبع آن از قیمت متفاوتی نیز برخوردار باشد. امروزه ورق سیاه گیلان در کنار دیگر برندهای مطرح همچون ذوب آهن، اکسین یکی از مناسب ترین و از سوی دیگر با کیفیت ترین ورق های سیاه موجود در بازار است که توانسته نیاز بازار شمال کشور و دیگر مناطق را به خوبی مرتفع سازد.

منبع: مرکز فروش انواع مقاطع فولادی آهن ملل