ورق گرم (سیاه) یکی از پر مصرف ترین انواع ورق های فولادی است که در کوره هایی با حرارت بالا تولید می شوند. با توجه به آلیاژها و نوع فولاد به کار رفته در تولید این ورق ها به دو دسته صنعتی و معمولی تقسیم می شوند که این موضوع بر قیمت ورق گرم (سیاه) تاثیر گذار می باشد. در این مقاله قصد داریم در رابطه با عناوین زیر بیشتر شما را ورق گرم آشنا کنیم و به بررسی نمودار قیمت ورق آهن سیاه در سال جدید بپردازیم.

نمودار قیمت ورق آهن سیاه ( گرم)

اطلاع از قیمت مصالح ساختمانی مختلف و یا قیمت فلزات مختلف مثل قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن یا حتی قیمت آهن ضایعات برای افراد بسیاری از اهمیت بالایی برخوردار است. ورق سیاه نیز همچون سایر مقاطع فلزی دارای کاربرد های فراوانی است.

یکی از دلایل اصلی استفاده از ورق های سیاه این است که اجزای تشکیل دهنده این ورق در دماهای بالا ذوب شده و رنگ ورق ها مات می شوند. این ورق های مات شده در بازارهای فولادی به نام ورق سیاه که به دلیل روش تولید آن که به روش نورد گرم میباشد، ورق گرم نیز نامیده می شوند.

ورق های سیاه در سایز و ابعاد گوناگونی در صنعت به دو روش مستقیم و غیر مستقیم مورد استفاده قرار می گیرد. از روش مستقیم برای ساخت مخازن، اتومبیل، کشتی ها و بدنه ماشین آلات استفاده می شود و از روش غیر مستقیم برای ساخت انواع پروفیل صنعتی و ساختمانی و همچنین دیگر مقاطع فولادی استفاده می کنند. این دسته از ورق ها انواع مختلفی دارند که کاربردهای گوناگونی نیز می توانند داشته باشند و این عامل نیز می تواند یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت ورق گرم (سیاه) باشد.

در ادامه دو نوع بسیار پرکاربرد ورق های گرم را به شما معرفی کرده ایم.

ورق ST37: ورق ST37  ورق فولادی است که میزان کربن آن کمتر از دیگر مقاطع فولادی است و قابلیت جوش پذیری بالایی دارد به طور کلی می توان گفت که هرچه رص کربن در یک مقطع فولادی کم باشد، میزان جوش پذیری آن بیشتر می شود.

ورق ST54: ورق ST52 ورق فولادی است که میزان کربن آن نسبت به ورق ST37 بیشتر است و قابلیت جوش پذیری کمتری نسبت به ورق قبل دارد ولی استحکام و مقاومت آن در برابر نیروهای کششی و تنشی بیشتر است.

عوامل تعیین کننده و تاثیر گذار بر نمودار قیمت ورق سیاه (گرم) چیست؟

قیمت ورق گرم (سیاه) علاوه بر سایز و ابعاد و حتی نوع آن بسته به پارامتر های دیگری نیز متغیر است. این عوامل شامل: هزینه های سنگ آهن ( از آنجایی که ورق های فولادی از سنگ آهن تولید می شوند، کمبود این معدن در کشور موجب افزایش قیمت ورق گرم (سیاه) می شود.)، هزینه های ناشی از حمل و نقل، هزینه های تولید، عرضه و تقاضا در کشور برای این محصول، ضخامت ورق فولادی، سیاست های داخلی و خارجی و نوع برند کارخانه تولید کننده ورق، می باشد.

کاربرد ورق سیاه

 

همانگونه که ذکر شد قیمت ورق گرم (سیاه) با توجه به نوع ورق اندازه و ابعاد آن کاملا متفاوت است. ورق های گرم یکی از پرکاربرد ترین ورق ها در حوزه ی خودروسازی، کشتی سازی، تولید مخازن خاص، صنایع و ماشین آلات سنگین، کشاورزی و… است که مصرف کنندگان ویژه ای دارد به همین دلیل اطلاع از قیمت ورق سیاه (گرم) یک موضوع بسیار با اهمیتی است.

اگر شما هم جز کسانی هستید که می خواهید از وضعیت نمودار قیمت ورق گرم (سیاه ) مطلع شوید، فولاد 24 مرجع فولادی بزرگی است که شما را از آخرین قیمت های به روز شده، روزانه مطلع می سازد.

نتیجه گیری

ورق های گرم یا همان ورق سیاه به روش نورد گرم تولید می شوند و در کوره هایی با حرارت های بالا و در انواع و ابعاد و ضخامت های مختلفی تولید شده  و در بازار های فولادی جهت عرضه به مشتریان، به فروش می رسند. از آنجایی که این ورق ها از محبوبیت و کاربرد بالایی برخوردار هستند، قیمت ورق گرم (سیاه) با توجه به کارایی که این محصول دارد بسیار مقرون و به صرفه است.