کارخانه‌های بزرگ فولادسازی، سهم زیادی از تولید آلاینده‌های محیطی و موجود در هوا را به خود اختصاص می‌دهند. با استفاده از روش‌هایی مدرن و تولید فولاد سبز می‌توان جلوی آلودگی‌های محیط زیست را گرفت. فولاد سبز چیست و چه تفاوتی با تولید فولاد سنتی دارد؟ Green Steel یا فولاد سبز، نام محصولی است که با استفاده از کوره‌های جدید و هیدروژن ساخته می‌شود. همچنین خبری از گازهای گلخانه‌ای مضر در تولید این فولاد نیست. در این مطلب همراه ما باشید تا همه چیز را درباره فولاد سبز توضیح دهیم. شما می‌توانید آخرین و جدیدترین اخبار صنعت آهن و فولاد را در فولادبان، دیده بان صنعت فولاد دنبال کنید.

معرفی فولاد سبز

به فولادی که به‌وسیله انرژی‌های تجدیدپذیر و هیدروژن سبز تولید می‌شود، فولاد سبز می‌گویند. برای تولید این نوع فولاد، سوخت‌های فسیلی مصرف و گازهای گلخانه‌ای منتشر نمی‌شوند. احتمالا برای شما هم سوال پیش می‌آید که دلیل تولید فولاد سبز چیست؟ با توجه به اینکه صنایع مختلفی به استفاده از فولاد وابسته هستند، سازمان‌های جهانی در تلاش هستند تا مقدار گازهای گلخانه‌ای را به صفر برسانند. فرایند تولید Green Steel یا فولاد سبز، آینده صنعت فولاد و صنایع وابسته به آن را تضمین می‌کند.

تولید فولاد سبز چه اهمیتی دارد؟

اکنون که با Green Steel آشنا شدیم، سوال اصلی اینجاست که تولید این فولاد چه اهمیتی دارد و دلیل تولید فولاد سبز چیست؟ با توجه به تغییرات اقلیمی مانند سیل، طوفان و گرمای زیاد به خصوص در کشورهای پیشرفته، باید برای حذف آلاینده‌ها و داشتن هوا، آب و زمین پاک تلاش کرد. دلایل تولید فولاد سبز عبارت‌اند از:

  • کم شدن و به صفر رسیدن تولید کربن و انتشار گازهای گلخانه‌ای و مضر
  • جایگزینی انرژی‌های تجدیدپذیر با سوخت‌های فسیلی
  • کم‌تر شدن تولید آلاینده‌ها در محیط و بهبود محیط زیست
  • امکان تولید فولاد سبز از آهن قراضه و صرفه‌جویی در منابع سنگ آهن
  • نقش هیدروژن سبز بر افزایش تولید اکسیژن در محیط زیست
  • کمک به وضعیت سلامت جامعه و کاهش هزینه‌های درمان به خصوص در مناطق اطراف شرکت‌های فولادسازی

چالش‌های تولید فولاد سبز

هر فرایندی علیرغم کاربردها، مزایا و ویژگی‌های مثبت، چالش‌هایی هم دارد. اما چالش‌های تولید فولاد سبز چیست؟ به طور کلی ساخت Green Steel فرایند پرهزینه‌ای است که به تجهیزات پیشرفته‌ای نیاز دارد. اما دسترسی به تجهیزات و فناوری‌های مربوطه، زمان بر است. چالش‌های تولید این نوع فولاد شامل موارد زیر هستند:

  • کمبود دانش و نیروهای متخصص
  • هزینه‌های بالا برای تولید
  • مشکلات حمل و ذخیره هیدروژن
  • عدم دسترسی به امکانات و دستگاه‌های ویژه برای تولید

فولاد سبز چگونه تولید می‌شود؟

تولید فولاد سبز یک خبر خوش برای فعالان محیط زیست است؛ زیرا به جای کربن، اکسیژن تولید می‌کند. روش‌های مختلفی برای تولید این نوع فولاد وجود دارد. یکی از روش‌های آن تولید آهن اسفنجی از آهن جامد است. برای این کار، سنگ آهن جامد را با کمک هیدروژن به سنگ آهن اسفنجی تبدیل می‌کنند. با قرار دادن آهن اسفنجی در کوره الکتریکی، این محصول ذوب شده و فولاد سبز را به وجود می‌آورد. در نهایت با استفاده از هیدروژن به جای سوخت‌های فسیلی، به جای کربن هم اکسیژن تولید می‌شود.

تفاوت‌های فولاد سبز با سنتی

فولادهایی که در هر دو روش سنتی و سبز ساخته می‌شوند، از نظر ظاهری، ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی هیچ فرقی با هم ندارند. بنابراین تفاوت فولاد سنتی با فولاد سبز چیست؟ تنها تفاوت این دو روش، در نحوه تولید و نتایج زیست محیطی پروسه ساخت آن‌ها است. یعنی با تولید فولاد سبز، میزان آلاینده‌های محیطی کم‌تر می‌شوند. همچنین برای تولید فولاد سبز از کوره‌هایی مدرن با سوخت برق یا هیدروژن استفاده می‌شود و خبری از کوره‌های ذغال سنگ فولاد سنتی نیست.

فولاد سبز چه کاربردهایی دارد؟

همان‌طور که گفتیم فولاد سبز و سنتی از نظر ویژگی‌های ظاهری، فیزیکی و شیمیایی تفاوتی ندارند. اگر برای شما هم سوال پیش آمده که کاربرد فولاد سبز چیست؟ باید بگوییم که این نوع فولاد هم همان کاربردهای فولاد سنتی را دارد. بنابراین مانند فولاد سنتی، دو مورد از بزرگ‌ترین و پرمصرف‌ترین صنایعی که فولاد سبز در آن‌ها استفاده می‌شود، صنایع خودروسازی و ساختمان‌سازی هستند. فولاد گرین هم مانند فولاد سنتی برای تولید قطعه‌ها در صنایع مختلف مانند لوله، نبشی، ناودانی، تیرآهن، موتور خودرو، بدنه، میلگرد، خطوط لوله دریایی و…. استفاده می‌شود.

هزینه تولید Green Steel (فولاد سبز)

اکنون با مزایای تولید فولاد سبز و کاربردهای آن آشنا شدیم. پس دلیل اجرایی نشدن تولید این نوع فولاد در تمام کشورهای جهان چیست؟ یکی از اصلی‌ترین دلایل اجرایی نشدن این روش تولید فولاد، هزینه‌های زیاد آن است که نسبت به روش سنتی تقریبا 40 تا 100 درصد افزایش دارد. به جز هزینه‌های مادی و عوامل اقتصادی، کشورها باید دانش و تکنولوژی مورد نیاز آن را هم داشته باشند. به دلیل نبود هزینه کافی، تکنولوژی و دانش متخصصان، تولید فولاد سبز هنوز در خیلی از کشورها اجرایی نشده است.

تولید فولاد سبز در ایران

هزینه‌های بالا و نیاز به دانش تخصصی و تکنولوژی‌های مورد نیاز باعث شده ایران هنوز هم وارد فرایند تولید فولاد سبز نشود. البته به دلیل وضعیت بد محیط زیست و کمبود منابع آبی کشور، ایران هم ناچار است در آینده‌ای نه چندان دور تولید این نوع فولاد را آغاز کند. همچنین کشور ما جزو ده تولیدکننده برتر فولاد در جهان است. اما عواملی مانند تحریم‌های بین‌المللی، مانع دسترسی ایرانیان به اطلاعات تولید Green Steel می‌شود.

برترین تولیدکنندگان فولاد سبز در جهان و نگاهی به آینده آن

از آنجایی که وضعیت اقلیمی و شرایط محیط زیست در تمام کشورهای جهان خیلی خوب نیست، احتمالا تا چند سال آینده خیلی از کشورهای جهان وارد خط تولید این نوع فولاد شوند. در حال حاضر برترین تولیدکنندگان فولاد سبز در جهان، شرکت‌های زیر هستند:

  • شرکت سوئدی SSAB AB
  • شرکت اسپانیایی ArcelorMittal S.A.
  • گروه Rio Tinto

سخن پایانی

با توجه به گرم شدن زمین و تغییرات اقلیمی، انسان چالش‌های زیادی در زندگی خود خواهد داشت. به‌گونه‌ای که تمام این تغییرات روی کیفیت زندگی انسان هم تاثیر خواهد گذاشت. این روزها 7 الی 8 درصد از سهم تولید گازهای گلخانه‌ای مخصوصا کربن به کارخانه‌های سازنده فولاد اختصاص پیدا می‌کند. همچنین در سال‌های آینده میزان تقاضا برای تهیه فولاد بیش‌تر می‌شود. در نتیجه کارخانه‌ها باید فولاد بیش‌تری بسازند و این یعنی افزایش مقدار گازهای گلخانه‌ای. تولید فولاد سبز یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ حیات بشر است که در این مطلب همه آنچه را که باید درباره فولاد سبز بدانید، توضیح دادیم.

اگر به دنبال دریافت قیمت روز آهن و فولاد هستید میتوانید از طریق سایت خبرگزاری فولادبان پیگیری کنید.

منبع : سایت فولادبان