ورق فلزی، یکی از اولین محصولاتی است که پس از اختراع آهن‌آلات، وارد چرخه تولید شد. ورق‌های فلزی  از جمله پرکاربردترین مقاطع فولادی در عصر حاضر به‌شمار می‌روند که کاربردهای وسیع و گسترده آنان سبب شده است تا پاسخگوی طیف وسیعی از صنایع گوناگون باشند. در علم متالورژی به ترکیب یک یا چند عنصر مختلف آلیاژ می‌گویند. آلیاژسازی توسط بشر با هدف بهینه‌سازی و ارتقای خواص مکانیکی و شیمیایی صورت گرفته است. ورق آلیاژی نیز از جمله محصولاتی است که با این روش تولید می‌شوند و نسبت به انواع غیر آلیاژی، دارای مقاومت بیشتری در برابر دماهای بسیار بالا، بسیار پایین و همچنین محیط‌های خورنده هستند. در این مقاله از وبسایت آهن رسان به معرفی و بررسی انواع گوناگون ورق آلیاژی و کاربردهای هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم. دفتر مرکزی آهن رسان در شهر مشهد واقع شده است و خدمات خود را به تمامی هموطنان در سراسر ارائه می‌دهد. شهروندان عزیز مشهدی می‌توانند جهت استعلام انواع مقاطع فولادی از جمله قیمت میلگرد در مشهد با کارشناسان فروش ما در آهن رسان تماس بگیرید.

وضعیت تولید و خرید و فروش ورق‌های آلیاژی در ایران چگونه است؟

کشور عزیزمان ایران، در کنار دیگر کشورهای همسایه از جمله ترکیه،‌ عربستان و امارات، تنها واردکنندگان ورق‌های آلیاژی در خاورمیانه به‌شمار می‌روند. بر اساس آمارها در سال ۲۰۱۶،  ایران با دارا بودن سهم ۱۸ درصدی از کل بازار وارداتی در خاورمیانه، بزرگترین واردکننده ورق آلیاژی پی از ترکیه بوده است. ورق آلیاژی محصولی پرکاربرد با کاربردهای صنعتی است که افزایش تقاضای این محصول تنها در کشورهای در حال توسعه و صنعتی دیده می‌شود. امروزه مجموعه‌های زیادی در ایران از جمله آهن رسان به ارائه قیمت انواع ورق آلیاژی، قیمت میلگرد و قیمت آلومینیوم در مشهد اقدام می‌کنند که گام بلندی در راستای پیشرفت و توسعه میهنمان به‌شمار می‌رود.

ورق آلیاژی چیست؟

آلیاژ لغتی فرانسوی به معنای ترکیب کردن است. همان‌گونه که از نام آن هم پیدا است، ورق آلیاژی نوعی از ورق فلزی است که ماده اولیه در ساخت آن از آلیاژهای متعدد گرفته شده است. آلیاژ شامل یک عنصر فلزی پایه و یک یا چند عنصر آلیاژی فلزی یا غیر فلزی است که در فرآیند آلیاژسازی در ابتدا عنصر فلزی پایه ذوب می‌گردد و سپس دیگر عناصر به شکل مذاب به آن اضافه خواهند شد. در نهایت هم تمامی عناصر به صورت کامل با یکدیگر ترکیب می‌گردند. عناصر موجود در ترکیب شیمیایی، قیمت مقاطع آلیاژی در شهرهای مختلف از جمله قیمت ورق در مشهد و قیمت آلومینیوم در مشهد را تحت تأثیر قرار خواهند داد.

جالب است بدانید که امروزه ۹۰ درصد فلزات در دنیا به صورت آلیاژ در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. به کمک ورق‌های آلیاژی، رسانایی الکتریکی، شکل پذیری و همچنین انعطاف محصولات کمتر از حالت خالص فلزات است. اما در عوض، نقطه ذوب آنان کاهش خواهد یافت. بدین ترتیب، بکارگیری ورق آلیاژی، سبب صرفه‌جویی در منابع نیز می‌گردد.‌چراکه این ورق‌ها قابل بازیافت هستند و هیچ‌گونه خطری برای محیط زیست ندارند. این ویژگی‌های مطلوب، سبب کاربرد گسترده و فراگیر این محصولات در بسیاری از صنایع شده است.

انواع ورق آلیاژی فولادی و کاربرد هر کدام در صنایع

همان‌گونه که مطلع هستید، فولاد گسترده‌ترین آلیاژ صنعتی در سراسر جهان محسوب می‌گردد.‌ علت این امر هم گستردگی پذیرش عناصر آلیاژی بوسیله آهن است. تا جایی که با اضافه کردن عناصر گوناگون به ترکیب فولاد، می‌توان انواع مختلفی از این فولاد را تولید نمود. به عبارتی دیگر، فولاد آلیاژی از آهن به‌شمار می‌رود که با افزودن درصدهای متغیری از کربن، سیلیسیم، فسفر، گوگرد و منگنز تولید می‌شود. این محصولات دارای مقاومت و استحکام بالایی هستند و از این رو، کاربرد فراوانی در صنعت ساخت و ساز دارند. جالب است بدانید آهن 14 اصفهان به عنوان اساسی‌ترین پروفیل ساختمانی به‌شمار می‌رود. افزایش قیمت روز آهن ۱۴ اصفهان در مشهد می‌تواند ارتباط مستقیمی با افزایش قیمت انواع ورق آلیاژی در این کلانشهر داشته باشد.

در ادامه به معرفی برخی از پرکاربردترین انواع ورق‌های آلیاژی خواهیم پرداخت.

ورق آلیاژی CK45

این ورق دارای عناصر آلیاژی از جمله سیلیسیوم و منگنز است. این ورق در تهیه و ساخت انواع ماشین آلات سنگین و کشاورزی، شافت های تراشکاری، میل لنگ های صنعتی و محور پمپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. خواص ماشین‌کاری این ورق در شرایط نرمال و در حالت نورد گرم، مطلوب است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این ورق آلیاژی می‌توان به استحکام و مقاومت بالا و همچنین سختی زیاد در آب ابر محیط‌های خورنده اشاره کرد.

ورق آلیاژی MO40

این ورق نوعی فولاد کم آلیاژ و سخت است که از قابلیت عملیات حرارتی برخوردار بوده و کاربرد گسترده‌ای در صنایع نفت و گاز دارد. عناصر کربن و منگنز موجود در ترکیب شیمیایی این فولاد آلیاژی سبب افزایش قابل توجه فرم پذیری و همچنین قابلیت تحمل دماهای بسیار بالا در آن می‌گردد. از طرفی، وجود عناصری همچون کروم، مولیبدن و درصدهای کمی از عناصر گوگرد و فسفر در این آلیاژ، خواص شگفت‌انگیزی از جمله مقاومت سایشی، مقاومت در برابر انواع خوردگی و مقاومت به ضربات را فراهم آورده است.از ورق آلیاژی MO40 می‌توان در موارد بسیاری از قبیل تجهیزات درون چاهی در صنایع نفت و گاز،‌قطعات در معرض فشار مانند پیچ و مهره، ساخت دستگاه‌های صنعتی همچون دستگاه فرزکار استفاده نمود.

ورق آلیاژی St52

این محصول، نوعی ورق آلیاژی با درصد کربن پایین و آتش خوار است که با کاهش مصرف فولاد، منجر به کاهش هزینه‌ها در پروژه‌های عمرانی می‌گردد. وجود عناصری همچون سیلیسیوم و منگنز در ترکیب این آلیاژ سبب ایجاد ترکیب مناسبی از استحکام و شکل پذیری خواهد شد. این ورق در ساخت ریل، اسکلت پل و دیواره قطعات صنعتی و بدنه جرثقیل ها بکار گرفته می‌شود. شایان ذکر است که به دلیل برخورداری از خواص جوشکاری عالی، در فرآیندهایی که به اتصالات جوش نیاز دارند، از ورق آلیاژی St52 استفاده می‌شود.

ورق آلیاژی پیوتر

ورق آلیاژی پیوتر، نوعی ورق چکش‌خوار، نرم و انعطاف‌پذیر به‌شمار می‌رود که برای تولید و ساخت محصولاتی با طراحی سه‌بعدی، گزینه بسیار مطلوبی است. جالب است بدانید که ۹۰ الی ۹۲ درصد ترکیب شیمیایی این ورق از فلز قلع تشکیل شده است. همچنین مس، سرب و آنتیموان هم از دیگر عناصر موجود در ورق پیوتر هستند.

ورق آلیاژی قلع اندود

به پوشاندن سطح فلزات به وسیله فلز قلع، فرآیند قلع اندود کردن گفته می‌شود. وجود لایه نازکی از این قلع بر روی ورق‌های فولادی موجب افزایش مقاومت آنان در برابر خوردگی و ساییدگی خواهد شد. بیشترین کاربرد ورق آلیاژی قلع اندود در صنایعی مانند کنسروسازی، خودروسازی، بسته‌بندی‌‌ رنگ و نرده سازی است.

ورق آلیاژی برنج

آلیاژ برنج از ترکیب دو عنصر روی و مس ساخته شده است. درصد عنصر مس در ترکیب آلیاژ برنج حداکثر ۴۰ درصد بوده و عناصر دیگری همچون نیکل، سیلیسیوم، قلع، آرسنیک، فسفر، منگنز، آلومینیوم و سیلیکون نیز در آن وجود دارند. از جمله کاربردهای ورق آلیاژی برنج می‌توان به استفاده در دکوراسیون، ساخت انواع قفل، بلبرینگ،‌ دستگیره، پوشش مهمات، چرخ دنده، دریچه و لوله‌کشی اشاره کرد. شایان ذکر است که حضور عنصر روی در ترکیب این آلیاژ، سبب افزایش مقاومت آن به خوردگی گردیده است.

جمع بندی

همان‌گونه که می‌بینید، تنوع ورق‌های آلیاژی در کشور امروزه بسیار زیاد است. همین امر نیز سبب تنوع زیاد کاربردهای آن‌ها در صنایع گوناگون شده است. اگر شما هم به دنبال مجموعه‌ای معتبر در شهر مشهد جهت استعلام انواع ورق‌های آلیاژی و دیگر مقاطع فولادی هستید، می‌توانید روی آهن رسان حساب باز کنید.‌