ارز دیجیتال لیسک (Lisk) نوعی پلتفرم بلاکچینی است که امکان توزیع، توسعه و پشتیبانی از برنامه‌های گوناگون را برای کاربران فراهم می‌کند. همان‌طور که می‌دانید بلاکچین یک فناوری غیرمتمرکز و متن‌باز است که با محدودیت‌هایی روبه‌رو است. درست مانند اپلیکیشن‌هایی که در گوگل پلی و اپ استور منتشر می‌شوند؛ در لیسک می‌توانید اپلیکیشن خود را در قالب بلاکچین منتشر کنید؛ این‌بار با مزایایی بیشتر!

اما شبکه لیسک چه مزایایی دارد؟ امنیت آن چگونه تأمین می‌شود؟ چه افرادی لیسک را بنیان‌گذاری کردند؟ چگونه از قیمت لحظه‌ای لیسک باخبر شویم؟ همراه ما باشید تا در ادامه این مطلب به این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

آشنایی با شبکه لیسک (Lisk)

لیسک یک شبکه بلاکچینی لایه اول و منبع‌باز است. این شبکه امکان دسترسی به اینترنت نسل سوم (Web 3) را برای توسعه‌دهندگان و کاربران فراهم می‌کند. علاوه‌براین، امکان برنامه‌نویسی نرم‌افزارهای بلاکچینی با استفاده از زبان جاوا اسکریپت نیز برای کاربران فراهم شده است. این امر با استفاده از کیت توسعه نرم‌افزاری (SDK) تحقق می‌یابد.

همچنین، توسعه‌دهندگان با استفاده از لیسک می‌توانند زنجیره‌های جانبی (sidechains) را در شبکه‌های خود مستقر کنند. در این صورت، افزون‌بر افزایش مقیاس‌پذیری برنامه‌ها، می‌توانند به شبکه لیسک نیز متصل شوند. با توجه به این‌که بلاکچین‌ها با Lisk سازگار می‌شوند، توسعه‌دهندگان قادرند از منابعی مانند کیت توسعه نرم‌افزار، منابع کدگذاری و توکن بومی شبکه لیسک (LSK) نیز بهره‌مند شوند.

یکی دیگر از مزایای شبکه لیسک آن است که پروژه‌های گوناگون ازجمله متاورس (Metaverse)، دائو (DAO)، بازار توکن‌های غیرمثلی (NFT) و سایر پروژه‌های مبتنی‌بر این پلتفرم، تراکنش‌های سریع‌تری را ارائه می‌دهند و کارمزدهای پایین‌تری از کاربران دریافت می‌کنند.

یکی از مشکلاتی که فناوری بلاکچین در عصر اینترنت نسل سوم با آن مواجه شد، عدم دسترسی است. به‌بیان ساده، به‌دلیل آن‌که هر بلاکچین‌ از زبان‌ برنامه‌نویسی متفاوتی استفاده می‌کند، توسعه‌دهندگان نمی‌توانند برنامه‌های منعطفی را ایجاد کنند که در چندین پلتفرم کاربرد داشته باشند.

ازاین‌رو، لیسک با این هدف راه‌اندازی شد که خدماتی درزمینه توسعه، توزیع و کسب درآمد از برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) مبتنی بر زبان جاوا اسکریپت ارائه دهد.

ارز دیجیتال لیسک چیست و چه کاربرد‌هایی دارد؟

ارز LSK درواقع توکن بومی شبکه Lisk است. از این توکن برای انجام تراکنش‌ها در شبکه لیسک استفاده می‌شود. جالب است بدانید هولدرهای توکن LSK می‌توانند در تأمین امنیت شبکه سهیم باشند و در این راه از مکانیزم اجماع اثبات سهام نیابتی استفاده کنند. همچنین، کاربران شبکه لیسک می‌توانند با استیک کردن توکن‌های LSK در کیف پول دسکتاپ لیسک از حق رأی برخوردار شوند. البته دقت داشته باشید اگر بخواهید از این حق استفاده کنید، تا زمان رأی‌دهی باید توکن‌های LSK قفل بمانند.

لیسک با چه هدفی راه‌اندازی شد؟

Lisk یکی از شبکه‌های بلاکچینی لایه اول محسوب می‌شود که توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد با استفاده از زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت، برنامه‌های غیرمتمرکز خود را در بستر این شبکه ایجاد کنند و درنتیجه، آن‌ها را در اختیار کاربران قرار دهند.

هدف از راه‌اندازی لیسک آن است که میزبان بسیاری از برنامه‌های غیرمتمرکز باشد. یکی از فرصت‌هایی که در موفقیت لیسک تأثیر گذاشت، مشارکت با مایکروسافت بود که طی آن لیسک از طریق آژور (Azure) توانست خدمات خود را به‌عنوان شبکه بلاکچینی ارائه دهد.

چه کسانی لیسک را بنیان‌گذاری کردند؟

در می ۲۰۱۶، مکس کوردک (Max Kordek) و الیور بدوز (Oliver Beddows) پلتفرم لیسک را بنیان‌گذاری کردند. درواقع، این پلتفرم از فورک شبکه کریپتی (Crypti) ایجاد شد. در فوریه 2016، بنیان‌گذاران پلتفرم لیسک یک عرضه اولیه کوین (ICO) را برای ارز دیجیتال بومی شبکه (LSK) برگذار کردند.

نکته قابل‌توجه آن است که در این عرضه اولیه با مزایده ۸۵ درصد از عرضه توکن‌‌های لیسک، سرمایه‌ای معادل ۱۴,۰۰۰ بیتکوین از سوی کاربران جمع‌آوری شد. جالب است بدانید لیسک در آن زمان دومین پروژه موفق درزمینه سرمایه‌گذاری جمعی محسوب می‌شد.

۱۵ درصد از توکن‌های باقی‌مانده به توسعه‌دهندگان و سهام‌داران اصلی اختصاص یافت. در ۲۴ می ۲۰۱۶، شبکه اصلی لیسک فعالیت خود را آغاز کرد و توکن‌های LSK در بسیاری از صرافی‌های غیرمتمرکز جهان عرضه شد. ناگفته نماند که در ۲۰ می ۲۰۱۸، شبکه لیسک مجدداً راه‌اندازی شد و این‌بار، لوگو و وب‌سایت خود را تغییر داد.

امنیت لیسک چگونه تأمین می‌شود؟

لیسک برای تأمین امنیت بلاکچین خود از الگوریتم اجماع اثبات سهام نیابتی (DPoS) بهره‌مند شده است. این الگوریتم در مقایسه با الگوریتم اثبات سهام (PoS)، کارآمدتر و دموکراتیک‌تر است. درواقع، الگوریتم DPoS اعتباردهندگان را قادر می‌سازد تا اعتبارسنجی بلوک‌ها را از طریق یک سیستم رأی‌دهی برون‌سپاری کنند.

لیسک شبکه‌ای غیرمتمرکز و متشکل از نودها است که در آن هر نود می‌تواند به شبکه وصل شود یا همانند یک اعتبارسنج عمل کند. هم‌اکنون، شبکه لیسک از ۶۰۰ نود در سراسر دنیا برخوردار است. حال که با ماهیت و کاربردهای شبکه لیسک و ارز دیجیتال بومی آن آشنا شدید، نوبت به بررسی اطلاعات تخصصی توکن لیسک رسیده است. همراه ما باشید.

چه تعداد توکن لیسک در گردش است؟

به‌طور کلی، 144,818,773 واحد لیسک‌ عرضه شده است که از این مقدار، 128,900,445 واحد آن در گردش است. همچنین، ارزش بازار این ارز دیجیتال در لحظه نگارش مقاله معادل 93,589,588 دلار است. برای بررسی قیمت لحظه‌ای لیسک در صرافی غیرمتمرکز کلیک کنید.

چرا باید خرید ارز دیجیتال لیسک را حداقل یک‌بار تجربه کنیم؟

عوامل بسیاری باعث شده‌اند لیسک به شبکه‌ای منحصربه‌فرد تبدیل شود. یکی از مهم‌ترین مورد از این عوامل، استفاده از الگوریتم اجماع اثبات سهام نیابتی در پلتفرم لیسک است که امنیت آن را بسیار بالا برده است. همچنین، کاربرانی که توکن LSK را استیک می‌کنند، با حق رأی خود می‌توانند به اعتباردهندگان موردنظر خود رأی دهند. در ادامه به برخی از ویژگی‌های دیگر لیسک اشاره می‌کنیم.

  • ایجاد هر بلوک در شبکه لیسک ۱۰ ثانیه طول می‌کشد.
  • برای تشکیل هر زنجیره از بلوک‌ها تقریباً به ۱۶ دقیقه نیاز است.
  • استفاده از کیت توسعه نرم‌افزار با استفاده از زبان جاوا اسکریپت و منبع‌باز بودن لیسک باعث شده است بلاکچین و وب ۳ در دسترس بسیاری از توسعه‌دهندگان قرار بگیرد.
  • مقدار عرضه توکن‌های LSK ثابت نیست و هر سال از طریق پاداش‌دهی به کاربران افزایش می‌یابد.
  • با توجه به این‌که لیسک در میان بیش از ۱۰۰ اعتباردهنده توزیع ‌شده است فعالیتی نسبتاً غیرمتمرکز دارد.

امیدواریم پس از مطالعه این مقاله با ارزش و ماهیت ارز دیجیتال لیسک و شبکه آن آشنا شده باشید.