ورق آلیاژی نوعی ورق فلزی می‌ باشد که ماده اولیه تولید آن از آلیاژهای متفاوت است. آلیاژ ترکیبی از یک عنصر فلزی پایه و یک یا چندین عنصر آلیاژی غیرفلزی یا فلزی می باشد. در فرآیند آلیاژسازی اول عنصر فلزی پایه ذوب می شود، بعد دیگر عنصرها به شکل مذاب به آن اضافه می‌ شوند و در آخر همه عنصرها به شکل کامل با همدیگر ترکیب می ‌شوند. عنصرهای متفاوت آلیاژها از همدیگر قابل تفکیک نمی باشند.

عنصرهای موجود در ترکیب شیمیایی، قیمت مقطع های آلیاژی مثل قیمت انواع ورق آلیاژی را تحت اثر قرار می ‌دهد. اکثر فلزها به شکل خالص نقطه ذوب زیادی دارند و در این حالت خیلی نرم می باشند. همچنین این فلزها در حالت خالص خیلی واکنش ‌پذیر می باشند و این موضوع کاربرد آن ‌ها را به شکل خالص در صنعت ها با مشکل روبه رو می‌کند. در چنین اوضاعی استفاده کردن از ورق آلیاژی می‌تواند کارآمد و موثر باشد. ورق‌ های آلیاژی به شکلی تولید می ‌شوند که برای کاربرد در هر شرایط مختلف، دارای بهترین خواص مکانیکی و شیمیایی باشند. برای این منظور آگاهی از اثر هر عنصر مختلف آلیاژی بر خواص متفاوت فلزها ضروری می باشد.

برخی از انواع ورق های آلیاژی

  • ورق آلیاژی A36

نوع دیگری از ورق آلیاژی موجود می باشد که برای محیط های دریایی با خواص مکانیکی و ترکیبات شیمیایی ویژه ای ساخته می‌ شود و با اسم ورق دریایی شناخته شده اند. این ورق آلیاژی هم در دسته ورق‌ های گرم قرار دارد، به علت اینکه با فرآیند نورد گرم ساخته می‌ شود. از ویژگی‌ های اساسی این محصولات به مقاومت زیاد آن به آب شور دریا و استحکام خمشی زیاد آن می توان اشاره کرد.همچنین خواص مکانیکی این گونه ورق های آلیاژی خیلی مهم می باشند و معمولا بیشتر از ترکیبات شیمیایی در زمان خریدن محصول مورد توجه و دقت قرار می ‌گیرد هر چند که همین ترکیب شیمیایی است که بر خاصیت مکانیکی ورق آلیاژی اثر می‌ گذارد و آن را مشخص می ‌کند.

  • ورق آلیاژی A283

این نوع ورق در دسته ورق ‌های مخزنی قرار گرفته است. از مشخصات آن می ‌توان به خاصیت جوشکاری و خم ‌کاری زیاد آن اشاره کرد. ورق آلیاژی A283 در چهار گرید C ,B ,A و D ساخته و به بازار ارائه می‌ شود. خاصیت مکانیکی هر یک از گریدها با همدیگر مختلف بوده است و برای تشخیص دادن خاصیت آن ها لازم به انجام دادن آزمایشات فیزیکی و شیمیایی می باشد که امری زمان ‌بر است. به همین جهت موقع خریدن این محصولات باید گواهینامه معتبر شامل مشخصات مکانیکی و شیمیایی آن از فروشنده دریافت گردد. از میان چهار گرید این نوع ورق آلیاژی، گرید C زیادترین کاربرد و تقاضا را دارند.

  • ورق a516

ورق آلیاژی a516 که از دسته ورق های آلیاژی گرم به حساب می ‌رود گریدهای متفاوت ۵۵، ۶۰، ۶۵، ۷۰ را دارا است که با وجود اختلاف خیلی کم در ترکیبات شیمیایی هر یک از گریدها، خاصیت کاملا مختلفی را برای هر گرید مشاهده می‌ کنیم. به همین دلیل توصیه می‌ گردد در زمان خریدن این ورق آلیاژی گواهینامه ساخت آن را هم بخواهید. در گواهینامه ساخت این محصول مشخصات هر گرید و خواص مکانیکی و شیمیایی آن ها ذکر شده است. این نوع ورق همچنین از دسته ورق آتشخوار به شمار می ‌آید به علت اینکه می ‌تواند دمای خیلی زیادی را تحمل کند.

  • ورق آلیاژی قلع‌اندود

گاهی وقت ها روی ورق‌ های آهنی یا فولادی را با لایه خیلی ‌نازک از قلع می ‌پوشانند که به این کار فرایند قلع اندود کردن می‌ گویند. قلع اندود کردن ورق‌ های فولاد و آهن موجب می‌ شود که ورق آلیاژی در برابر زنگ ‌زدگی مقاومت خیلی زیادی از خود نشان دهد. این ویژگی همچنین موجب می‌ شود که از این ورق‌ آلیاژی در صنعت های متفاوت از جمله صنعت های غذایی و کنسروسازی استفاده گردد. این ورق ‌ها مقاومت و انعطاف ‌پذیری زیادی دارند و در مقابل فرسایش مقاوم می باشند. ورق‌ های آلیاژی قلع اندود در صنعت های نرده سازی و بسته‌ بندی رنگ، خودروسازی و غیره کاربرد دارند. همچنین بهتر است بدانید مقدار قلع موجود در این گونه ورق ها درجه تمپر یا همان مقدار سختی ورق را مشخص می کند. متناسب با همین اساس ورق قلع اندود را می توان به سه دسته تمپر ۲ ،۳ و ۴ با درجه سختی‌ های مختلف تقسیم بندی کرد.

  • ورق آلیاژی آجدار

یکی از مهم ترین ورق های آلیاژی، ورق آجدار استیل می باشد. مقاومت زیاد ورق آجدار در مقابل خوردگی و علاوه بر این برجسته بودن سطوح این ورق، آن را به گزینه ای مناسب برای تمام شرایط آب و هوایی تبدیل کرده است.

بهتر است بدانید در حالت کلی ورق آجدار در دو نوع ورق آجدار فابریک و آجدار پرسی ساخته می شود. ورق آلیاژی فابریک توسط فرآیند نورد گرم و به واسطه کارخانه سازنده آجدار می شود. این گونه ورق نسبت به نوع پرسی آن از کیفیت مناسب تری برخوردار می باشد.

  • ورق پانچ آلیاژی

این ورقی،ورقی است که روی آن حفره های ززیادی به شکل منظم درست می شود،و به آن ورق پانچ یا ورق مشبک می گویند. ورق پانچ آلیاژی از ورق آلیاژی یا از فولاد آلیاژی تولید می شود و بیشتر در صنعت های بالادستی مثل پالایشگاه ها، نیروگاه ها و علاوه بر این در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی استفاده می شود. همچنین مزایا، کاربرد زیادی هم دارند.

مزایای استفاده از ورق آجدار

ورق های آجدار مزیت‌های زیادی دارند که به برخی از آن‌ ها در این قسمت اشاره می نماییم:

  • ورق های آجدار دارای سطوحی شفاف و روشن می باشند؛

  • به دلیل دارا بودن سطوحی درخشان از آن ها در برخی از امور تزیینی استفاده می شود؛

  • دارای مقاومت بالایی می باشند همین امر باعث شده تا از آن ها در مواردی مانند کف کشتی ها، وانت‌ بارها و کشتی ها استفاده نمایند؛

  • توان بالایی در برابر سطوح لغزنده دارا می باشند؛

  • انعطاف پذیر بوده و به راحتی قابلیت خم شدن دارند؛

  • خاصیت جوش پذیری این نوع از ورق ها بالا است؛

برای خرید انواع ورق می ‌توانید با کارشناسان آهن لند https://ahanlands.com در تماس باشید. برای اطلاع از قیمت ورق سیاه و ورق گالوانیزه و آجدار با شماره های 9۱۰۱۰۶۶۶ -۰۲۱ و ۵۳۲۲۲۱۰۰ -۰۶۱ تماس بگیرید.

کاربرد ورق های آلیاژی

  • ساخت لوله و سایر قطعات

این محصولات یکی دیگر از محصول های مهم تولید شده از ورق های آلیاژی می باشند. لوله های فولادی آلیاژی به علت ویژگی های عملکردی مثل دوام بالا و شکل پذیری، محصول های اساسی در صنعت ساخت و ساز به حساب می آیند. این لوله ها معمولا از ترکیبات کروم و نیکل و ورق های آلیاژی ضد زنگ ساخته می شوند. این لوله ها علاوه بر محیط های پرفشار برای کاربردهای با دمای زیاد یا خورنده خیلی مفید می باشند.

  • ساخت سازه های بزرگ

از انواع فولاد آلیاژی مثل ورق آلیاژی در سازه های فولادی و همچنین برای اسکلت سازه و علاوه بر این ها برای پشتیبانی از سازه استفاده می گردد. حتی در سازه های بتنی هم از فولادهای آلیاژی برای تقویت کننده و برای بالا بردن مقاومت و کم کردن وزن کلی سازه ها استفاده می شود.

  • ساخت محصولات ساختمانی

ورق های آلیاژی برای تولید محصول هایی استفاده می شوند که در ساختمان سازی کاربرد زیادی دارند. از جمله این محصول ها می توان به کابل های فولادی و روکش های دیوار و سقف … اشاره کرد.