فلز مس چیست

فلز مس چیست , مس یک فلز نسبتاً قرمز است که از رسانایی الکتریکی و حرارتی بسیار بالایی برخوردار است (در میان فلزات خالص ، فقط نقره دارای هدایت الکتریکی بالاتر در دمای اتاق نسبت به مس است) زیرا مصنوعات مس کشف شده به 8700 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد. مس احتمالاً قدیمی ترین فلز مورد استفاده بشر است. مس علاوه بر وجود در مواد معدنی مختلف ، به صورت فلزی نیز یافت می شود. اگه دنبال خریدار ضایعات مس میگردین میتونی با شماره خریدار ضایعات در تهران تماس بگیرید.

براساس سازمان زمین شناسی ایالات متحده ، مس پس از آهن و آلومینیوم سومین فلز صنعتی است که در جهان بیشترین استفاده را دارد. حدود سه چهارم فلز برای ساخت سیم های برق ، کابل های ارتباطی و الکترونیک استفاده می شود.

حدود دو سوم مس زمین در سنگهای آذرین یافت می شود و حدود یک چهارم آن در سنگهای رسوبی رخ می دهد. این فلز انعطاف پذیر و انعطاف پذیر است و گرما و برق را به خوبی هدایت می کند ، به همین دلیل در الکترونیک و سیم کشی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد فلز مس در صنعت برق

کاربرد فلز مس در صنعت برق یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان مس است زیرا بهترین فلز ارزان برای انتقال برق است، همچنین در مقایسه با سایر انتقال‌دهنده‌ها از استاندارد خاصی برخوردار است. علاوه براین، قدرت استثنایی فلز مس، انعطاف پذیری‌اش و مقاومت‌اش در برابر وادادگی و خوردگی، آن را به ارجح‌ترین و ایمن‌ترین انتقال‌دهنده برای ساخت سیم تبدیل کرده است.
مس همچنین در کابل‌های برق، به صورت عایق‌بندی شده یا نشده، و برای کاربردهای ولتاژ پایین، متوسط یا بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فلز بخش اصلی موتورها و تبدیل‌کننده‌های کارآمد است.

کاربرد فلز مس در الکترونیک و ارتباطات

کاربرد فلز مس در الکترونیک و ارتباطات , سیم ها: استفاده از مس که رسانای بسیار خوبی برای برق است ، در سیمها استفاده می شود. این سیمها می توانند در وسایل خانگی مانند توستر یا مایکروویو و همچنین وسایلی مانند ماشین لباسشویی و یخچال و فریزر قرار بگیرند. همچنین در سیم کشی برق منزل و همچنین سیم در اسباب بازی های الکترونیکی مانند اکشن فیگور و ماشین های کنترل از راه دور استفاده می شود.

مس در الکترونیک و ارتباطات

مس در الکترونیک و ارتباطات استفاده از فیبر نوری در ارتباطات اصلی منجر به انقلابی در صنعت ارتباطات از راه دور شده است. با وجود حذف مس از بخشی از سیستم توزیع ، نیاز به مس در جوامع متصل به سیم افزایش یافته است. این فلز هنوز یک فرستنده خوب برای بخشهای انتهایی مسیر انتقال است. همچنین ، خطوط اشتراک داخلی ، شبکه های محلی ، رایانه های شخصی و سایر سخت افزارها به مس و آلیاژهای آن ، به ویژه اتصالات نیاز دارند.
(فناوری اشتراک خط دیجیتال) به زیرساخت های مس و سیم های تلفن متداول موجود امکان انتقال اطلاعات با سرعت بالا را می دهد. برای کاربران اینترنت ، این فناوری به معنای اتصال 1.5 بیت در ثانیه به جای 56000 بیت در ثانیه است.
سازندگان نیمه هادی اخیراً تراشه مس بحث برانگیزی را معرفی کرده اند. با استفاده از این فلز در مدار تراشه های سیلیکون ، ریزپردازنده ها توانایی کار در سرعت های بالاتر با انرژی کمتر را پیدا می کنند.

مس در الکترونیک و ارتباطات

سیم ها:ازکاربرد مس که رسانای عالی برق است در سیم ها استفاده می شود. این سیم ها می توانند در لوازم الکترونیکی خانگی مانند توسترها یا مایکروویو و همچنین وسایلی مانند ماشین لباسشویی و یخچال به پایان برسند. همچنین در سیم کشی الکتریکی منزل و همچنین به عنوان سیم در اسباب بازی های الکترونیکی مانند ارقام اکشن و اتومبیل های کنترل از راه دور استفاده می شود.

کاربرد فیبر نوری در خطوط اصلی ارتباطات به انقلابی در صنعت ارتباطات از راه دور منجر شده است. علی‌رغم کنار گذاشتن مس در بخشی از نظام توزیع، نیاز به مس در اجتماعاتی که با سیم به هم متصل می‌شوند افزایش یافته است. این فلز هنوز انتقال‌دهنده‌ی مناسبی برای بخش‌های انتهایی مسیر انتقال است. همچنین خطوط اشتراک داخلی، شبکه‌های محلی، کامپیوترهای شخصی و سایر سخت‌افزارها همگی به مس و آلیاژهای آن، بخصوص اتصال‌دهنده‌ها نیازمندند.
(فن‌آوری خط اشتراک‌دهنده‌ی دیجیتالی) به زیرساخت‌های مسی و موجود سیم‌های تلفن معمولی این امکان را می‌دهد تا اطلاعات را با سرعت بالا انتقال دهند. این فن‌آوری برای کاربران اینترنت به معنای اتصال به ۵/۱ بیت در ثانیه به جای ۵۶ هزار بیت در ثانیه است.
سازندگان نیمه‌هادی‌ها اخیراً چیپ مسی جنجال‌برانگیزی ارائه کرده‌اند. با استفاده از این فلز در مدار چیپ‌های سیلیکونی، ریزپردازنده‌ها این توانایی را می‌یابند تا با استفاده از انرژی کمتر در سرعت‌های بالاتری عمل کنند.

کاربرد مس در صنعت ساختمان و ساخت و ساز ها

مس در ساخت و ساز ساختمانها استفاده می شود. در درجه اول در لوله کشی و بام استفاده می شود. همچنین می توان از آن در قاب و درهای پنجره و درها استفاده کرد. برای انتقال گرما به فضای داخلی ساختمان ، حتی طول فلز  نیز می تواند در زمین تعبیه شود. این یک روش محیطی آگاهانه برای گرم کردن یک ساختمان است. عمدتاً در این روش ها استفاده می شود زیرا سبک و بادوام است. همچنین کاملاً قابل بازیافت است ، بنابراین ساختمانهای تخریب شده می توانند فلز خود را در ساخت و سازهای بعدی مورد استفاده مجدد قرار دهند.
مقاومت بام‌های مسی علاوه بر جذابیت‌شان در برابر شرایط هوایی سخت بسیار معروف است. در اکثر ساختمان‌های عمومی، ساختمان‌های تجاری و خانه‌ها از این فلز برای مقاومت در برابر آب باران و بام‌سازی استفاده می‌شود.
برق جلای سبز رنگ و تاثیرگذاری که نمای کلاسیکی از گرمی و زیبندگی به مس اعطا می‌کند، حاصل آب و هوای طبیعی است. سیستم‌های آب‌رسانی و گرمایی مسی مشخصه‌ای از ایمنی ارزشمند در ساختمان‌هاست.
مس و برنج موادی هستند که در لوله‌کشی، شیرهای آب، سوپاپ‌ها و وسایل منزل به کار می‌روند. این فلز برخلاف لوله پلاستیکی نمی‌سوزد، ذوب نمی‌شود یا در صورت بروز آتش گازهای سمی یا زیان‌آور آزاد نمی‌کند. لوله‌های مس همچنین از سیستم‌های آب‌رسانی در برابر باکتری‌های مرگبار مثل لیجیونلا legionella محافظت می‌کند.
استفاده از دستگیره‌ها و بشقاب‌های مسی متضمن استفاده از خواص زیست‌ثباتی مس و ممانعت از انتقال بیماری و میکروب است.

 

کاربرد مس در صنعت پزشکی

کاربرد مس در صنعت پزشکی خاصیت ضد میکروبی مس آن را به یک فلز محبوب در زمینه پزشکی تبدیل کرده است. چندین بیمارستان با پوشاندن سطوح  لمس شده مانند ریل های تختخواب و دکمه های تماس با آلیاژهای این فلز  در تلاش برای کاهش سرعت عفونت های به دست آمده از بیمارستان آزمایش کرده اند. کاساندرا سالگادو ، استاد بیماریهای عفونی و اپیدمیولوژیست بیمارستان در دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی گفت: این فلز  با دخالت در بار الکتریکی غشاهای سلولی موجودات زنده میکروب ها را می کشد.

انواع مس و آلیاژهای آن

۱-مس خالص: که حاوی ۹۹.۳% و یا بیشتر مس می باشد.

۲-آلیاژهای با درصد مس بالا: دارای درصد مس بین ۹۶% تا ۹۹.۳% می باشند و برای دستیابی به خواص ویژه ممکن است نقره نیز افزوده شود.

۳- برنج ها: دارای روی به عنوان عنصر آلیاژی اصلی می­ باشند، همچنین عناصر دیگری مانند آهن، آلومینیوم ، نیکل و سیلیسیوم برای بهبود خواص آلیاژ ، افزوده می ­شوند. برنج ها دارای مقاومت به خوردگی و استحکام کششی بالایی هستند.

انواع سپرده های مس

مس به اشکال مختلفی رخ می دهد ، اما شرایطی که چگونگی ، زمان ، و کجا رسوب آن را کنترل می کند بسیار

متغیر است. در نتیجه ، در بسیاری از مواد معدنی مختلف رخ می دهد.

ذخایر پورفیری که با هجوم آذرین همراه است ، حدود دو سوم این فلز را به همراه دارد و بنابراین مهمترین نوع کانسار در جهان است. ذخایر بزرگ از این نوع در مناطق کوهستانی غرب آمریکای شمالی و کوههای آند آمریکا جنوبی یافت می شود.

شرکت ملی مس ایران از بزرگترین کارخانه های تولید این فلز در ایران و منطقه و پانزدهمین شرکت بزرگ تولید کننده دنیاست

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *