آلیاژ برنج انواع و کاربرد آلیاژ برنج

آلیاژ برنج

آلیاژ برنج ترکیبی از فلز مس و روی است. قابلیت انعطاف پذیری آن بیشتر از مس و روی است و می توان از آن برای ساخت اجسام مورد نیاز استفاده کرد. برای تغییر قابلیت انعطاف پذیری می توانید درصد مس و روی موجود در آن را تغییر دهید. بازیافت این فلز طلایی این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از مهمترین خواص این فلز امکان جدا شدن آن از سایر فلزات است. از آنجا که هیچ خاصیت مغناطیسی ندارد و با جداسازی می توان آن را بازیافت کرد. جهت یافتن خریدار ضایعات برنج با ما تماس بگیرید.

آلیاژ برنج به دلیل خواص و ویژگی های آن برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. دانستن مزایا و ویژگی های آن به شما کمک می کند تا به خوبی از این آلیاژ استفاده کنید.
در این مقاله به شما خواهیم گفت که آلیاژ برنج چیست و چه خصوصیاتی دارد. برای کاوش در بخشهای زیر به ما بپیوندید:

  • برنج چیست؟
  • خواص آلیاژ برنج
  • کاربرد برنج
  • انواع برنج
  • نحوه ساخت آلیاژ برنج

آلیاژ برنج چیست

آلیاژ برنج چیست؟

برنج آلیاژی از فلز روی و روی است ، نسبت این دو در آلیاژ تعیین کننده نوع برنج است. به برخی از انواع آلیاژهای برنج نیز برنز گفته می شود ، اگرچه برنز آلیاژی از مس و قلع است. برنج تقریباً یک رنگ زرد دارد که شبیه طلا است و در برابر کدورت و لک شدن مقاوم است و به راحتی اکسید نمی شود. این فلز به دلیل کاربردهای خاص و شکل و رنگ آن در مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد: به عنوان مثال به دلیل رنگ زرد در تزئینات ، به دلیل اصطکاک کم در قفل قفل ها و به دلیل ویژگی های صوتی آن در آلات موسیقی مانند شاخ .

در زمانی که انسان هنوز فلز روی را نمی شناخت ، با ذوب مس با کالامین (سنگ معدن فلز روی) برنج تولید کرد. برنج معمولاً بیشتر از مس و روی قابل انعطاف است و نقطه ذوب آن تقریباً 900 تا 940 درجه سانتیگراد است. البته با تغییر نسبت مخلوط مس و روی می توان سختی و نرمی آن را تغییر داد. مس موجود در برنج از طریق اثر الیگودینامیکی به آن خواص ضد میکروبی می دهد. به همین دلیل ، از برنج به عنوان دسته و سایر فلزات رایج در بیمارستان ها استفاده می شود.

امروزه تقریباً 90٪ از فلزات برنج بازیافت می شود ، زیرا فلز برنج خاصیت مغناطیسی کمی دارد و می توان به راحتی از فلزاتی که معمولاً با آنها مخلوط می شود جدا کرد. به این ترتیب ، برنج جدا شده بازیافت می شود. تراکم متوسط ​​برنج 8.4 گرم در سانتی متر مربع است.

خواص آلیاژ برنج

خواص آلیاژ برنج

برنج آلیاژی از مس و روی است که بر اساس تغییر ترکیبات و شکل ظاهری به برنج زرد ، برنج قرمز ، برنج سرب ، برنج سیلیکونی ، برنج قلع و برنج نیکل (ورشو) تقسیم می شود.
برنج یا همان آلیاژهای مس و روی از نظر شبکه محلول های جامد مس و روی دارای خواص زیر هستند:

الف) محلول جامد آلفا:

این شبکه در سرما قابل انعطاف است اما قابلیت انعطاف پذیری آن در گرما به عدم وجود سرب در آلیاژ بستگی دارد. زیرا سرب در گرما مایع است.

ب) محلول جامد بتا:

در این شبکه وجود سرب کمتر مزاحم است و شبکه قابلیت انعطاف پذیری خود را در گرما حفظ می کند.

بنگاه ضایعاتی علی عبدی در خدمت خریدار ضایعات در تهران میباشد.

ج) محلول جامد گاما:

این شبکه سخت و شکننده است و خصوصیات کلی شبکه گاما را دارد.
اگر مقدار روی کمتر از 50٪ باشد ، آلیاژ در منطقه بتا است و مقدار روی باید بیش از 50٪ باشد تا یک شبکه گاما تشکیل شود. به همین دلیل ، مقدار روی موجود در برنج همیشه کمتر از 47٪ است و رنگ برنج به مقدار روی بستگی دارد.
اگر برنج فقط از محلول جامد آلفا تشکیل شده باشد ، پس با افزایش روی فلز ، خواص مکانیکی افزایش می یابد و با افزایش بیش از حد روی ، دوباره کاهش می یابد. اگر برنج از شبکه های آلفا و بتا تشکیل شود ، درصد تغییر شکل همچنان کاهش می یابد در حالی که سختی آن افزایش می یابد.

کاربرد برنج

• پیچ و مهره، قطعات رشته‌ای
• ترمینال‌ها
• شیر آب
• انژکتورها
• اتصالات لوله آب

انواع آلیاژ برنج

انواع برنج

برنج دریاسالار: شامل ۳۰٪ روی همراه با ۱٪ قلع

برنج آلفا: شامل کمتر از ۳۵٪ روی، که از آن می‌توان برای کارهایی با فشار بالا، ضربه و سرد استفاده کرد. ساختار کریستالی این نوع برنج FCC است.

برنج بتا: شامل ۴۵٪ تا ۵۰٪ روی که سختی و مقاومت بیشتری نسبت به گرما و فشار و ضربه دارد.

برنج آلفا بتا: شامل ۳۵٪ تا ۴۵٪ روی مناسب برای گرما

برنج آلومینیومی: که شامل آلومینیوم است و مقاومت زیادی در برابر خوردگی دارد که از آن در ساخت سکه‌های اروپایی استفاده می‌کنند.

برنج آرسنیکی:

حاوی آرسنیک و آلومینیوم است. این برنج دارای 03/0 درصد آرسنیک برای بهبود مقاومت در برابر خوردگی در برابر آب است. مانند سایر انواع برنج ، برنج آرسنیک نیز زرد روشن ، سفت و قابل انعطاف است. این آلیاژ همچنین یک فلز مناسب برای استفاده در لوله کشی است. از دیگر موارد استفاده می توان به مبدل های حرارتی ، ظروف تزئینی ، مخازن ، لوله ها و رادیاتورها ، ترمینال های برق ، اتصالات چراغ و پریز ، قفل و روکش کارتریج اشاره کرد.

برنج فشنگی: شامل ۳۰٪ روی

برنج معمولی: شامل ۳۷٪ روی، ارزان و مناسب برای کارهای بدون گرما

برنج عالی: شامل ۳۵٪ روی و ۶۵٪ مس، با قابلیت انعطاف پذیری بالا، استفاده شده در ساخت فنر و پیچ‌ها.

برنج سربی: همان برنج آلفا – بتا همراه با مقداری سرب است.

برنج پست: شامل ۲۰٪ روی است، با رنگ زرد نزدیک به طلا

برنج دریایی: شبیه به برنج دربا سالار با ۴۰٪ روی و ۱٪ قلع

برنج سفید: شامل بیش از ۵۰٪ روی، بسیار شکننده

برنج طلایی:با 95٪ مس و 5٪ روی نرم ترین فلز برنج است که در ساخت مهمات استفاده می شود. این نوع برنج که یک فلز طلاکاری شده است می تواند چکش کاری شود و یا به راحتی به شکل دلخواه درآید. این امر فروش ورق های برنج را آسان و آسان می کند.

رنگ برنز غیر معمول و سهولت استفاده آن برای پروژه های صنایع دستی ایده آل است. برخی از کاربردهای آن شامل معماری ، ساخت مشبک ، ساخت جواهرات ، دکوراسیون تزئینی ، نشان ، دستگیره ، سخت افزار دریایی ، بدنه اتوماتیک ، مداد و رژ لب است.

نحوه ساخت آلیاژ برنج

نحوه ساخت آلیاژ برنج

برای ساخت آلیاژ برنج از ۶ مرحله استفاده می‌شود.
مرحله اول ذوب مس

در مرحله اول ، مس باید ذوب شود. نقاط ذوب مس و برنج متفاوت است. نقطه ذوب روی 907 و مس دارای نقطه ذوب 1083 درجه سانتیگراد است. بنابراین ، پس از ذوب مس ، روی به نسبت مناسب به برنج اضافه می شود.

مرحله دوم اضافه کردن افزودنی‌ها

در این مرحله برای رسیدن برنج به آلیاژ مورد نظر به آن آلومینیوم، سرب و سیلیکون در میزان مناسب اضافه می‌شود.

مرحله سوم قالب بندی

اکنون که آلیاژ مذاب شده و با ترکیبات لازم مخلوط شده است ، باید در قالب ریخته و برای قالب گیری سرد شود. اسلب یا شمش در اینجا ساخته می شود.
وی از روش مستقیم برای پردازش برنج گوشتی شمش یا آلفا بتا استفاده کرد. در این روش ، شمش توسط اکستروژن داغ به سیم ها و لوله ها پردازش می شود. اکستروژن گرم به معنای همان جعل گرم است.
اگر از جعل گرم برای بلیط ها استفاده نشده است ، باید آنها را دوباره گرم و گرم نورد کرد تا به ضخامت مورد نظر برسند. در روش نورد گرم ، بیلت درون غلطک های فولادی قرار می گیرد و تحت فشار به ضخامت مورد نظر می رسد.
پس از خنک شدن ، یک لایه نازک از سطح فلز برداشته می شود تا نقص آن برطرف شود و اکسید سطح از بین برود. برای این منظور می توان از دستگاه فرز استفاده کرد.

مرحله چهارم نورد سرد

نورد سرد باعث افزایش مقاومت و دوام فلز می شود. این کار را می توان تکرار کرد تا زمانی که فلز به ضخامت مورد نظر برسد. صفحات با ضخامت 2.5 میلی متر می توانند قبل از خنک شدن دوباره گرم شوند. این امر در جلوگیری از اکسیداسیون بسیار مثر است.

مرحله پنجم برش ورق

در این مرحله ورق‌ها قیچی و برش داده می‌شوند تا در عرض و طول دلخواه دسته بندی شوند.

مرحله ششم شست و شوی برنج

در آخرین مرحله محصول نهایی با مواد شیمیایی مخصوص شسته می‌شود تا اکسید مس از روی آن پاکسازی شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *