فلز قلع چیست

آلیاژ قلع

قلع (Sn) یک عنصر شیمیایی با تعداد اتمی 50 ، قابل انعطاف ، انعطاف پذیر در دمای طبیعی (شکنندگی در هنگام گرم شدن) ، کریستالی ، براق و خاکستری نقره ای روشن با ساختار کریستالی هنگام خم شدن در یک قطعه قلع است به دلیل شکستن کریستال ها صدای خاصی ایجاد می کند. قلع یکی از اولین ابررساناها است. این فلز در زیر دمای 3.72 k به یک ابررسانا تبدیل می شود. فلز قلع یکی از پرمصرف ترین فلزات در ساخت ترکیبات فلزی و آلیاژهای صنعتی است. این فلز به عنوان سنگ معدن از قلب زمین استخراج می شود. بنگاه ضایعاتی علی عبدی با خریدار ضایعات در تهران در خدمت شما مشتریان عزیز میباشد.

قلع چیست

فلز قلع عمدتا از ماده معدنی کاسی تریت شده است که به صورت اکسید وجود دارد. به دلیل خاصیت انعطاف پذیری خوب ، نقطه ذوب پایین ، سبک بودن ، روانکاری زیاد در حالت ذوب و سرباره کم ، در ساخت آلیاژهای گذرا مورد استفاده قرار می گیرد. اشکال مختلف در فشار طبیعی قلع جامد دو شکل متفاوت دارند. در دماهای پایین به صورت قلع خاکستری یا آلفا وجود دارد که دارای ساختار بلوری مکعبی مانند سیلیکون و ژرمانیوم است. وقتی دما از 13.2 درجه سانتیگراد بالاتر باشد ، آن را سفید یا قلع بتا می کند که فلزی با ساختار چهار ضلعی است.

با سرد شدن به آرامی خاکستری می شود که به آن بیماری قلع می گویند. این تغییر شکل تحت تأثیر ناخالصی هایی مانند آلومینیوم و روی است که با افزودن آنتیموان یا بیسموت می توان از بروز آن جلوگیری کرد. ترکیب قلع با مس باعث کاهش نقطه ذوب و بهبود تشدید صدا ناشی از ضربه می شود. به همین دلیل ، آلیاژهای برنز با مقادیر کمتر از 5٪ قلع را “درجه زنگ” می نامند. وجود بیش از 5٪ قلع در ترکیب آلیاژ باعث افت شدید مقاومت در برابر ضربه می شود.

قلع چیست

ویژگی هایی قلع چیست

  • بلورهای قلع به رنگ نقره ای هستند و از نظر شکل و رنگ بسیار شبیه به فلز نقره هستند.
  • این فلز به راحتی خوردگی و اکسید نمی شود
  • در برابر فرسایش ناشی از آب دریا مقطر و آب شیر مقاومت می کند.
  • اسیدها و بازهای ضعیف به سختی روی آن تأثیر می گذارند
  • اما توسط اسیدهای قوی ، مواد قلیایی و نمک های اسیدی مورد حمله و اکسید قرار می گیرد.
  • اکسیدهای قلع به شکل دانه های ریز سفید هستند و نمک های قلع نامیده می شوند.
  • این فلز بسیار انعطاف پذیر و قابل خم شدن است.
  • فلز قلع برخلاف سایر فلزات نرم و ضعیف است اما قابلیت انعطاف پذیری خوبی دارد.
  • در برابر فرسایش مقاوم است و در واکنش با هوا اکسید نمی شود.
  • فلز قلع یکی از پرمصرف ترین فلزات در ساخت ترکیبات فلزی و آلیاژهای صنعتی است.
  • این فلز به عنوان سنگ معدن از قلب زمین استخراج می شود.
  • این فلز در حضور آزمایش های هدایت گرما توسط Sn2 بدست می آید که اسید ضعیفی است و نمک های قلع با اکسیدهای پایه تولید می کند.

 تولید قلع چیست

برای تهیه قلع ، اکسید قلع پس از خرد شدن و تمرکز در کوره های شعله کاهش می یابد ، سپس قلع خام حاصل با روش الکترولیز با خلوص 99/96 درصد تبدیل می شود.

آبکاری فلز قلع

آبکاری فلز قلع

پوشش دادن یک شی با لایه نازک فلز با کمک سلول الکترولیتی را آبکاری می نامند. بدنه ای که باید روکش شود باید رسانای الکتریکی باشد. استفاده از آلیاژهای غنی از سرب به دلیل مقاومت بهینه در برابر خزش در شرایط عملکرد رادیاتور توصیه می شود. اگر در محیط های کلرید رادیاتور مقاوم در برابر خوردگی باشند ، می توان از آلیاژهای سرب قلع با درصد کمتری از قلع استفاده کرد. میزان خوردگی سرب ، قلع و آلیاژهای آن در جو و الکترولیت های خورنده در این حالت با کاهش وزن و قطبش کاتدی اندازه گیری می شود.

در محیط های خنثی مانند خوردگی سریع و شرایط آب ، مقدار کمی قلع به همراه سرب مقاومت در برابر خوردگی آلیاژ لحیم را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. در محیط های اسیدی حاوی یون های کلر مانند شار کلرید لحیم کاری و اسید کلریدریک ، آلیاژهای غنی از قلع مقاومت به خوردگی کمتری دارند. با ترسیم منحنی های سرعت خوردگی با مقدار قلع در هر یک از محیط های مطلوب فوق ، مقدار قلع آلیاژهای لحیم سرب قلع با مقاومت در برابر خوردگی مطلوب پیشنهاد شده است.

الکترولیت‌های آبکاری قلع

الکترولیت مورد استفاده برای آبکاری باید حاوی یونهای فلزی باشد که قرار است لایه نازکی از آن روی بدنه قرار گیرد.

  • الکترولیت های اسیدی: از جمله اسید فنولیک سولفونیک – اسید هیدروفلوئوریک و اسید فلوروبونیک.
  • الکترولیت های قلیایی: بر اساس سدیم یا پتاسیم و هیدروکسیدهای مرتبط است.

پوشش های قلع ایجاد شده روی قطعات از نظر الکترولیتی مات هستند و با قرار دادن قطعات در یک حمام روغن داغ براق می شوند. حمام های روغن گرم منافذ موجود در پوشش را از بین می برد و مقاومت در برابر خوردگی را افزایش می دهد. استفاده از محلول داغ کرومات قلیایی حاوی ماده مرطوب کننده می تواند مقاومت در برابر خوردگی پوسته اندود قلع را بهبود بخشد.

کاربردهای قلع چیست

کاربردهای قلع چیست

روکش فلزات

مقاومت خوب این فلز در برابر زنگ زدگی و فرسایش منجر به استفاده از آن به عنوان پوششی بر روی فلزات دیگر برای جلوگیری از زنگ زدگی شده است ، از فلز قلع صیقلی به عنوان ماده پوششی برای جلوگیری از سایش یا سایر واکنش های شیمیایی استفاده می شود. طول می کشد. از جمله ظروف مسی روکش قلع برای جلوگیری از زنگ زدگی مس و ورود اکسید مس سمی به غذا. برای جلوگیری از زنگ زدگی مس ، ظروف مسی باید قلع اندود شوند. این از تولید مواد سمی اکسید مس در اثر حرارت جلوگیری می کند.

قلع هنوز هم برای ساخت ظروف فلزی برای پوشش دادن فلز پایه استفاده می شود. قلع برای پوشاندن و عایق بندی فلزاتی مانند سرب ، روی و فولاد استفاده می شود. بخش بزرگی از قلع نیز برای پوشاندن فولاد استفاده می شود. برای جلوگیری از زنگ زدگی استفاده می شود. در آلیاژ چرخ دنده نیز استفاده می شود. این فلز مستقیماً با کلر و اکسیژن ترکیب شده و اسیدهای رقیق را جایگزین هیدروژن می کند. قلع به راحتی به آهن متصل می شود و برای جلوگیری از پوسیدگی برای پوشاندن سرب ، روی و فولاد استفاده می شود. قوطی های استیل روکش دار طیف گسترده ای از کاربردهای ذخیره مواد غذایی را دارند و این کاربرد قسمت بزرگی از بازار قلع فلزات را تشکیل می دهد.

صنایع غذایی

سمیت کم قلع باعث می شود ظروف قلع به طور گسترده ای برای ذخیره مواد غذایی استفاده شود و به طور گسترده ای در پوشش قطعات صنعتی صنایع غذایی و کنسرو استفاده می شود. بنگاه ضایعاتی عبدی با خریدار ضایعات در کرج در خدمت شما عزیزان میباشد.

كاتالیزور

این ماده به عنوان کاتالیزور برای تسریع واکنش های شیمیایی در هنگام محلول شدن اکسیژن استفاده می شود.

ساخت آلیاژها

قلع در بسیاری از آلیاژها استفاده می شود. آلیاژهای مهم این فلز مانند برنز ، برنز ، بابیت ، آلیاژ فشار فشرده ، پیوتر ، برنز فسفر ، لحیم نرم و فلز سفید.

شیشه سازی

در بیشتر موارد ، از شیشه های Pilkington یا شیشه شناور برای ساخت شیشه های پنجره شیشه ای تخت استفاده می شود که در آن شیشه های مذاب روی قلع مذاب شناور می شوند. نمک قلع همچنین در شیشه های مه آلود و عایق بندی شده در یخ زدگی و تابلوهای رنگ شب استفاده می شود.

لحیم کاری

فلز قلع به راحتی لحیم می شود. طیف گسترده ای از آلیاژهای قلع سرب برای لحیم کاری تجهیزات مختلف استفاده می شود. سیم های قلع برای لحیم کاری قطعات الکترونیکی ساخته می شوند. سیم های قلع که سیم لحیم نامیده می شوند از ترکیب 60٪ قلع و 40٪ سرب ساخته می شوند.

صنعت برق

خاصیت لحیم‌کاری بسیار عالی فلز قلع باعث کاربرد آن در صنعت برق گردیده است.

پلاستیک سازی

کاربرد تجاری اصلی ترکیبات آلی قلع در تثبیت پلاستیک های pvcاست. در صورت عدم وجود چنین تثبیت کننده هاییpvc به سرعت تحت گرما ، نور و اکسیژن هوا فاسد می شود.

ساخت آهن رباهای آبرسانا

آلیاژ نیوبیوم – قلع به علت دمای بحرانی بالا (k) 18 و میدان مغناطیسی بحرانی(T) 25، بصورت سیم هایی برای آهنرباهای ابررسانا کاربرد تجاری پیدا کرده است .آهنرباهای ابررسانا به وزن چند کیلوگرم قادر به تولید میدانهای مغناطیسی مشابه الکترومغناطیسهای چند تنی می باشد.

صنعت نساجی

در صنعت چاپ روی پارچه از کلرید قلع که مهمترین نمک قلع است به عنوان عامل کاهنده و خورنده کاربرد دارد. همچنین در تولید رنگ های چاپ از قلع استفاده می گردد.

اترات قلع بر بدن

اثرات قلع چیست

اثرات قلع در شرایط مختلف متفاوت است. این تأثیرات به مقدار و غلظت ماده و ارگانیزمی که قلع در آن وارد بدن می شود بستگی دارد. جذب قلع از طریق هضم باعث مقدار زیادی استفراغ می شود. اما به طور کلی ، جذب دستگاه گوارش قلع به ندرت اتفاق می افتد. استنشاق گرد و غبار و دود فلز این ترکیب باعث برونشیت ، سرفه ، گلودرد می شود. تماس مستقیم با این فلز به مدت طولانی باعث جذب فلز توسط پوست می شود که باعث سوختگی موضعی می شود. التهاب و تحریک ایجاد می کند.

ورود قلع به بدن انسان باعث ذخیره شدن آن در اندام های کلیه و کبد می شود و مقدار کمی از طریق ادرار و صفرا دفع می شود. علائم مسمومیت شامل طعم فلزی دهان ، افزایش بزاق ، اسهال و استفراغ ، اختلالات تنفسی و درد عضلانی است. از دیگر اثرات این فلز بر روی انسان می توان به سوزش چشم و پوست ، سردرد ، درد شکم و معده ، تعریق شدید ، تنگی نفس ، مشکلات ادراری ، افسردگی ، آسیب کبدی ، ضعف سیستم ایمنی بدن ، آسیب به کروموزوم ، تخریب گلبول های قرمز ، آسیب مغزی اشاره کرد. مورد توجه قرار گرفتند. فلز قلع جذب شده در آب نیز برای موجودات آبزی بسیار خطرناک است. این اثرات شامل از بین بردن قارچ ها ، جلبک ها و پلانکتون ها است. در ماهی همچنین رشد تخمها ، تولید مثل و رژیم غذایی آنها را مختل می کند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *