چگونگی بازیافت ضایعات پلاستیک

 

چگونگی بازیافت ضایعات پلاستیک بیایید چیزهایی مثل انواع پلاستیک هارا در طبیعت رها نکنیم ،طبیعت را پاک نگه داریم چون ما خود در آن می زیستیم پس پلاستیک ها مضرترین چیزهایی هستند که به طبیعت صدمه میزنند،دست به دست هم دهیم تا پلاستیک هارا در طبیعت رها نکنیم و بیاییم پلاستیک هارا دسته بندی کرده و آنها را بازیافت کنیم تا دوباره تولید شوندو مصرف.باما همراه باشید. همچنین جهت خرید ضایعات پلاستیک یا خریدار ضایعات پلاستیک با شماره 09125342693 مهندس علی عبدی تماس حاصل فرمایید که بهترین خریدار ضایعات پلاستیک در تهران و ایران میباشد.

در ساخت انواع ظروف و کیسه های پلاستیکی از انواع مواد پلیمری استفاده می شود. با توجه به قابلیت بازیابی اکثر پلیمرها، می توان مواد پلاستیکی را پس از مصرف و دور انداختن مجدداً طی فرایند بازیافت مورد استفاده قرار داد. مسئله مهم و اساسی در این میان استفاده از مواد بازیافت شده در مصارف غذایی است. در واقع صحبت از آن دسته از مواد بازیافت شده ای است که برای بسته بندی و نگهداری مواد غذایی غیرمجاز هستند. در ساخت ظروف پلاستیکی مختلف، مواد پلیمری متفاوتی به کار برده می شود .

 

بقیه مطلب در ادامه مطلب

سالانه بخش زیادی از  ۱۵۰ میلیون تن ضایعات پلاستیکی تولیدشده در سراسر جهان، به زباله‌دان‌های شهری، اقیانوس‌ها و جاهای دیگر ریخته می‌شود. کمتر از ۹ درصد پلاستیک‌ها در ایالات متحده  بازیافت می‌شود و این رقم در اروپا به ۳۰ درصد هم می‌رسد.

بازیافت پلاستیک به صنعت طلای کثیف مشهور است و در مراحل مختلف انجام می شود.
این نوشته حاصل بیش از ۱۸ سال سابقه در صنعت بازیافت پلاستیک داخل کشور و خارج کشور و مشاهده کارگاههای فراوان و نواوری های فردی و شرکتی بسیاری از کارگاه های بازیافت در ایران و عراق و تاجیکستان و اذربایجان و نیز چین است.

روش تشخیص ضایعات پلاستیک برای بازیافت

بازیافت پلاستیک کار چندان سختی نیست. ابتدا باید بدانید كه چه نوع پلاستیكی قابل بازیافت است و فقط آن نوع پلاستیک را جمع آوری كنید. پلاستیک ها فرمول های مختلفی دارند و باید قبل از بازیافت برای تولید محصولات جدید منظم شوند.

پلاستیک های مخلوط هم، می توانند بازیافت شوند اما به ارزشمندی پلاستیک های مرتب شده نیستند. زیرا خواص فیزیكی از جمله کشسانی آن ها ممكن است خیلی با هم فرق داشته باشد. اول شما باید نوع پلاستیكی كه بازیافت كننده از شما می خواهد را بشناسید.

شما باید ظرف را بشویید و آبكشی كنید و سپس آن را فشرده سازی كنید. شما ممكن است برچسب های كاغذی ظرف را بردارید اما درپوش پلاستیكی آن را دور نیندازید. درپوش های پلاستیكی معمولاً از انواع مختلفی از پلاستیک ساخته شده اند و نمی توانند به آسانی بازیافت شوند.

پلاستیک هایی که به روش سنتی بازیافت نمیشوند:

یک نمونه‌ی گروهی از پلیمرها معروف به ترموست‌ها یا پلاستیک‌های سختی‌ناپذیر هستند که به‌راحتی ذوب نمی‌شوند و همین ویژگی مانع از بازیافت آن‌ها به روش‌های سنتی می‌شود. آزمایشگاه روبرتسون به توسعه‌ی مؤلفه‌های تجدیدپذیر زیستی برای ترموست‌ها می پردازد و پلیمرهای هیدروکربنی را با پلیمرهای ساخته‌شده از روغن‌های گیاهی یا دیگر مواد گیاهی جایگزین می‌کند. در نتیجه گزینه‌های جدید مثل ترکیب یا بازیافت شیمیایی مواد مطرح می‌شوند که جهش بسیار بزرگی به شمار می‌روند.

بازیافت شیمیایی چیست؟

بازیافت شیمیایی، شامل استفاده از یک کاتالیزور برای تجزیه‌ی پلاستیک و تولید محصولات با وزن مولکولی پائین‌تر است؛ این فرآیند به دلیل هزینه‌های بسیار بالا متوقف شده است. البته اقداماتی برای توسعه‌ی کاتالیزورهای بهینه‌تر در حال انجام است.

بازیافت پلاستیک و ضایعات پلاستیکی:

1- بازرسی:

كارگران زباله های پلاستیكی را به منظور آلودگی مثل سنگ و شیشه و پلاستیک های غیر قابل بازیافت در آن ها بازرسی می كنند.

2- خرد كردن و شستن:

پلاستیک ها را شسته و به قطعات كوچكی تكه می كند.

3- مخزن شناور سازی:

اگر پلاستیک های بازیافتی با هم مخلوط شده باشند آن ها را در مخزن شناور سازی مرتب می كنند جایی كه برخی از پلاستیک ها ته نشین و برخی دیگر شناور می شوند.

4- خشک كردن:

تكه های پلاستیک در خشک كن غلطان خشک می شوند.

5- ذوب كردن:

تكه های خشک شده پلاستیک به داخل قالب تزریق می شوند جایی كه گرما و فشار پلاستیک را ذوب می كند. انواع مختلف از پلاستیک در دماهای مختلف ذوب می گردند.

6- صاف كردن:

 

پلاستیک مذاب با نیروی زیاد به داخل پرده های توری ریز تا هر ماده آلوده كننده ای را كه پس از فرایند شستن باقی مانده خارج كند. پلاستیک های مذاب سپس به شكل رشته هایی در می آیند.

7- ساچمه ای شدن:

رشته های سرد شده در آب سپس به ساچمه های یک شكل خرد می شوند كمپانی های سازنده ساچمه های پلاستیكی برای ساختن تولیدات جدید می خرند. پلاستیک های بازیافتی برای ساختن گلدان، الوار و صنایع فرش به كار می رود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *