تهیه، فرآوری و تجهیز ضایعات

فرآوری ضایعات

فرآوری ضایعات در واقع یکی از تخصص های مهم در فرآیند تولید شمش فولاد از ضایعات می باشد. غیر قابل انکار به مهارت فرآیند جمع آوری بستگی دارد. شناخت آنها از تجهیزات خود و توانایی ذاتی تجهیزات و اقدام سیستماتیک در فرآیند آماده سازی از جمله شرایطی است که باعث افزایش رقابت پذیری مجموعه می شود و در شرایط سخت بازار می تواند مجموعه را نجات دهد و یا بالعکس وارد مرز ورشکستگی شود. داشتن اطلاعات اولیه از تهیه، فرآوری و تجهیز ضایعات شرط بقا در هر زمینه ای است.

دستگاه های آماده سازی ضایعات آهن

در زمینه تهیه ضایعات نگاه سنتی، کلیشه ای و غیرحرفه ای می تواند فاجعه بار باشد. ابتدا باید ضایعات و ترکیبات آن شناسایی شده و روش تهیه مناسب بر این اساس اتخاذ شود.
اصل مهم بعدی در تهیه ضایعات یافتن ارزان ترین و سریع ترین راه برای رسیدن به هدف است. موارد زیادی وجود دارد که دستگاه های آماده سازی ضایعات آهن و برش سنگین ضایعات در کارگاه موجود است، اما برای اینکه فشار کمتری به دستگاه وارد شود، ضایعات ماده سبکی است که با پرس آماده در مصرف 50 کیلو وات به راحتی ذوب می شود. دستگاه هزار کیلووات انرژی مصرف می کند و به دلیل نازک بودن ورق ها، فشار عمودی به فشار افقی و مخرب تبدیل می شود و دستگاه دائماً آسیب می بیند. در نهایت به دلیل ناکارآمدی در فرآیند فرآوری، اکثر قراضه ها حتی بدون فرآوری در کوره ها شارژ شدند. با توجه به این عوامل زمان استاندارد ذوب بسیار افزایش می یابد و در نتیجه مصرف برق و مواد مصرفی کوره ها و آلودگی شدید منطقه حاصل کار خواهد بود. همه اینها به دلیل نبود دانش تخصصی و نبود تجهیزات مناسب در فرآیند پردازش است. برای اکثر دوستان در کارخانه های ذوب، این صحنه های آشنا هستند که به وضوح نیاز به بررسی دقیق فرآیند آماده سازی ضایعات را نشان می دهند.

بنگاه خرید ضایعات عبدی در زمینه خرید ضایعات آهن در خدمت مشتریان عزیز میباشد.

در اینجا قصد دارم چند دستگاه متداول و کاربرد آنها در فرآیند تهیه اتو ضایعات را معرفی کنم که امیدوارم مفید واقع شود.

انواع قیچی ضایعات

قیچی ضایعات

قیچی ضایعات عمدتاً در انواع مدل قیچی ضایعات تا کروکودیلی می باشد، مدل های قابل حمل قابل نصب بر روی بیل مکانیکی ثابت و بیل مکانیکی صنعتی که در دو مدل تیغه ای و مخزنی تولید می شوند. مدل های حجیم ضایعات حجیم با دو باله کناری و پرس با میز پرس حجم اتاق های ماشین و اتوبوس را کاهش می دهند و در نهایت با تیغه هایی با فشار 400 تا 700 تن و در نوع سنگین ضایعات تانک برش می دهند. به عنوان ریل های آهنی، تیرها و صفحات ضخیم توسط بیل های پشت تیغه هایی که معمولاً بین 500 تا 1200 تن فشار می آورند خرد می شوند.

مدل های شدر قابل نصب بر روی بیل مکانیکی معمولا سرعت بالایی ندارند و فقط برای مصارف خاص و برش قطعات سنگین و بزرگ مانند شاسی واگن قطار استفاده می شوند. قیچی تمساح را می توان برای بریدن کمک فنر و کپسول های انفجاری البته با رعایت نکات ایمنی استفاده کرد.

پرس ضایعات

پرس ضایعات در فرآوری آهن ضایعات دستگاهی پرکاربرد است که در ایران بیش از سایر تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرد. البته در خارج از ایران و کشورهای پیشرفته تر، چنین میزان استفاده از این دستگاه وجود ندارد. پرس ها معمولا در کارگاه های مبدا قرار دارند و به دلیل وقت آزاد، پرس ها کوچکتر و ساده تر هستند. در ایران به دلیل برخی سوء استفاده ها از محموله های پرس، کارخانه ها ترجیح دادند محموله را به صورت عمده خریداری کرده و فرآیند پرس را در خط تولید پردازش کنند. فشارهای بزرگتر و سریعتر رخ می دهد. دستگاه پرس باعث کاهش حجم ضایعات و افزایش چگالی ضایعات و در نهایت کاهش مصرف برق در کوره ها در حدود 30 درصد می شود و با مصرف انرژی کم راندمان بالایی را ارائه می دهد که یکی دیگر از دلایل استقبال از این دستگاه در ایران می باشد. در کارخانه ها، تکنسین های ذوب معمولاً از بلوک های فشرده در پایان زمان ذوب برای کنترل میزان کربن ذوب استفاده می کنند.

در ایران به لطف تولیدکنندگان مختلف، شاهد انواع پرس های ضایعات در مدل های خوب این خودرو هستیم، اما این ماشین ها در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی که از ویژگی های اکثر بزرگ های بزرگ است، از نظر نگهداری و ایمنی بسیار دردسر ساز هستند. و ماشین های دستی دومی در پردازش ضایعات استفاده می شود. معیارهای کیفی یک پرس پس از راحتی اپراتور، در دسترس بودن قطعات یدکی مصرفی و سهولت تعمیر و… .. سلامت مخزن فشار پرس. اگر مخزن فشار باز است یا دارای آج ها و فرورفتگی های شکسته یا پلکانی است، تفاوت چندانی با ضایعات مذاب ندارد، بنابراین قبل از خرید از کیفیت مخزن فشار مطمئن شوید. ابعاد بلوک خروجی نیز برای بسیاری از کارخانه ها بسیار مهم است.

دستگاه خرد و فشرده کننده ضایعات

دستگاه خرد و فشرده کننده ضایعات

ماشین های شرودر ماشین های رایجی در ایران نیستند زیرا به دلیل ماهیت فرآیند جمع آوری ضایعات در ایران، “پک” کامل ضایعات مانند دستگاه کامل یا یخچال وجود ندارد و معمولاً پردازش اولیه انجام می شود. در کارگاه های کوچک و دستی. بر خلاف کشورهای توسعه یافته، که در آنها چنین ضایعات به عنوان یک “بسته” وجود دارد، این مورد نیست. بنابراین اکثر فلزات غیرآهنی که می توانند سودآور باشند حذف می شوند اما از نظر کیفیت ضایعات خروجی دستگاه خرد و فشرده کننده ضایعات بهترین و همگن ترین نوع ضایعات است که در هنگام ذوب آلودگی کمتری ایجاد می کند و دردسر ضربه را ندارد. انفجار مواد منفجره و کپسول های انفجاری برای ذوب شمش ها بهتر خواهند بود. در این سنگ شکن ضایعات شسته و جدا می شود و تقریباً تمام نیازهای اولیه پردازش ضایعات را پوشش می دهد.

دستگاه های شردر

دستگاه های شردر و ویژگی های دستگاه خردکن چکشی به شرح زیر است: دستگاه های خردکن ضایعات با تراکم حدود 300 گرم بر متر مکعب به صورت سبک ضایعات (LMS) تا 900 تا 1300 کیلوگرم بر متر مکعب می توانند کیفیت ضایعات را افزایش دهند. این ماشین ها بازیافت را با بالاترین کیفیت با طول 10 تا 20 سانتی متر انجام می دهند. جداسازی فلزات غیرآهنی توسط سیستم جریان گردابی (ECS) انجام می شود که عمدتاً آلومینیوم و سپس مس هستند و ارزش ذخیره شده خود را دارند. سه خروجی اصلی فلزات آهنی، فلزات غیرآهنی و ضایعات هستند و توسط تسمه نقاله هدایت می شوند. آماده سازی کار ساختمان برای نصب و راه اندازی ماشین آلات بونفیگ یولی حداقل بوده و محدود به محوطه بتنی می باشد. خردکن فقط باید از سه نقطه به پایه بتن متصل شود و نیازی به ساخت و نصب اضافی نیست. لازم به ذکر است که دستگاه های خردکن چکشی را نباید با دستگاه های خردکن اشتباه گرفت. با توجه به غیر استاندارد بودن ابعاد ضایعات فرآوری شده و از نظر کیفیت پایین تر و کثیف تر از ماشین های چکشی، ارزش آهن نهایی ضایعات کمتر بوده و قابل فرآوری یا بسته بندی ضایعات نمی باشد و همچنین هزینه تعمیر و نگهداری نیز هزینه بر است.

مزایای استفاده از دستگاه های شردر بونفیگ یولی 

محفظه لودر خردکن شردر بونفیگ یولی برای بهینه سازی عملیات بازیافت طراحی شده است تا بتوان به طور مداوم آن را با ضایعات پر کرد.
یکی دیگر از مزایای استفاده از دستگاه های شردر بونفیگ یولی این است که سیستم عامل ها به صورت خودکار کنترل می شوند و از هرگونه خطر بارگذاری بیش از حد دستگاه جلوگیری می کنند.
چرخه تغذیه به صورت الکترونیکی بر اساس حجم تغذیه ضایعات تنظیم می شود. نیازی به فشار دادن خردکن ضایعات نیست.
حجم ضایعات در حین تغذیه به طور خودکار با توجه به ابعاد محفظه بارگیری تنظیم می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *