بازگشت ضایعات مس به چرخه بازیافت

بازگشت ضایعات مس به چرخه بازیافت

یکی از مهمترین سوالات در زمینه بازیافت مواد معدنی به ویژه مس؛ اینگونه ضایعات مس به چرخه مصرف برمی گردد و قابل استفاده مجدد می شود! برای پاسخ به این سوال مهم، لازم است ابتدا با موضوعات مهم دیگری در مورد بازیافت ضایعات این فلز گرانبها آشنا شویم. در نهایت، برای درک بهتر نحوه بازیافت مس، به دلایل اهمیت مس، استفاده از مس، انواع مس و موارد استفاده مجدد از مس می پردازیم. پس با ما در این آموزش همراه باشید تا همه چیز را در مورد بازگشت ضایعات مس به چرخه بازیافت فلزات بیاموزید.

بازیافت ضایعات فلزات چگونه است

خوب است بدانید که صنعت بازیافت به ویژه بازیافت فلزات ضایعات یک صنعت بسیار مهم در همه کشورها از جمله کشورهای پیشرفته است. در طول جمع‌آوری، پالایش و ذوب فلزات بازیافتی ضایعات، شمش‌های ارزشمند در نهایت دوباره ساخته شده و برای استفاده مجدد مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع، به دلیل تجمع فلز ضایعات، چرخه تولید فلزات گرانبها هرگز متوقف نخواهد شد.

در پاسخ به این سوال که “بازیافت ضایعات چگونه است” باید بگوییم که در بازیافت فلزات ضایعات نیز همینطور است. در هنگام جمع آوری فلز مس، تمیز کردن و ذوب آنها در نهایت به شمش مس تبدیل می شود و برای استفاده مجدد استفاده می شود.

بازیافت ضایعات فلزات چگونه است

علت اهمیت بازیافت ضایعات مس

لازم به ذکر است که بازیافت مس ضایعات قطعا اثرات زیست محیطی مفیدی خواهد داشت. بازیافت تمام فلزات از جمله مس آنقدر برای محیط زیست ارزشمند و حیاتی است که در کشورهای جهان اول به یک صنعت بسیار مهم و پرسود تبدیل شده است.

در واقع به لطف کارخانه های بازیافت فلزات گرانبها مانند مس، چرخه تولید تجهیزات، ابزار و قطعات مسی همواره در دستور کار قرار دارد. علاوه بر این، به دلیل استفاده گسترده از فلز مس، بازیافت ضایعات این فلز و استفاده مجدد از آن باعث حفظ سرمایه های ملی نیز می شود. دارایی های ملی نه تنها با بازیافت ضایعات و ضایعات مس بلکه با بازیافت سایر فلزات مانند برنج، آهن، نقره و غیره حفظ و ارزش گذاری می شود.

علت اهمیت بازیافت ضایعات مس نسبت به دیگر فلزات

به جرات می توان گفت که بازیافت مس ضایعات بسیار ارزشمندتر از سایر فلزات خواهد بود. اهمیت بازیافت این فلز به دلیل کاربرد گسترده آن است. مس به دلیل خواص مهم و منحصر به فرد آن; در صنایع مختلف مانند خودروسازی، ماشین آلات، صنعت ساخت تجهیزات جنگی، صنعت ساختمان کاربرد فراوانی داشته است. به همین دلیل افراد زیادی مسی ضایعات را جمع آوری می کنند و با فروش آن به کارخانه ها و خریداران مسی ضایعات سود قابل توجهی به دست می آورند.

دلیل دیگر علت اهمیت بازیافت ضایعات مس نسبت به دیگر فلزات این است که این فلز قرمز نسبت به سایر فلزات سنگین تر است و قیمت و ارزش بالاتری دارد. علاوه بر این، بسیار انعطاف پذیر است و خاصیت چکش کاری خوبی دارد. از این رو در ساخت تجهیزات و دستگاه های مختلف کاربرد دارد.

به طور کلی سالانه 25 تا 30 هزار تن مس بازیافتی ضایعات وارد چرخه تولید مثل در کشور می شود. این میزان حدود 15 درصد تولید مس در کشور است. از این 15 درصد، حدود 10 درصد آن برای مصارف صنعتی استفاده می شود.

بازیافت ضایعات

همانطور که اشاره شد؛ بازیافت فلزاتی مانند مس جایگزین مناسبی برای حفظ ذخایر و همچنین جلوگیری از اتلاف انرژی است. مثلاً در گذشته برای دسترسی به مس باید به معادن سنگ می رفتیم و برای رسیدن به مس مراحل سختی را طی می کردیم. امروزه بخش زیادی از مس مورد نیاز را می توان از طریق بازیافت ضایعات اجسام مسی به دست آورد. با استفاده از فرآیند چرخه بازیافت مس ضایعات، درآمد ملی و اشتغال افزایش می یابد.

ضایعات مس چگونه به چرخه مصرف باز می گردند

ضایعات مس چگونه به چرخه مصرف باز میگردد برای پاسخ دادن به این سوال باید برانیم که چرخه مس ضایعات با جمع آوری و خرید توسط بسیاری از تولید کنندگان و انبارداران در شهر آغاز می شود. شاید اکنون که در حال خواندن نحوه جمع آوری و خرید ضایعات مسی هستید. تصویر وانت باری که اغلب در خیابان های شهر بلندگوها دیده می شود در ذهن شما شکل می گیرد. این یکی از رایج ترین روش های جمع آوری مس ضایعات است.

البته در سال های اخیر سایت ها، برنامه ها و اپلیکیشن های زیادی برای جمع آوری مواد بازیافتی ایجاد شده است. به محض درخواست شما درب منزل شما می آیند و ضایعات و مواد بازیافتی مانند پلاستیک، کاغذ، مقوا و فلزات را از شما می گیرند و پس از طی مراحل متعدد، این مواد را به چرخه مصرف برمی گردانند.

مس ضایعات چگونه به چرخه مصرف باز می گردد

همانطور که اشاره شد؛ مس ضایعات توسط روتاتورها یا از طریق برنامه های بازیافت جمع آوری می شود و به انبارهای شخصی منتقل می شود، جایی که در نهایت ذوب شده و به شمش مس تبدیل می شود. در واقع در پاسخ به این سوال که مس ضایعات چگونه به چرخه مصرف باز می گردد؟ باید گفت که این فرآیند چندان سخت به نظر نمی رسد و با تبدیل ضایعات و مس ضایعات به شمش مس، دوباره وارد چرخه مصرف می شوند.

به این ترتیب فلز قرمزی که توسط ماینرها استخراج می شود دیگر مورد نیاز نخواهد بود. فلزات در معادن مختلف کشور با تلاش زیاد و هزینه های زیاد استخراج می شد. این روش باعث صرفه جویی زیادی در مصرف فلز می شود.

کاربرد ضایعات مس

کاربرد ضایعات مس

از آنجایی که مس انعطاف پذیری بالایی دارد و بسیار سنگین و مقاوم است و به راحتی از بین نمی ‌روند؛ بنابراین از آن در ساخت وسایل، قطعات و تجهیزات مستحکم استفاده می‌ شود. کاربرد این فلز آنقدر وسیع است که نمی ‌توان تک به تک آنها را درج کرد. اما یکی از رایج ترین کاربرد‌ های فلز مس را می‌ توان به ساخت لوازم خانگی اشاره کرد.

به عنوان مثال کاسه های مسی، قاشق های مسی، لیوان های مسی، پارچ های مسی، دیگ های مسی، قوری های مسی، سینی های مسی، ظروف مسی آنتیک، آب نبات های مسی، دیگ های مسی و… به وفور در خانه های ایرانی یافت می شود.

یکی دیگر از کاربردهای رایج فلز مس در ساخت تجهیزات نظامی، برنامه ریزی شهری و خودروسازی است. بسیاری از لوله های مخابراتی، صندلی های شهری، پله ها و نرده ها از فلز و مس ساخته شده اند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید عده ای به فکر سرقت لوله های مخابراتی افتادند و با پول خوب به انبارداران مس بفروشند. اما این روش اصلا مناسب نیست و فقط در مواقعی باید استفاده شود که قابل استفاده نباشد.

یکی دیگر از کاربرد ضایعات مس استفاده از آن در چرخه تولید سیستم های تهویه مطبوع و دستگاه های خنک کننده مانند کولر آبی، چیلر، زنت، دیگ بخار و غیره می باشد، علاوه بر این مس ضد آب بوده و از ضایعات بازیافتی در ساخت لوله ها استفاده می شود. شیرآلات بهداشتی و اتصالات آب جالب است بدانید که اکثر قطعات خودرو از مس ضایعات ساخته شده است.

اینها رایج ترین موارد استفاده از مس بازیافتی ضایعات هستند که علاوه بر موارد فوق؛ مس برای ساخت انواع تجهیزات و قطعات مورد نیاز در صنایع مختلف کاربردهای دیگری نیز دارد و به همین دلیل به عنوان یکی از با ارزش ترین فلزات در هر کشوری به شمار می رود.

ضایعات مس بازیافتی را از کجا پیدا می ‌کنند

همانطور که اشاره شد؛ یکی از رایج ترین کاربردهای فلز مس در ساخت لوازم خانگی است. جالب است بدانید ضایعات بازیافتی مسی نیز در این خانه ها پیدا می شود. خودتان فکر کنید که آیا ظروف مسی دارید که دیگر در آشپزخانه استفاده نمی شود یا خیر! شاید ظروف قدیمی را در انبار گذاشته باشید. روی آنها کلیک کنید و هر غیرقابل استفاده را به چرخه استفاده مجدد خود برگردانید.

علاوه بر این، سیم ها و کابل هایی که دیگر استفاده نمی شوند. آنها در دسته مسی های بازیافتی ضایعات قرار می گیرند. اما خلوص آنها ممکن است کم باشد. به همین دلیل برای بررسی خلوص آنها باید از دستگاه های خاصی استفاده کرد. مثلا کابل های زره ​​پوش روکش دار که علاوه بر مس دارای درصد پی وی سی و سرب هستند.

سایر قطعات مسی بازیافتی ضایعات شامل مس مذاب، قطعات و تراشه‌های مسی، لوله‌های مسی، سیم‌های آنتن تلویزیون، خودروها و سایر لوازم خانگی، اتصالات الکتریکی، رادیاتورهای مسی، تسمه‌ها و ضایعات ورق‌های مسی ، و سایر لوازم الکترونیکی، الکتریکی، صنعتی، مکانیکی است.

انواع ضایعات مس از نظر نوع مصرف

انواع مس ضایعات از نظر نوع مصرف به طور کلی به دو دسته مس ضایعات خانگی و صنعتی تقسیم می شوند. به عنوان مثال برای ساخت تجهیزات و قطعات صنعتی بهتر است ظروف مسی که در آشپزخانه ها به وفور یافت می شوند بازیافت شوند. از استفاده و جداسازی کلیه ضایعات مس از نظر خانگی و صنعتی، قبل از ورود به کارخانه خودداری نمایید.

درست است که فلز مس بسیار انعطاف پذیر است، اما برای انجام فرآیند تبدیل مس ضایعات به شمش مس، بهتر است ضایعات مس خانگی را از ضایعات صنعتی جدا کنید. جالب است بدانید که سهم ایران از بازیافت مس صنعتی ضایعات بسیار بیشتر از بازیافت ضایعات داخلی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *