فواید و معایت ورق گالوانیزه

گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه چیست معمولا فولاد و آهن، از عناصری هستند که دچار خوردگی، زنگ‌زدن و در نهایت تضعیف و فروریختن می‌شوند. امروزه راه‌های مختلفی برای محافظت از سازه‌های فولادی در این مشکل وجود دارند. فولاد گالوانیزه یکی از همین روش‌ها و اغلب بهترین روش برای اکثر سازه‌های فولادی محسوب می‌شود. جهت خریدار ضایعات با ما تماس بگیرید.
اگر ورق فولادی را با فلز روی پوشش دهند، ورق گالوانیزه ایجاد می‌شود. اگر پوشش روی از بین رود یا حتی شکسته شود، این ورق به هیچ وجه زنگ نخواهد زد؛ همچنین بنا به دلایلی که در ادامه ذکر می‌کنیم استفاده از این ورق‌ها بسیار مقرون به صرفه هستند، به همین دلیل قیمت ورق گالوانیزه اهمیت زیادی دارد.
کاربرد این محصول به اندازه‌ای وسیع است که می‌توان آن را در همه‌جا پیدا کرد: در پل‌ها، استادیوم‌ها، دروازه‌ها و نرده‌ها، چراغ خیابان‌ها، سقف منازل و اتومبیل‌ها .

زنگ زدگی چیست؟

اما فولاد چگونه زنگ می زند و علت آن چیست؟ در این بخش ، ما برای سهولت درک مفاهیم به عملیات خوردگی فولاد اشاره می کنیم.

زنگ نام دیگر اکسید آهن است و هنگامی رخ می دهد که آهن یا آلیاژ حاوی آهن مانند فولاد برای مدت طولانی در معرض اکسیژن و رطوبت قرار می گیرد.
با گذشت زمان ، اکسیژن با فلز موجود در سطح اتمی ترکیب شده و ترکیب جدیدی به نام اکسید ایجاد می کند که پیوندهای فلزی را ضعیف می کند. آب با تجزیه مولکول های اکسیژن به آهن در واکنش با اکسیژن کمک می کند. در آغاز واکنش ، آهن الکترونهای خود را به اکسیژن می دهد. سپس یونهای آهن با آب واکنش داده و هیدروکسید آهن و هیدروژن تشکیل می دهند.

پس از این واکنش ، هنگام انجام اکسیداسیون بر روی سطح بدن آهن ، آند تشکیل می شود. در قسمت دیگری از این سطح که آب و اکسیژن وجود دارد ، کاتد تشکیل می شود. این فرآیند منجر به تشکیل یک سلول ولتاژ کوچک یا یک ولتاژ سلول می شود. خوردگی زمانی اتفاق می افتد که آندها به سمت کاتدها حرکت کنند.

آبکاری ورق گالوانیزه یا گالوانیزاسیون

در فرآیند گالوانیزه ، عناصر فلزی موجود در سطح میکروسکوپی تغییر می کنند و از یکنواختی محافظت می کنند. می توان گفت که فرآیندهای مختلف گالوانیزه منجر به تولید محصولاتی با ظاهر ، ضخامت و دوام متفاوت می شود. در این بخش ، شرح مختصری از روشهای تولید آنها را ارائه می دهیم.

تمام محصولات فلزی از دو طریق می توانند در برابر خوردگی مقاوم باشند: (اگرچه هر دو روش پوشش فولاد با روی فلزی ، اما در نهایت دو محصول مختلف تولید می شود)

ورق گالوانیزه

روش حرارتی (گالوانیزه گرم)

روش گالوانیزه غوطه وری به معنای فرو بردن آهن یا فولاد در مخزن فلز روی ذوب شده برای پوشش است که به آن گالوانیزه گرم می گویند. بعد از غوطه ور شدن فولاد در وان فلزی ، روی ذوب شده و سرد می شود و فولاد روی به سختی به هم پیوند می خورند و یک لایه محافظ روی فولاد ایجاد می کنند.
این ویژگی استفاده از این فولادهای گالوانیزه را به یکی از گزینه های مقرون به صرفه ، با دوام و با دوام بیشتر برای محافظت از ساختار فولادی در برابر زنگ زدگی و خوردگی تبدیل می کند.

لازم به ذکر است که شرایط محیطی و ضخامت روی تأثیر بسزایی در محافظت از فولاد و آهن برای جلوگیری از خوردگی دارد.

تعداد لایه های محافظ در فرآیند گالوانیزه بیش از یک لایه است ، یعنی لایه مورد نظر بخشی از سطح فولاد است.

با تمام این تفاسیر ، گالوانیزه سازی حرارتی در مورد فلزاتی که به طور مداوم در معرض مواد خورنده مانند اسید هستند ، قابل استفاده نیست. از فولاد ضد زنگ به عنوان جایگزین بهتر برای این مشکل استفاده می شود. محیط های دریایی و شور نیز به دلیل هدایت الکتریکی زیاد آب دریا (که باعث اکسیداسیون می شود) عمر این ورق ها را کوتاه می کنند.

گالوانیزه گرم غوطه وری یکی از قدیمی ترین و پرکاربردترین روش ها در برابر خوردگی است. حفاظت از فولاد با ایجاد یک لایه محافظ بر روی آن انجام می شود. در این روش روی به عنوان یک آند فداکار عمل می کند زیرا از آهن بیشتر فعال است. لازم به ذکر است که شرایط محیطی و ضخامت روی تأثیر بسزایی در محافظت از فولاد و آهن برای جلوگیری از خوردگی دارد.

مشخصات فولاد گالوانیزه

  • پوشش روی از رسیدن مواد خورنده به فولاد یا آهن زیرین از خوردگی فلزات جلوگیری می کند و مقاومت فولاد پوشش داده شده را عمیقا افزایش می دهد.
  • یک پوشش گالوانیزه بدون نگهداری می تواند بیش از 70 سال دوام داشته باشد.
  • روی تنها ماده ای است که به فلز زیرین این توانایی را می دهد.
  • فولاد گالوانیزه جایگزین مناسبی برای فولاد ضد زنگ است.
  • اگر پوشش خراشیده و آسیب دیده باشد ، فولاد زیرین همچنان محافظت می شود و زنگ نمی زند.

مزایای ورق گالوانیزه

مزایای ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه خصوصاً در ساخت از مزایای زیادی برخوردار است. در اینجا برخی از مزایا ذکر شده است:

عمر طولانی – اگر از ورقهای گالوانیزه در محیطهایی با نرخ خوردگی بالا استفاده شود ، عمر آنها بین 70-20 سال است. البته این سالها به درجه ای که فولاد در معرض مواد خورنده باشد بستگی دارد.
هزینه کمتر – همانطور که گفته شد ، فولاد ریخته گری به خوبی به یکدیگر پیوند می خورد و محصولی بسیار بادوام تولید می کند. در نتیجه ، نگهداری روش گالوانیزه نسبت به سایر روشهای استفاده شده برای جلوگیری از زنگ زدگی ، هزینه کمتری دارد.

در مقایسه با سایر محصولات فولادی ، ممکن است هزینه اولیه این محصول زیاد به نظر برسد ، اما اجرای آن به دلیل سرمایه گذاری طولانی مدت آن بهترین گزینه برای بیشتر پیمانکاران است (یعنی به تعمیر و نگهداری طولانی مدت نیاز ندارد).
سهولت تمیز کردن- این محصولات را می توان با آب قلیایی پاشید و در صورت لزوم با پارچه نرم تمیز کنید.
صرفه جویی در منابع- فولاد گالوانیزه یکی از با دوام ترین و پایدارترین محصولات است. از همان حمام مذاب که برای ساخت ورق های گالوانیزه استفاده می شود می توان بارها و بارها استفاده کرد.
سازگاری و قابلیت اطمینان بالا- این محصولات با رعایت کامل استانداردهای بین المللی تولید می شوند ، بنابراین از قابلیت اطمینان بالایی برخوردار هستند.

عمر مفید ورق گالوانیزه چقدر است؟

ورق گالوانیزه مدت زیادی طول می کشد تا شکسته یا زنگ زده شود. عمر مفید این ورق 20 تا 30 سال است. اما اگر در منطقه خشک هستید و از باران دور هستید ، می توانید برای همیشه سالم بماند. فولاد گالوانیزه در نظر گرفته شده برای استفاده طولانی مدت در فضای باز باید از فولاد گالوانیزه گرم ساخته شده باشد ، که به طور معمول در محیط های مختلف تا 70 سال دوام می آورد.

البته می توان از رنگ برای افزایش بیشتر عمر فولاد گالوانیزه برای محافظت بیشتر از تیغه در محیط هایی که سرعت اکسیداسیون عناصر بسیار زیاد است و یا آن را بسیار خورنده می نامند ، استفاده کرد. البته قبل از رنگ آمیزی مطمئن شوید که سطح تمیز ، خشک و عاری از آلودگی از جمله نمک روی و هر محلول کرومات باشد. این کار را می توان با استفاده از ماشین لباسشویی و فن فلزی انجام داد.