معایب ماساژور تفنگی

ماساژور تفنگی وسیله ای است که برای تسکین دردهای عضلانی ناشی از کوهنوردی، پیاده روی طولانی و خستگی زیاد به کار می رود. این ابزار کاربردی یکی از مدرن ترین ماساژور های برقی برای رفع اسپاسم عضلات بدن می باشد. در ادامه به بررسی مزایا و معایب ماساژور تفنگی و همچنین توضیح بیشتر درباره این محصول می پردازیم.

ماساژور تفنگی

ماساژور تفنگی، دستگاهی است که با استفاده از تکنیک های کوبشی و ارتعاشی باعث کاهش دردهای عضلانی بدن می شود. این دستگاه کاربردهای بسیاری دارد؛ اما در صورت استفاده اشتباه از آن ممکن است به برخی از معایب آن پی ببرید. از جمله معایب ماساژور تفنگی می توان به فشار بیش از حد بر روی نواحی بدن اشاره کرد. در این صورت آسیب های جبران ناپذیری بر روی ماهیچه های بدن وارد می شود. در ادامه به برخی از معایب ماساژور تفنگی اشاره می کنیم:

 

1- استفاده از ماساژور تفنگی به دلیل وجود سری های نامناسب آن برای افرادی که دچار مشکلات استخوان و مفاصل هستند، مناسب نیست. زیرا ممکن است در صورت استفاده از آن دچار کبودی در محل درد شوند. بنابراین در این صورت بهتر است از ماساژهای ملایم تر برای کاهش درد خود استفاده کنید.

 

2- افراد مبتلا به بیماری های آرتروز، پوکی استخوان و مشکلات لخته شدن خون نباید به هیچ عنوان از دستگاه ماساژور تفنگی استفاده کنند. این گروه از افراد بهتر است قبل از هرگونه اقدامی با ماساژور با پزشک خود مشورت کنند.

 

3- بهتر است قبل از خرید ماساژور تفنگی و استفاده از آن برای کاهش دردهای بدن، نظر پزشک و یا فیزیوتراپیست خود را بدانید. در صورت تایید نظر آنها، درباره نحوه تمرین صحیح و خطرات احتمالی آن با پزشک مشورت کنید.

 

مزایا ماساژور تفنگی

ماساژور تفنگی از مزایای بسیاری به شرح زیر برخوردار است:

1- بهبود جریان گردش خون

یکی از بهترین مزایای این دستگاه، بهبود گردش خون بدن است و به همین دلیل در میان افراد محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. ایجاد حرکات ضربه ای بر روی عضلات باعث افزایش گردش خون، کاهش ورم و سوزن سوزن شدن عضلات بدن می شود. بنابراین افرادی که گردش خون آنها به صورت نامنظم است بهتر است روزانه دو تا سه مرتبه و به مدت 15 دقیقه، نه بیشتر از این دستگاه استفاده کنند. استفاده منظم از ماساژور تفنگی در طول روز باعث گردش خون منظم و بهبود عملکرد بدن خواهد شد.

 

2- درمان دردهای سیاتیک

استفاده از ماساژور تفنگی برای تسکین دردهای ناشی از سیاتیک بسیار موثر است. در واقع سیاتیک به دلیل فشار و التهاب عصب سیاتیک به وجود آمده و باعث از کار افتادن عضلات می شود. برخی از دردهای سیاتیک ممکن است باعث کمردرد نیز شود که در این صورت می توان از ماساژور کمر برای رفع آن استفاده کرد.

همانطور که می دانید زمانی که عصب طویلی که از قسمت تحتانی تا انتهای پاها کشیده شده است، ملتهب شود باعث کرختی و سوزن سوزن شدن اندام بدن می شود. انجام ماساژ ضربه ای از طریق ماساژور تفنگی باعث نرم شدن بافت های بدن و در نهایت رفع درد و علائم آن خواهد شد. اما یکی از معایب ماساژور تفنگی ایجاد کبودی در ناحیه درد است که در این صورت نباید از آن استفاده کرد.

3- افزایش انعطاف پذیری عضلات

از دیگر مزایای ماساژور تفنگی، تسکین دردهای ناشی از قرار گرفتن بدن در حالت های نامناسب و رفع استرس می باشد. اما افراد زیادی از این دستگاه برای رفع خشکی و کوفتگی بدن پس از ورزش های شدید استفاده میکنند. این دردها معمولا 12 تا 24 ساعت پس از انجام ورزش ایجاد می شوند.

4- مناسب برای مصارف ورزشی

استفاده از ماساژور تفنگی قبل و بعد از ورزش تاثیر بسزایی در نتایج آن خواهد داشت. بنابراین با افزایش گردش خون در هنگام استفاده از این دستگاه، اکسیژن و مواد مغذی در قسمت های مختلف بدن افزایش یافته و بدین صورت تمرین بهتری خواهید داشت. 

 

 

نکات مهم هنگام استفاده از ماساژور تفنگی

برای استفاده بهتر و کاهش خطرات ماساژور بهتر است قبل از استفاده به نکات زیر دقت کنید:

1- توجه داشته باشید که قبل از قرار دادن ماساژور بر روی بدن، ابتدا آن را روشن کنید. اگر پس از قرار دادن آن بر روی ناحیه مورد نظر، دستگاه را روشن کنید ممکن است آزار دهنده باشد و باعث کبودی آن قسمت شود.

 

2- برای ماساژ دادن ناحیه مورد نظر بهتر است با سرعت کم شروع کنید. این کار باعث می شود که درد ناشی از فشار دستگاه بر روی اندام خود احساس نکنید. اما ممکن است ماساژ با سرعت بالا، دردناک باشد و با توجه به ناحیه مورد نظر کوفتگی و یا التهاب ایجاد شود. با این وجود در صورت ایجاد ضربه با ماساژور، بیشتر از منفعت باعث آسیب به بدن خواهید شد.

 

3- برای استفاده صحیح از دستگاه ماساژور با هر درجه سرعتی، بایستی آن را به حالت شناور بر روی عضلات بغلتانید. در واقع نیازی نیست برای کاهش درد بدن، فشار دستگاه را بیش از اندازه تنظیم کنید؛ بهترین حالت آن فشار ملایم تا متوسط است.

 

4- در هنگام استفاده از ماساژور تفنگی باید با ملایمت رفتار کنید. در واقع این دستگاه برای کاهش و تسکین دردهای بدن است نه آسیب به آن. بنابراین در صورتی که ضربات کوبنده ای توسط ماساژور تفنگی بر روی اندام های خود وارد کنید، نمی توانید از مزیت این دستگاه بهره مند شوید. همچنین بهتر است در هنگام ماساژ آرام به آرامی نفس بکشید. (دم و بازدم را انجام دهید.)

بهترین زمان استفاده از ماساژور تفنگی

1- گرم کردن عضلات قبل از تمرین:

قبل از شروع تمرینات به مدت 30 ثانیه شروع به ماساژ عضلات کنید. در این صورت بافت های عصبی عضلات فعال شده و به راحتی می توانید تمرین کنید.

2- گرم کردن مجدد عضلات حین تمرین:

اگر در حین تمرین احساس خستگی کردید، بهتر است به مدت 15 ثانیه از ماساژور تفنگی استفاده کنید. بنابراین در صورت اسپاسم عضلات، به مدت 15 ثانیه به آرامی سری دستگاه را بر روی اندام های خود بغلتانید.

 

3- بهبود درد در زمان کوفتگی عضلات:

برای رفع کوفتگی عضلات بهتر است 2 دقیقه بعد از تمرین از ماساژور تفنگی استفاده کنید. برای این کار باید ماساژور را به آرامی بر روی عضلاتی که دچار اسپاسم و گرفتگی شده است، بچرخانید. این مرحله را می توانید در طول روز هر دو ساعت یکبار انجام دهید.

 

4- استفاده روزانه از ماساژور با توجه به دستورالعمل آن:

استفاده روزانه از ماساژور منعی ندارد به شرطی که به طور صحیح از آن استفاده شود. بهتر است استفاده از این دستگاه را محدود به 2 دقیقه برای هر عضله کنید. در صورتی در حین ماساژ درد شدیدی را احساس کردید، دستگاه را سریعا خاموش کنید. کشیدگی عضلات در هنگام ماساژ با دستگاه در صورت استفاده صحیح، یکی از معایب ماساژور تفنگی می باشد.