کاربردهای مس

به گزارش شرکت ضایعاتی علی عبدی مس عنصر قدمتی به طول تاریخ بشر دارد.کاربردهای فلز مس بسیار متنوع و زیاد است.

مس همواره یکی از مهمترین مواد بوده و امروزه یکی از پرکارترین فلزات غیرآهنی سنگین می باشد.

مس خالص بدلیل ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی و بخصوص رسانایی الکتریکی (که تنها نقره از آهن رساناتر است)، چکش خواری بالا و در نتیجه قابلیت بالای کار بر روی آن و مقاومت در برابر خوردگی کاربرد وسیعی دارد.کانه های ترکیبات مس با رنگهای روشن بخصوص قرمز، سبز و آبی مشخص می شوند.

مس یکی از عناصر جدول تناوبی است که نشان آنCuوعدد اتمی آن29 است.

مرکز خرید ضایعات مس

مرکز خرید ضایعاتی مس مهندس علی عبدی با بیش از 10 سال سابقه درخشان در خرید و فروش ضایعات از جمله ضایعات مس در کارنامه خود کسب کند که بعنوان بهترین خریدار مس در تهران شناخته شود , ما با تسویه حساب نقدی و خرید بالاترین نرخ توانسته بهترین مرکز خریدار ضایعات مس در ایران شود

تسویه نقدی در محل با بالاترین نرخ پیشنهاد برای شما دوستان و همکاران گرامی جهت فروش نقدی ضایعات مس خود با ما تماس بگیرید. شماره تماس مدیر شرکت مهندس علی عبدی 09125342693

برای فهمیدن چیز های مختلف درباره فلز مس به ادامه مطلب بروید

 

تاریخچه مس

مس برای تعدادی از تمدن های قدیمی  ثبت شده ،شناخته شده بود وتاریخ استفاده از آن حداقل به 10000سال پیش می رسد. اولین نشانه های استفاده از طلا تقریباً به4000 سال قبل از میلاد برمی گردد. مصنوعات مسی و برنزی که از شهرهای سومری ومصری که از مس وآلیژ آن باقلع یافت شده تقریباً متعلق به 3000 سال قبل از میلاد هستند. در یکی از اهرام یک سامانه لوله کشی با مس پیدا شده که مربوط به 5000 سال پیش است .مصریان دریافتند افزودن مقدار کمی قلع ،قالب گیری مس راآسانتر می کند بنابراین آلیاژهای برنزی که در مصر کشف می شوند تقریباً قدمتی همانند مس دارند. استفاده از مس در چین باستان حداقل به 2000سال قبل از میلاد مربوط بوده وتا 1200سال قبل از میلاد در این کشور برنز مرغوب ساخته می شده در نظر داشته باشید چون مس به راحتی برای استفاده وکاربرد مجدد ذوب می شود، دوران ذکر شده تحت تاثیر جنگها وکشور گشایی ها قرار می گیرد.در اروپا مرد یخیOetzi،

چگونگی پیدایش مس

مردی که به دقت نگهداری می شود ومتعلق به3200سال قبل از میلاد است، تبری با نوک مسی در دست دارد که درجه خلوص فلز آن97.7%می باشد . مقدار زیاد ارسنیک موجود در مو های او نشان دهنده ی سرو کار او با پالایش مس می باشد.

 مس معمولاً به شکل معدنی یافت می شود.کانی هایی مثل آزوریت، مالاکیت وبرنیت همانند سولفیدهایی از جمله کالکوپریت(CuFeS2)،کوولین(CuS)،کالکوزین(Cu2S)یا اکسیدهایی مانند کوپریت(Cu2O)از منابع مس هستند.

خرید ضایعات مس

خرید ضایعات مس

کاربرد های مس

کاربرهای مس فلزی قابل انعطاف و چکش خوار است که کاربرد های زیادی درموارد زیر دارد:سیم های مسی ،لوله های مسی، دستگیره های درب و سایر وسایل منزل،  آهنرباهای الکتریکی ،موتور های مخصوص موتور های الکترو مغناطیسی، .موتور بخار وات ، کلیدها و تقویت کننده های الکتریکی ،لامپ های خلا، لامپ های پرتو کاتدی  .

به علت خاصیت هدایت بهترآن نسبت به آلومینیوم، کاربرد مس در ICهابه جای آلومینیوم رو به افزایش است.به عنوان جزیی از سکه ها، در وسایل آشپزی از جمله ماهی تابه، بیشتر سرویس های قاشق وچنگال و چاقوها دارای مقادیری نیز هستند. اگر نقره استر لینگ در ظروف غذا خوری به کار رفته باشد ،حتماً باید دارای درصد کمی مس باشد . به عنوان بخشی از لعاب سرامیکی ودر رنگ آمیزی شیشه ،وسایل موسیقی ،به خصوص ساز های بادی ،به عنوان یکا(بیو استاتیک)در بیمارستانهاو پوشاندن قسمت های مختلف کشتی برای حفاظت در برابر بار ناکلها وماسلها. وترکیباتی مانند مانند محلول فیلینگ که در شیمی کاربرد دارند.سولفات مس که به عنوان سم وتصفیه کننده ی آب کاربرد دارد.

همه چیز در باره مس

  • قابلیت خارق العاده هدایت جریان برق و گرما، قابلیت چکش کاری، مقاومت در برابر خوردگی، قابلیت ماشین کاری، استحکام کششی، خاصیت آلیاژی و و قابلیت چشمگیر شکل پذیری، مس را فلزی مطلوب جهت بهره برداری در مصارف گوناگون نشان میدهد.
  • فلز مس توانسته در بسیاری از بخشها هم بعنوان یک کالای واسطه ای، کاربرد های متنوعی پیدا کرده و هم در بعضی از حیطه ها نیز بعنوان یک کالای نهائی مورد استفاده قرار گیرد.
  • بخصوص در زمینه هنر به دلیل رنگ سرخ جذاب آن، موارد استفاده زیادی دارد.
  • کاربرد مس در صنایع برق و الکترونیک و نیز در سیم پیچی و موتور

کاربرد مس تا قبل از اختراع برق و جریان الکتریسیته بسیار محدود بود. از زمان این اختراع ارزشمند یعنی چیزی در حدود 2 قرن پیش تا به امروز از این فلز استفاده‌های بسیاری شده است. مهم‌ترین دلیل این امر این است که فلز مس یکی از بهترین و ارزان‌ترین فلزهای رسانای جریان الکتریسیته است و به‌راحتی جریان برق را از خود عبور می‌دهد. علاوه بر این انعطاف‌پذیری و مقاومت بسیار در برابر فرسایش این فلز را به یکی از ایمن‌ترین فلزات برای استفاده در سیم‌ها و ابزارآلات انتقال برق تبدیل کرده است. درحال حاضر صنعتی‌ترین کشورهای دنیا در مهم‌ترین کارخانجات تولید لوازم الکتریکی خود از این فلز گرانبها بهره می‌برند.از اواخر قرن نوزدهم، مس ارتباط ویژه‌ای با الکتریسیته و به تبع آن زندگی انسان پیدا کرد و علاوه بر اینکه کاربرد این فلز از تنوع بسیاری برخوردار شد و به ‌دلیل ارتباط مصرف الکتریسته با سطح زندگی، مقدار مصرف مس به یکی از شاخص‌های تعیین سطح زندگی در جوامع مختلف جهان تبدیل شد. به‌طور کلی در مواردی که خواص انتقال الکتریکی و حرارتی زیاد با طول عمر و مقاومت قابل توجه نسبت به فرسودگی مورد نیاز است، مس و آلیاژهای آن کاربرد دارند. شاید به همین دلیل باشد که صنعت برق یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان مس در بین صنایع دیگر است. از این فلز در کابل‌های برق فشار ضعیف، متوسط و قوی استفاده می‌شود و به عنوان بخش اصلی موتورها و مبدل‌های کاربردی در صنعت به کار برده می‌شود.

مصرف عمومی مس

علاوه بر اینکه خود مس کاربردها و مصارف بسیاری در زندگی انسان دارد، از ترکیبات آن نیز به صورت مایع و جامد استفاده فراوانی می‌شود. از این ترکیبات به‌عنوان یک ماده نگهدارنده چوب به خصوص در ترمیم آسیب‌دیدگی ناشی از پوسیدگی و خشک شدن استفاده می‌شود. در نساجی از مس برای ایجاد محافظ پارچه‌های ضدمیکروبی استفاده می‌شود و همچنین به عنوان لعاب سرامیک، شیشه‌ای، رنگ‌آمیزی آلات موسیقی، آبکاری الکتریکی به عنوان پایه‌ای برای سایر فلزات مثل نیکل کاربرد دارد. مس معمولا در جواهرات هم استفاده می‌شود و در فرهنگ عامه از دستبند مسین برای تسکین علائم آرتروز نام برده می‌شود. از مس همچنین به عنوان صفحه چاپ در قلم‌زنی، حکاکی و از اکسید مس و کربنات در شیشه‌سازی و لعاب‌های سرامیکی به منظور ایجاد رنگ‌های سبز و قهوه‌ای استفاده می‌شود.

مس در الکترونیک

تقریباً نیمی از مصرف مس دنیا به اهداف الکتریکی اختصاص می یابد.

به دلیل رسانایی دمایی بالا، فلز مس در لوله و مجراها، بویژه جهت گرم کردن، سرد کردن و انتقال حرارت بسیار مناسب است.

همان گونه که مس با رسانایی بالا در کاربردهای الکترو تکنیک و الکترونیک مورد احتیاج است، کیفیت های ویژه ای از  مس جهت سایر کاربردها انتخاب می شوند.

مصارف مس در ساختمان

گرایش به سمت کاربرد فلز مس در ساختمان سازی بعنوان ماده نصب، دیوار سازی و سقف سازی رو به فزونی است.

در مهندسی هیدرولیک، مس در گرفتن روزنه های سدها، دریچه سد و پل ها کاربرد دارد.

بعد از طلا، مس تنها عنصر فلزی است که دارای رنگی غیر از خاکستری می باشد.

مس موجود در خاک عنصر ردیابی جهت مسیر یابی بسیاری از مخلوقات از جمله انسان است.

این فلز به عنوان یکی از مهمترین و مفیدترین فلزات است و میتواند تشکیل آلیاژ دهد.

مس با قلع مخلوط میشود و تشکیل bell Metal و با نسبت کوچکتری تشکیل برنز میدهد.

مس به شکل تصفیه شده نیز توسط تولید کنندگان شمشهای مس، ریخته گریها، واحدهای مفتول سازی، واحدهای تولید کننده فرآورده های برنجی و سایر بخشها، مورد مصرف قرار میگیرد و تبدیل به فرآورده هایی نظیر سیم بدون پوشش، کابل و سیم پوشش دار، نوار و تسمه، لوله، میله، محصولات ریخته گیری و… میشود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *