طرح بازیافت آهن قراضه

سلام،امروز می خواهیم بفهمیم آیا واقعا طرح بازیافت آهن قراضه ممکن است یا فلزاتی که دیگر بکار نمیگیریم به نوعی که به آن قراضه می گوییم میشود که بازیافت کرد و از آنها دوباره فلزاتی تولید کرد ؟برای اینکه پاسخی به این سوال دریابیم میاییم در این مقاله این سوال را شرح می دهیم .همراه ما باشید. همچنین شرکت ما بهترین خریدار ضایعات آهن در شهر تهران بهترین خریدار ضایعات در تهران میباشد.

بقیه مطلب در ادامه مطلب

ابتدای این مقاله را با سوال زیر شروع می کنیم

آیا آهن قراضه ها بازیافت پذیرند؟

بازیافت به آماده‌سازی مواد برای استفاده مجدد گفته می‌شود. به گزارش شرکت خرید ضایعات علی عبدی موادی که معمولا قابل بازیافت می باشند عبارتند از آهن آلات قراضه، آهن، پلاستیک، شیشه، کاغذ، مقوا، برخی مواد شیمیایی زباله که به کود کمپوست تبدیل می شود.

بازیافت از به‌هدررفتن منابع سودمندوسرمایه های ملی جلوگیری می‌کند و مصرف مواد خام و مصرف انرژی را کاهش می‌دهد. با این کار، تولید گازهای گلخانه‌ای نیز کاهش می‌یابد. بازیافت مهم‌ترین مفهوم در مدیریت پسماند است.

بازیافت آهن قراضه

منشاء مواد بازیافتی یا به عبارتی بازیافتنی‌ها بازیافت آهن قراضه ، بیشتر، منازل مسکونی و صنایع هستند. برای آسان‌تر کردن امر بازیافت معمولاً‌دو نوع جداسازی مواد صورت می‌گیرد که «تفکیک در مبدأ» و «تفکیک در مقصد» نام دارند. تفکیک در مبدأ در سطح شهر و خیابان‌ها و فروشگاه‌ها از طریق سبدها و سطل‌های جداسازی مواد انجام می‌شود ولی برای تفکیک در مقصد مکان ویژه‌ای به نام مرکز بازیافت مواد در نظر گرفته شده‌است.مرکز بازیافت مواد بازیافتی و غیر قابل بازیابی دسته‌بندی می‌شوند.بسیاری از فروشگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ مواد زاید مانند قوطی‌های کنسرو، بطری‌های شیشه‌ای و روزنامه‌های باطله را به منظور بازیافت از مشتری بازخرید می‌کنند.

آیا با فلزات بی ارزش و قراضه می توان فلزی کاربردار تولید کرد؟

قراضه آهن و فولاد شاید در نگاه اول کالایی بی استفاده، فاقد ارزش و کارآیی باشد که بهترین راه خلاصی از آن معدوم کردن آن باشد، ولی همین ماده بی ارزش در جایی دیگر حکم طلا پیدا می کند. تا جایی که فولادسازان و کارخانه هاي مرتبط، بدون قراضه و البته سنگ آهن تقریبا بی کار می شوند .

صنعت بازیافت ، یک صنعت مهم و اساسی در کشور بشمار می آید که طی آن ضایعات و قراضه هاي آهن و فولاد جمع آوري و با ذوب و تبدیل به شمش ، قابلبت استفاده در صنعت را مجددا پیدا مینماید . شمش تولید شده در کارگاه هاي ریخته گري به قطعات با ارزش مبدل می گردد و بدینوسیله قراضه و ضایعات آهن و فولاد مجددا به چرخه مصرف وارد می گردد .

 امروزه قراضه آهن و فولاد نه تنها در بازار هاي داخلی ، بلکه در بازارهاي جهانی از رونق بسیار خوبی برخوردار است . به عنوان نمونه میزان واردات آهن قراضه به کشورمان در اشکال مختلف معادل 150000 تن در سال است . این قرضه ها پس از ورود به کشور در دو شکل مورد استفاده قرار می گیرد .

شکل اول : استفاده در کارخانه ها ي ذوب آهن به منظور کاهش دماي ذوب و افز ایش راندمان وکیفیت آن

شکل دوم : ذوب قراضه ها و تبدیل آنها به شمش به منظور تولید مواد اولیه مورد استفاده کارگاه هاي ریخته گري در سطح کشور با توجه به مطالب ذکر شده اهمیت این صنعت در کشور مشخص می گردد.

آهن قراضه

آهن قراضه به ضايعات فولادي كم كربن اطلاق مي‌شود كه ضايعات آهن يا فولادي يا فولادي ساده و يا آهن قراضه و ضايعات نيز به كار برده مي‌شود. آهن فلزي است كه اصطلاحا برگشت‌پذير خوانده مي‌شود. يعني مي‌توان محصولات آهني را پس از مصرف، مجددا به صورت قراضه ذوب نمود.

انواع فلز قراضه

انواع مرسوم آهن قراضه در بازار عبارتند از: قيچي سنگين، قيچي متوسط، سبك بار، روغني و پرسي. اما آنچه در بيشتر كارخانجات مصرف كننده داخلي رايج است:‌ ويژه، سنگين 1، سنگين 2، متوسط 1، متوسط 2، سبك 1، سبك 2، سبك 3، پرسي بدنه، بدنه باز، پرسي مخلوط، سفاله يا تراشه حاصل از تراش‌كاري‌ها به صورت فله و بلوكه يا پرس شده، گالوانيزه (پرسي و باز)، ته پاتيل، پرسي روغني درجه يك (خرده ورق يا كناره ورق روغني بلوكه شده 100درصد روغني زنگ نزده) و پرسي روغني درجه 2.

فرایند بازیافت قراضه و تولید فلز جدید

ساخت فلزات اساسی ، یکی از صنایع مادر و اساسی در هر کشور به شمار می آید. این محصولات خود به عنوان کالای واسطه ای برای تولید دیگر قطعات و ادوات صنعتی مورد
استفاده دارند. از این رو توسعه صنعت تولید فلزات اساسی به مفهوم توسعه صنعت کشور است و لذا مجموعه تولید شمش فولاد و چدن را میتوان به عنوان یکی از محورهای توسعه کشورها تلقی کرد. محصولات تولیدی طرح در قسمت های متنوعی از صنعت دارای کاربرد است بنابراین در مجموع ملاحظه می گردد که قطعات تولیدی طرح به عنوان زیرساخت های صنعت کشور به شمار می آیند و از درجه اهمیت بالایی برخوردار می باشند.

فرایند بازیافت فولاد و چدن به صورت زیر است

 

با توجه به فرایند بالا می توان گفت که تکنولوژی مورد استفاده در بازیافت آهن و چدن در مورد کلیه واحدهای تولیدی آن یکسان است و تفاوت خاصی بین تکنولوژی ها وجود ندارد. لیکن آنچه که سبب ایجاد تمایز بین قطعات تولید شده کارخانجات مختلف نسبت به همدیگر می تواند بشود ، شامل موارد زیر خواهد بود:

  • توان مهندسی واحد تولیدی در تفکیک مواد و آماده سازی آن
  • توان آلیاژسازی
  • توان تولید شمش با آنالیز شمیائی مشخص
  • دقت عمل ایجاد درجه خلوصیت مواد نهائی
  • اجرای دقیق فرایند ریخته گری

با توجه به فرایند تعریف شده، شرح فرایند به صورت زیر قابل تعریف است

آماده سازی قراضه ها
مواد اولیه مورد استفاده در بازیافت ، انواع قراضه های آهن ، فولاد و چدن است . این قراضه ها از سطح کشور جمع آوری و به محل کارخانه منتقل خواهد شد . قراضه های جمع
آوری شده در شکل قطعه صنعتی ، پروفیل های ساختمانی ، ورق و غیره است . بنابراین به منظور ایجاد قابلیت ذوب در این قراضه ها لازم است ابعاد آنها در حد خوراک مناسب کوره
تبدیل گردد . این امر بوسیله برشکاری قطعات بزرگ ، پرسکاری قطعات حجیم و موارد مشابه آن ها صورت می گیرد.

ذوب قراضه ها

قراضه های آماده شده در مرحله قبلی به کوره پاتیلی منتقل و در آنجا ذوب و جهت ریختهگری آماده می گردد .

آلیاژ سازی

تنوع قراضه های رسیده به کارخانه از نظر ترکیب شیمیائی آنها بسیار متفاوت است . از این رو به منظور ایجاد آلیازی که قابلیت استفاده در صنعت را داشته باشد ، لازم است بعضا
تغییراتی در ترکیب فلز مذاب انجام گیرد که این امر تحت عنوان آلیاژ سازی نامیده شده است .

ریخته گری

مذاب آماده شده در داخل قالب های ماسه ای ریخته گری می گردد . فرایند ریخته گری از لحاظ آهنگ ریخته گری و خنک کاری از اهمیت و حساسیت بالائی برخوردار می باشد . عملیات اضافه کردن مواد جوانه زنی و همچنین دمیدن گازهای خنثی به داخل قالب در این مرحله صورت می گیرد.

در آوردن قطعه منجمد شده از قالب و تریم آن 

شمش ریخته گری پس از انجماد از قالب ماسه ای خارج شده و کلیه زواید آن بریده میشود.
در پایان این فرایند شمش برای ارسال به بازار آماده است .

 

روش بازیافت آهن و فولاد

روش بازیافت آهن و فولاد و چدن در بند قبل شرح داده شد بنابراین در صورتی که این روش تولید با روش های تولید مورد استفاده در سایر کشورها مورد مقایسه قرار گیرد نتایج
زیر حاصل خواهد شد:
تکنولوژی و روش بازیافت فولاد و چدن در سایر کشورها همان روشی است که در کشور ما انجام میگیرد و تاکنون روش دیگری برای این کار در نقاط دیگر جهان معرفی نشده است.
آنچه که در فرایند بازیافت دارای اهمیت است و حتی میتوان گفت که این عوامل کیفیت قطعه تولید شده را تشکیل داده و در کشورهای صنعتی از درجه بالاتری برخوردار می باشد موارد ذیل هستند.
– توان مهندسی واحد تولیدی در تفکیک قراضه های رسیده به کارخانه
– آلیاژ سازی و تولید شمش با ترکیب شیمیائی یکسان و مورد نیاز بازار
– جلو گیری از ورود سایر فلزات همراه قراضه ها به پاتیل ذوب

انواع فلزات کهنه و قابل بازیافت

۱- فلزات باترکیب آهن (آهنی)

۲-فلزات بدون ترکیب آهن

1.گروه اول :

این گروه شامل فلزاتی می شوند که در ترکیب اصلی آن ها ، آهن به کار رفته باشد ، مانند آهن و فولاد

این گروه در جاهایی مانند : بدنه ماشین های کهنه ، ابزارهای خانگی ، فلزاتی که در ساختار و اسکلت ساختمان به کار می روند ، ریل های راه آهن و . . . به کار می روند .

در کشور ما ، این دسته از فلزات نیز مورد توجه قرار گرفته و در صنعت ایران نقش مهمی دارد .

2.گروه دوم

گروه دوم فلزاتی را شامل می شود که در ترکیب اصلی آن ها آهن وجود ندارد . برای مثال می توان آلومینیم را نام برد که از آن فویل ها و قوطی های کنسرو می سازند . فلزات بدون آهن دیگری هم وجود دارند مانند : مس ، سرب ، روی ، نیکل ، تیتانیوم ، کروم ، کبالت و . . . که نحوه ی بازیافت آن ها در ادامه مورد برسی قرار می گیرد .

تعداد این نوع فلزات از فلزات دارای آهن کمتر است . در هر سال در سراسر جهان ، میلیون ها تن از این فلزات کهنه در کوره ها ذوب می شوند و ناخالصی های آن ها جدا می شود و توسط افراد متخصص قالب گیری و ریخته گری می شود و به اشکال مختلفی در می آید.

معرفی موارد مصرف و کاربرد محصولات

محصولات تولیدي طرح حاضر، شمش فولاد و چدن است که از محل ذوب مجدد آهن و فولاد تولید خواهد شد. گارکاه هاي ریخته گري شمش هاي تولیدي طرح حاضر را خریداري کرده و با استفاده از آن انواع قطعات ریخته شده فولاد و چدن را تولید می نمایند . البته لازم به ذکر است که قطعات تولیدي از شمش هاي مشابه طرح حاضر ، قطعات با خواص مکانیکی پائین خواهند بود .

بررسی کالاهاي جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول محصولات مورد مطالعه یک محصول واسطه اي است که در تولید محصولات نهایی کاربرد دارند. از طرف دیگر کلیه آنها به عنوان یک مواد اولیه محسوب می گردند . بنابراین نمی توان هیچگونه کالاي جایگزین و حتی مشابه براي آنها معرفی کرد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *