روش‌های متداول بازیافت فلز روی

بازیافت ضایعات فلز روی

بازیافت ضایعات فلز روی به دلیل حجم بسیار بالای تولید روی ، قیمت آن نسبتا پایین است. روی عمدتا به عنوان فلز قربانی در پوشش های گالوانیزه استفاده می شود. روی مقرون به صرفه ترین عامل برای محافظت از فولاد در برابر خوردگی است. بنابراین ، حدود دو سوم روی در تولید صفحات فولادی گالوانیزه استفاده می شود. صنعت خودرو بازار اصلی فولادهای گالوانیزه است. در خودروهای جدید به طور متوسط ​​بیش از 50 درصد صفحات فولادی گالوانیزه هستند.
به طور کلی ، استفاده گسترده از روی به عنوان یک عامل محافظ در برابر خوردگی باعث هدر رفتن مقدار زیادی روی شده است. منابع ثانویه بازیافت روی شامل ضایعات تحت فشار ، زائده های برش ، اسلب تحت فشار و فوم روی است. روی نیز ماده ای است که در بسیاری از آلیاژها ، معمولاً در برنج ، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد ، اما به دلیل بازیافت مستقیم ضایعات برنج و برنز به شکل آلیاژهای آنها ، روی موجود در این آلیاژها کمتر بازیابی می شود.
مقدار زیادی روی بازیافت می شود. حدود 80 درصد روی مورد استفاده در جایی بازیافت می شود. با این حال ، این هنوز هم بسیار کمتر از فلزات دیگر است! به عنوان مثال ، فولاد تقریباً 100 بازیافت می شود. هیچ فولاد ساختاری قابل استفاده مجدد هدر نمی رود.
روی اغلب به عنوان عنصری که به فلزات دیگر اضافه می شود یا به آلیاژهایی مانند برنج یا به عنوان روکش فولادی گالوانیزه یافت می شود ، بنابراین به جای خرید و فروش “روی” ، فلز روی با نام ماده جدید خریداری می شود و فروخته شد.

بازیافت ضایعات فلز روی

روش‌های متداول بازیافت ضایعات

روش‌های متداول بازیافت ضایعات , ضایعات منتقل شده به فرایند ثانویه تولید شمش روی به ضایعات ریخته گری باز می گردند و سایر مخلوط های ضایعات فلزی حاوی روی هستند. پیش تصفیه روی ضایعات شامل آماده سازی ، ذوب دیفرانسیل و حل شدن است. در عملیات آماده سازی ، روی ضایعات بر اساس درجه روی و مراحل بعدی مورد نیاز به دسته ها طبقه بندی می شود. همچنین ، در مرحله تمیز کردن ، با حذف مواد خارجی و بهبود کیفیت محصول ، کارایی افزایش می یابد. مرحله خرد کردن جداسازی روی از آلاینده ها را تسهیل می کند.
روش غربال کردن و مرتب سازی هوا برای غلظت روی و افزایش راندمان پردازش استفاده می شود. برخی از واحدهای خرد کننده خودرو همچنین از جریان گرداب یا روش جداسازی رابط سنگین برای جداسازی روی از ASR استفاده می کنند. در کوره ذوب دیفرانسیل ، ضایعات حاوی روی و سایر فلزات تا دمای تقریبی 360 درجه سانتی گراد گرم می شود. در این دما ، روی ذوب می شود در حالی که سایر فلزات اینطور نیستند. ته کوره جمع آوری شده و روی مذاب سرد می شود و ضایعات باقی مانده سرد و جدا می شود. این ضایعات با سایر روشهای پردازش درمان می شود. همچنین روی را می توان از گرد و غبار ، پسابهای فرآیند و پسابهای اسید معدنی بازیابی کرد.

شایان ذکر است ذوب خریدار ضایعات آهن حاوی روی (فولاد گالوانیزه) در کوره های قوس الکتریکی باعث تولید گرد و غبار می شود که حاوی حدود 25 درصد روی و اکسید روی است. عملیات روی این گرد و غبار برای قرار دادن آن در منطقه زباله های خطرناک ضروری است. البته ، بازیافت گرد و غبار در کوره های قوس نیز به عنوان منبع ثانویه روی مهم است.
در برخی از مراکز ضایعات خودرو ، پس از جدا شدن قطعات ریخته گری با فشار روی ، آنها را برای ذوب مجدد و ریخته گری به تولید کنندگان آمیجان یا کارخانه های ریخته گری تحت فشار منتقل می کنند. با این حال ، بیشتر روی موجود در خریدار ضایعات خودرو از ضایعات خودرو بازیابی می شود. اگرچه بیشتر ضایعات برنج به طور مستقیم بازیافت می شود ، اما بخشی از آن به صنایع مس اولیه و ثانویه منتقل می شود. بنابراین ، روی موجود در مبدل اولیه یا مبدل ثانویه پس از اکسیداسیون به سرباره یا جریان خروجی منتقل می شود. بازیابی روی از این سرباره یا گرد و غبار هیچ توجیه اقتصادی ندارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *