آشنایی با ضایعات PVC

پلی وینیل کلراید یا PVC جز پرکاربردترین محصولات پتروشیمی در سراسر دنیاست. سالانه میلیون ها تن PVC در دنیا تولید می شوند که در موارد گوناگونی به کار می روند. هر سال حجم قابل توجهی از ضایعات PVC تولید می شوند و بزرگترین مسئله در قبال این ضایعات، بازیافت کردن آن هاست. تشخیص بار ضایعات PVC بی کیفیت و نامرغوب از ضایعات مرغوب و با کیفیت از ضروریت های بازیافت این پلیمر است.
در ادامه این صفحه، ضمن معرفی انواع مختلف ضایعات PVC ، به بررسی آن ها می پردازیم. هم چنین راه های تشخیص بار ضایعات PVC بی کیفیت را به صورتی مختصر و مفید شرح می دهیم.

انواع ضایعات پی وی سی

پیش از آن که به شرح راه های تشخیص بار ضایعات PVC بی کیفیت بپردازیم، لازم است با ضایعات پلیمر PVC و انواع آن آشنا شویم. ضایعات پی وی سی را به صورت کلی می توان در دسته های زیر قرار داد:

 ضایعات تاسیساتی

هنگام استفاده از محصولات پی وی سی مانند شیلنگ ، کابلهای برق ، کفپوش و قطعات این محصولات بریده می شوند. دلیل این امر جاسازی و شکل دهی مناسب به این محصولات است. مقدار ضایعات تولید شده از این طریق نسبتاً زیاد است. جمع آوری این نوع ضایعات و بازگشت آن به چرخه صنعت PVC به فرآیند بازیافت کمک می کند. این امر به تولید محصولات جدید با استفاده از بازیافت شده ضایعات و صرفه جویی در منابع کمک می کند.

 بقایای تولیدات کارخانه ها

در چرخه تولید محصولات مختلف با استفاده از پلیمر PVC ، بخشی از مواد مورد استفاده همیشه باقی می ماند. این مواد افزودنی باقیمانده در کارخانه ها و مراکز تولید می تواند بسیار مثر باشد. بخش کوچکی از این نوع ضایعات باید سوزانده یا دفن شود زیرا غیر قابل استفاده است. اما بخش قابل توجه دیگر قابلیت استفاده مجدد را دارد ، با برگرداندن این مانده ها به چرخه صنعت و استفاده از آنها می توان محصولات پلاستیکی تولید کرد که عمدتا در استفاده روزمره استفاده می شوند.

 ضایعات واقعی

بسیاری از محصولات PVC که در زندگی روزمره و صنعت مورد استفاده قرار می گیرند دارای ماندگاری بالایی هستند. اما آن دسته از محصولاتی که منقضی شده یا در حال انقضا هستند ، ضایعات در نظر گرفته می شوند. بیشتر این نوع ضایعات در هنگام تعمیرات ساختمانی یا تعویض قطعات مختلف محصول وارد چرخه بازیافت می شود.

انواع ضایعات پی وی سی

راه های تشخیص ضایعات PVC بی کیفیت

سالانه حجم زیادی از محصولات با استفاده از PVC تولید می شوند و بنابراین حجم ضایعات تولید شده نیز زیاد است. بازگشت بار ضایعات به چرخه تولید یکی از مهمترین موارد در زمینه صنعت پلیمرهای پی وی سی است. یکی از دلایل اصلی تخریبناپذیری این محصولات در طبیعت و آسیب رساندن آنها به محیط زیست است. علاوه بر این ، از ضایعات PVC به عنوان ماده اولیه در مراکز تولید محصولات پلاستیکی استفاده می شود.

در واقع ، ضایعات PVC یکی از مهمترین منابع برای کارخانه های پلاستیک است. اما همه ضایعات ها نمی توانند به عنوان مواد اولیه استفاده شوند. فقط بارهای ضایعات با کیفیت می توانند برای تولید پلاستیک استفاده شوند. تفکیک و تشخیص بار پی وی سی ضایعات با کیفیت پایین از بار ضایعات با کیفیت بالا گام بسیار مهمی در این فرآیند است. ضایعات PVC انواع مختلفی دارد و به روش های مختلفی جمع آوری می شود. برای تشخیص ضایعات PVC بی کیفیت از مقدار زیادی ضایعات و تفکیک آن از ضایعات با کیفیت ، موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

رنگ ضایعات PVC

اولین چیزی که در مورد ظاهر ضایعات مشاهده می کنید رنگ آن است. اگر یک محصول پلاستیکی قدیمی و آفتابی را با یک محصول جدید در محیطی که دارای نور مناسب است مقایسه کنید ، تفاوت در شکل و رنگ آن را مشاهده خواهید کرد. اگر محصول جدید باشد ، رنگ روشن و واضح تری دارد و اگر قدیمی باشد ، کسل کننده و تیره تر است. به همین ترتیب ، زباله هایی که به پایان عمر مفید خود رسیده اند ، رنگ مات دارند. اگر بار زباله های PVC مات باشد ، کیفیت آن پایین است و نمی توان از آن برای تولید محصولات جدید استفاده کرد.

شکل ظاهری کلی ضایعات

یکی از راه های تشخیص بار ضایعات PVC با کیفیت پایین توجه به ظاهر کلی آن است. محصولاتی که به پایان عمر مفید خود نرسیده اند و هنوز نسبتاً تازه هستند ، رنگ واضح و روشن تری دارند ، لطافت قابل توجهی دارند و انعطاف پذیری خود را حفظ کرده اند. البته نه خیلی شل.
اما بار ضایعات PVC با کیفیت پایین رنگ مات و تیره ای دارد و شکل هندسی خاصی دارد. بیشتر زباله های نامرغوب سفت و سخت هستند و انعطاف پذیری بسیار کمی دارند. بعضی موارد خیلی نرم و شل بودند.

ترکیب ضایعات PVC

ترکیب ضایعات PVC

ضایعات پی وی سی با خلوص بالاتر و پیچیدگی کمتر برای استفاده مجدد کارآمدتر هستند. پسماندهای با ترکیبات پیچیده و زیاد برای تجزیه و استفاده به زمان و انرژی بیشتری نیاز دارند.
درصد ترکیبات سخت و نرم و نسبت این ترکیبات در ترکیب کلی ، یکنواختی و همگنی ضایعات PVC را تعیین می کند. اگر بیشتر قطعات از پلیمر نرم یا بیشتر قطعات از پلیمر سخت ساخته شده باشد ، درصد خلوص و همگنی کلی زباله ها بیشتر خواهد بود. هرچه درصد یکنواختی و یکدستی بیشتر باشد ، استفاده از آن آسان تر است.

آلودگی های بار ضایعات

شاخص دیگر ضایعات PVC با کیفیت پایین ، میزان آلودگی است. قطعات زائد به مواد مختلف مانند روغن ، مواد شیمیایی ، خاک ، گل و آب آلوده می شوند. بعضی از آلاینده ها مانند گل به راحتی قابل جدا شدن هستند ، اما تمیز کردن برخی دیگر مانند ترکیبات شیمیایی و نفتی به سختی انجام می شود. هرچه آلودگی ها از قسمت های پلیمر بیشتر پاک شوند ، کیفیت بار ضایعات پایین می آید.

جمع بندی

بازیافت و استفاده مجدد از محصولات پی وی سی یکی از دغده های این صنعت است. یکی از مهم ترین گام ها در فرایند بازیافت، تشخیص بار ضایعات PVC بی کیفیت و جداسازی آن از ضایعات مرغوب است. ضایعات بی کیفیت را می توان با توجه به رنگ، شکل ظاهری، ترکیب و میزان آلاینده ها شناسایی کرد.

سایر محصولات سایت:
پرک پت هات واش ، فروش پرک پت هات واش ، پرک پت شفاف

برای خرید انواع محصولات پلیمری، خرید گرانول و انواع پرک همین حالا از طریق وب سایت رابین پلیمر اقدام کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *