دانستنی‌هایی از جنس فلزات سنگین

دانستنی‌هایی از جنس فلزات سنگین

فلزات سنگین به طور طبیعی در پوسته زمین وجود دارند و ممکن است وارد محیط ، منبع آب ، غذا ، دارو یا مکمل های گیاهی ، به ویژه محصولات ساخته شده در کشورهای دیگر شوند.

نگرانی در مورد جیوه و سایر فلزات سنگین سمی به موضوعی داغ برای افرادی تبدیل شده است که نگران سلامتی خود هستند. بسیاری از افرادی که دارای مشکلات و علائم سلامتی هستند و نمی توانند به راحتی علل این شرایط را تشخیص دهند ، بیشتر روی سمیت فلزات سنگین و نیاز به سم زدایی بدن از فلزات سنگین تمرکز می کنند ، اما این به معنای مسمومیت آنها با فلزات سنگین نیست.

حال این سوال پیش می آید که مردم عادی باید نگران سمیت فلزات سنگین باشند؟ خلاصه ، نه

مطالعات نشان داده است که میزان بالای قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین در افراد عادی نادر است. جدی ترین موارد قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین در محل کار اتفاق می افتد و نه از غذایی که می خورید. اگر سوشی ، غذای ژاپنی تهیه شده از ماهی خام را دوست دارید و هر از گاهی آن را می خورید ، نگرانی در مورد مسمومیت با فلزات سنگین وجود ندارد.

فلزات سنگین چه چیزهایی هستند

فلزات سنگین چه چیزهایی هستند؟

فلزات سنگین به طور طبیعی در پوسته زمین وجود دارند و ممکن است وارد محیط زیست، منبع تامین آب، غذا، دارو و یا مکمل های گیاهی، به ویژه نمونه های ساخت کشورهای دیگر، مصرفی ما شوند. رایج‌ترین فلزاتی که انسان را تحت تاثیر قرار می دهند شامل سرب ، کادمیوم، آرسنیک، آلومینیوم، جیوه و کروم می شوند. مسمویت زمانی رخ می دهد که به طور معمول طی مدت زمانی طولانی در معرض سطوح بالای فلزات سنگین قرار می گیرید.

مسمومیت با فلزات سنگین می تواند به دو شکل مزمن یا حاد باشد.

به عنوان مثال ، اگر در دوران کودکی در معرض رنگ ساختمانی قرار داشته باشید یا آبی را که در لوله های سربی جریان دارد ، مصرف کنید ، ممکن است دچار مسمومیت مزمن شوید. سرب بسیار سمی است و هیچ سطح مطمئنی برای خوردن ، تنفس یا نوشیدن برای انسان وجود ندارد. رنگهای حاوی سرب یا سرب در آب آشامیدنی از جمله منابع اصلی قرار گرفتن در معرض این ماده هستند. اگرچه تحقیقاتی در مورد وجود سرب در غذاها و نوشیدنی ها مانند آب میوه ها و برخی غلات صبحانه انجام شده است ، اما غذا منبع اصلی قرار گرفتن در معرض کودکان نیست.

علائم مسمومیت با فلزات سنگین

علائم مسمومیت با فلزات سنگین

علائم مسمومیت با فلزات سنگین می توانند متفاوت باشند، اما بر اساس سن، نوع فلز و مقدار و مدت مواجهه در نظر گرفته می شوند. از جمله علائم معمول این شرایط می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سردرد
  • مسائل سلامت روانی
  • مشکلات قلبی
  • ناباروری
  • آسیب کلیوی و استخوانی
  • اختلال در عملکرد سیستم عصبی مرکزی
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • بی اشتهایی
  • سردرگمی یا پریشانی تنفسی

مواجهه با فلزات سنگین در کجا رخ می دهد؟

مواجهه منظم با سطوح بالای فلزات سنگین آسان نیست. بیشتر افرادی که از میزان زیادی در معرض قرار گرفتن رنج می برند در کارخانه ها یا معادن کار می کنند ، جایی که فلزات سنگین به وفور یافت می شوند. در مواجهه مزمن ، فلزات سنگین فرصت نفوذ در کلیه ها و سایر اندام های بدن انسان را دارند.

از دیگر روش های قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین می توان به دود تنباکو ، برخی از ماهی ها و صدف ها ، ظروف آلومینیومی ، آلودگی هوا و آب اشاره کرد.

اکثر مردم لازم نیست نگران مسمومیت با فلزات سنگین باشند ، اما بهتر است اقدامات احتیاطی را برای کاهش قرار گرفتن در معرض آن انجام دهید. فلزات سنگین می توانند در قسمتهای مختلف محیط ما مانند هوا ، خاک ، غذا و آب وجود داشته باشند ، بنابراین نمی توان از آنها به طور کامل جلوگیری کرد ، اما به عنوان مثال می توان با مصرف مقادیر زیادی از آنها جلوگیری کرد بسیاری از ماهیها مانند ماهی تن ، کوسه و کرکس از قرار گرفتن در معرض سیاره تیر است.

فلزات سنگین

سخن پایانی

هیچ فردی از قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین در امان نیست و همه ما برخی از آنها را در بدن خود داریم. با این حال ، میزان فلزات سنگین در بدن انسان بر اساس عوامل مختلف از فردی به فرد دیگر متفاوت است. به عنوان مثال ، کودکانی که والدین هر دو سیگار می کشند ممکن است بیشتر در معرض آرسنیک قرار بگیرند.

آزمایش قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین کار آسانی نیست و کارشناسان می گویند قرص ها و محصولات تبلیغ شده برای خنثی سازی و معکوس کردن سمیت فلزات سنگین فاقد پشتوانه علمی هستند. بنابراین اگر علائمی از مسمومیت با فلزات سنگین دارید ، برای معاینه دقیق به پزشک مراجعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *