تیرآهن و فرایند تولید

تیرآهن یکی از آهن هایی است که کاربرد زیادی در ساخت و ساز و محکم کاری در ستون ها است ، همچنین تیرآهن بخش مهمی از سازه های ساختمانی محصوب می شود ،در کرمان تیراهن تولید می شود و در بازار ها عرضه به فروش می رسد همراه ما باشید تا بیشتر با تیر آهن اشنا شویم.

بقیه مطلب در ادامه مطلب

در این فعالیت تیرآهن بال پهن نمره ۶۰ تا ۱۰۰ و به روش نورد گرم Hot Rolling تولید می گردد، یکی از روش های رایج و متداول شکل دهی فلزات، نورد گرم می باشد. بدین صورت که، ابتدا شمش فولادي از نوع شمشه (بلوم) با مقطع و طول مشخص به درون كوره هاي حرارتي نورد ریخته شده و پس از رسيدن به درجه حـرارت مورد نظر و عبور از قفسه های نورد ابتدایی (مجموعه غلتک ها) مقطع آن کاهش و طول آن را افزایش می دهند و نهایتاً با عبور از قفسه های نورد میانی و پایانی به شکل تیراهن تبدیل می گردد و سپس به طول های مورد نظر برش و بسته بندی می شوند.

تیرآهن یکی از مهمترین و اساسی ترین پروفیل های مورد استفاده در ساختمانی و بعضی از پرژه های صنعتی میباشد.که به صورت ستون، خرپا، نعل درگاه، تیر در پوشش سقف ها و پل های لانه زنبوری مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع تیرآهن های استاندارد در ایران:

  • تیرآهن IPE : استاندارداروپا و آلمان – ارتفاع ۸۰-۶۰۰ میلیمتر
  • تیرآهن INP: استاندارد چین و روسیه – ارتفاع ۸۰ تا ۶۰۰ میلیمتر
  • تیرآهن IPB : تیراهن بال پهن – ارتفاع ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیمتر

تیرآهن IPE

تیرآهن IPE تیر معمولی و استاندارد می باشد که به شکل I در ایران وجود دارد. این تیراهن طبق استاندارد اروپا تولید می‌ گردد و ضخامت در بال آن ثابت است.بدین صورت که اگر از بالا به دو تیر نگاه کنیم ،ضخامت بالها در ابتدا و انتها یکنواخت می باشد و استاندارد ایران می باشد و لذا این تیراهن محبوبیت بیشتری در بازار دارد.

 

تیرآهن  INP

تیرآهن INP تیرآهنی به شکل I می باشد که ضخامت بال آنها با فاصله گرفتن از جان تیرآهن کاهش می‌یابد و استاندارد کشور روسیه و چین می‌باشد. از مشخصه این تیراهن نازکی بالها در ابتدا و ضخیم شدن آن در انتهای تیر می باشد.

تیرآهن IPB

تیرآهن IPB تیر به شکل H می باشد، تیر اهن‌های عریض می باشد که در آنها طول بال‌ ها نسبت به تیرآهن‌های IPE افزایش می یابد.

– علامت V در انواع تیراهن ها نشان دهنده سنگین بودن تیرها می باشد.
– علامت L نشان دهنده سبک بودن تیراهن می‌باشد.
*به عنوان مثال IPBV نشان دهنده تیرآهن عریض سنگین و IPBL نشان دهنده تیراهن عریض سبک می‌باشد.

تیر آهن لانه زنبوری چیست؟

دلیل نام‌گذاری تیرآهن های لانه زنبوری این است که شکل گیری این تیرآهن ها پس از عملیات (بریدن و دوباره جوش دادن ) و تکمیل پروفیل به شکل لانه ی زنبور و شش ضلعی است . این‌گونه تیرآهن ها در طول خود، حفره های توخالی (در جان ) دارند که به لانه ی زنبور شبیه می باشد. به همین دلیل به این گونه تیرآهن ها لانه زنبوری می گویند .

هدف از ساخت و خرید تیرآهن های لانه زنبوری این است که تیر آهن توان خمشی بیشتری را با یک خیز (تغییر شکل ) نسبتاً کم و وزن کمتر در مقایسه با تیر آهن نورد شده ی شبیه به آن تیرآهن تحمل کند . ارتفاع پروفیل ۱۸ را که دارای ۱۸ سانتی متر ارتفاع می باشد را می‌توان تا ۲۷ سانتی متر بیشتر کرد.

محاسن و معایب تیرآهن لانه زنبوری:

با توجه به توضیحات داده شده در بالا با تبدیل تیر آهن معمولی به لانه زنبوری مدول مقطع و ممان اینرسی مقطع تیر آهن بیشتر خواهد شد و نیز در قدم دوم، مقاومت خمشی تیر آهن نیز بیشتر می گردد. در نتیجه یک تیر آهن با ارتفاع بیشتر قوی‌تر و هم‌وزن نسبت به تیر آهن اصلی خواهیم داشت.

در گام سوم هم با سبک بودن تیر آهن و کم شدن وزن تیر آهن از نظر اقتصادی نیز به صرفه تر خواهد بود . در گام چهارم از فضا ها یا حفره های ایجاد شده در جان تیر آهن می‌توان برای عبوردادن لوله های تاسیساتی و برق استفاده کرد. در ساختن تیر آهن های لانه زنبوری که باعث افزایش ارتفاع تیر آهن می‌شود، باید به طور کامل استاندارد رعایت گردد زیرا در غیر این صورت خریدار با خطر خراب شدن تیرآهن زیر بار وارد شده مواجه می شود. خرید تیر آهن یک امر ضروری است اما توجه به این نکات نیز حائز اهمیت است.

تعریف تیر :

تیرها قطعات سازه ای هستند که در سازه عموما به صورت اعضای افقی یا شیب دار قرار گرفته و بارهای قائم بر محور خود را به تکیه گاه ها که معمولا ستون هستند ، منتقل می کنند . در اثر این بارها در لایه های مختلف تیر ، تنش کششی و فشاری ایجاد می شود .

انواع تیرها در سازه های فولادی :

تیر در سازه ساختمان برحسب وظیفه ای که بر عهده دارد به صورت زیر نامگذاری می شود:

1- شاه تیر یا تیر اصلی: عضو باربر اصلی در سقف می باشد که بارهای وارد از تیرچه ها را به ستون ها منتقل می کند.

2- تیرچه یا تیر فرعی

3- نعل درگاهی

4- تیرهای لبه ای یا کناری

5- لاپه

روش‌های برش تیر آهن:

۱- برش به روش کوپال : با استفاده از دستگاه قطع کن سنگین که به برش مخصوص مجهز است تیر آهن به شکل سرد در امتداد خط قطع می‌شود .

۲- برش به روش برنول : برش در این حالت به روش گرم انجام می‌شود . به این صورت که کارگر ماهر برش را با شعله بنفش رنگ قوی حاصل از گاز استیلن و اکسیژن به وسیله لوله برنول انجام می‌دهد .

بریدن تیرهای سبک به وسیله ماشین‌های برش اکسیژن شابلون دار نسبتاً ساده است. در ایران تیرهای دانه زنبوری را بیشتر با دست تهیه می‌کنند .

مراحل تولید تیرآهن

مراحل تولید تیرآهن، متنوع می باشد. یکی از روش های رایج و متداول شکل دهی فلزات، نورد گرم می باشد. بدین صورت که، ابتدا شمش فولادي از نوع شمشه (بلوم) با مقطع و طول مشخص به درون كوره هاي حرارتي نورد ریخته شده و پس از رسيدن به درجه حـرارت مورد نظر و عبور از قفسه های نورد ابتدایی (مجموعه غلتک ها) مقطع آن کاهش و طول آن را افزایش می دهند و نهایتاً با عبور از قفسه های نورد میانی و پایانی به شکل تیرآهن تبدیل می گردد و سپس به طول های مورد نظر برش و بسته بندی می شوند.

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *