تیرآهن هاش

تیرآهن هاش بال پهن IPB یا H شکل یا هاش برای اولین بار در شرکت بثهلم تولید گردید و از مهمترین دستاوردهای این واحد تولیدی به شمار می رفت چرا که با تولید آن تحول عظیمی در صنعت فولاد ایجاد گردید و به سرعت توانست از بخش های دیگر این صنعت فاصله بگیرد. در حالی که این کارخانه تولیدی تیرآهن  به دنبال ایجاد ابتکار و تحول در صنعت فولاد در اوایل قرن بیستم بود با ابتکار و تولید هاش بال پهن توانست به این هدف خود دست یابد. تیر I شکل قبل از تیر بال پهن ابداع و تولید شده بود، اما تیرآهن هاش بال پهن به عنوان یک اختراع بسیار مهم محسوب می گردید که حتی در لوگوی این کمپانی نیز مورد استفاده قرار گرفت.هنگامی که جان به صورت افقی قرار گیرد شکل ظاهری آن به صورت حرف H انگلیسی دیده می شود لذا به آن هاش یا تیرآهن بال پهن گفته می شود. لازم به ذکر است اگر جان به صورت عمودی قرار گرفته و شکلی شبیه I (آی) انگلیسی مشاهده شد این محصول در دسته IPE یا تیرآهن معمولی قرار میگیرد. این دو نوع تیرآهن در شکل ظاهری و کاربرد تفاوت هایی دارند. در تیرآهن IPE طول بال تقریبا نصف ارتفاع تیرآهن است. اما در تیرآهن هاش، طول بال و ارتفاع تیرآهن تقریبا باهم برابر است. از این طریق می توان تیرآهن IPE و هاش را از یکدیگر تمیز دارد.

انواع هاش در صنعت ساختمان سازی و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. هاش که با نام‌های  H ، IPB ، اچ بیم و تیرآهن بال پهن نیز شناخته می‌شود، جهت جبران محدودیت‌های موجود در تیرآهن‌های معمولی طراحی شده است. این نوع از تیرآهن به دلیل طرح هندسی خاصی که دارد در برابر ارتعاشات و بارهای وارده استحکام و مقاومت بالایی دارد

تیر آهن بال پهن

تیرآهن بال پهن :تیرآهن IPB= HEB, HEA یا معروف به تیر بال پهن که در بازار به نام هاش نیز شناخته می شود، در دو نوع بال پهن سبک و بال پهن سنگین می باشد. بهترین پروفیل آهن نورد شده برای ستون، تیرآهن بال پهن IPB یا قوطی مربع شکل است، زیرا از نظر مقاومت بهتر از مقاطع ديگر عمل مي كند، علاوه بر اين در اكثر شرايط اجرايي، اتصال تير ها به راحتي روي آنها انجام می شود.

هاش، تیر عریض یا دارنده ی بال های پهن (مانند H) است که طول بال هایش به نسبت تیرآهن IPE بزرگ تر می باشد. اندازه بال این پروفیل با ارتفاع آن برابر بوده و مقطع ساده آن برای تهیه ستون استفاده می گردد. همچنین از آن برای تهیه تیر و خرپا نیز استفاده می گردد. طول این نوع پروفیل بین 8 تا 16 متر بوده و دارای ارتفاع 100 تا 1000 میلیمتر است.

هاش HEB سنگین است و این بدان معنی است که این نوع تیرآهن بال پهن دارای بال ضخیم تری نسبت به تیرآهن HEA است. این نوع تیراهن در استانداردهای DIN 1025 – Euronorm 53-62 – EN 10034 – EN 10163-3, C – STN 42 5550ČSN 42 5550 – TDP: STN 42 0135 تهیه و تولید می شود. تیرآهن هاش در گریدهای ST37 و ST44 و ST52  بوده و در صنعت پل سازی، برج سازی، سد سازی و صنایع مشابهی که نیاز به مقاومت بالا داشته باشد، کاربرد دارد.

انواع تیرآهن بال پهن

 

  1. تیرآهن بال پهن سبک HE-A یا همان IPBL که به علت ضخامت کمتر دارای وزن کمتری می باشد.
  2.  اچ بیم سنگین HE-B معادل IPB
  3.  اچ بیم سنگین HE-M معادل IPBv

نحوه تولید تیرآهن هاس

نحوه تولید تیرآهن هاش :برای تولید تیرآهن های بال پهن همانند بسیاری دیگر از محصولات فولادی از فرآیند نورد گرم استفاده می گردد. اما تولید تیرآهن چند مرحله گوناگون نورد را شامل می شود. به طور کلی نورد یا رولینگ به فرآیندی گفته می شود که در آن یک محصول به دمای بالاتر از 1100 درجه سانتیگراد رسیده و حالت موم سانی به خود می گیرد. در این دما شکل دهی فولاد بسیار آسان انجام میشود. محصول در این حالت از میان غلتک های متفاوتی عبور داده می شود و علاوه بر شکل گیری، فشار قابل ملاحظه ای بر روی خود تحمل می نماید. روشی که برای نورد تیرآهن بال پهن رایج است به این شرح می باشد:

  1. پخت و افزایش دمای شمش ها
  2. شکل دهی شمش ها
  3. عبور از استندها یا ایستگاه های چند مرحله ای قالب برای تحت فشار قرار دادن محصول
  4. کاهش لبه ها و ضخامت بال
  5. سایزینگ نهایی

با توجه به اینکه در مراحل نهایی نورد نیروی بسیار زیادی بر محصول وارد می شود، ارتفاع تیرآهن هاش در تمام طول محصول یکنواخت بوده و کیفیت قابل توجهی به آن می بخشد. روش تولید تیرآهن هاش تاثیر قابل ملاحظه ای در کیفیت محصول نهایی دارد.

تفاوت تیرآهن و هاش با یکدیگر

تفاوت تیرآهن و هاش با یکدیگر:اصلی ‌ترین تفاوت تیرآهن و هاش در شکل سطح مقطع است. البته شکل کلی سطح مقطع این دو پروفیل، شبیه به هم هستند. شکل ظاهری سطح مقطع تیرآهن معمولی، به شکل I می ‌باشد. در حالی ‌که سطح مقطع تیرآهن هاش، همان طور که از نامش پیدا است، به شکل H می ‌باشد. این بدان معنا است که بال‌ های هاش، نسبت به تیرآهن معمولی، پهن‌ تر هستند. به طور کلی تیرآهن هاش، در دسته پروفیل ‌های بال پهن، قرار می ‌گیرد.

سطح مقطع تیرآهن ‌ها شامل یک جان و دو بال است. جان در وسط سطح مقطع قرار دارد و دو انتهای آن، به دو بال متصل ‌شده است. تفاوت تیرآهن و هاش در نسبت ابعادی جان و بال ‌ها می ‌باشد. تفاوت اصلی تیرآهن و هاش این است که ابعاد بال در تیرآهن معمولی، کمتر از جان می ‌باشد. در حالی ‌که در تیرآهن هاش، ابعاد بال برابر با ابعاد جان است. این افزایش سطح مقطع باعث‌ شده که مقاومت تیرآهن هاش در برابر تنش برشی افزایش پیدا کند. از طرفی، ممان اینرسی با افزایش طول بال، بیشتر می ‌شود. با افزایش ممان اینرسی، میزان تنش خمشی وارد شده به پروفیل نیز کمتر می ‌گردد. در نتیجه می ‌توان گفت که دیگر تفاوت تیرآهن و هاش در مقاوت بیشتر هاش نسبت به بارهای خمشی است.

تفاوت کاربرد تیرآهن و هاش

تفاوت کاربرد تیرآهن و هاش:یکی دیگر از موارد تفاوت تیرآهن و هاش در زمینه کاربردهای آن ‌ها است. در صنایع راه ‌سازی به‌ خصوص طراحی و ساخت پل‌ های ماشین ‌رو با طول زیاد، تیرآهن هاش پر کاربردتر است. زیرا هم مقاومتش در برابر خمش بیشتر است و هم در طول ‌های زیاد، قابل استفاده است. از طرف دیگر، در ساخت اسلکه ‌ها، ساخت سد و طراحی و ساخت ماشین ‌آلات فوق سنگین نیز از تیرآهن هاش استفاده می ‌شود. همچنین در برج‌ های بلندمرتبه و سازه‌‌ های ضد زلزله نیز به جهت افزایش استحکام و مقاومت سازه، پروفیل هاش بیشتر کاربرد دارد.

از طرفی، در پروژه‌ های ساخت ‌و ‌ساز کوچک و سبک که نیازی به طول زیاد ستون نیست، می ‌توان به منظور جلوگیری از افزایش هزینه‌ ها، از تیرآهن معمولی استفاده کرد. به طور کلی تفاوت تیرآهن و هاش از نظر کاربرد، تفاوتی فاحش است. طراح و سازنده باید با در نظر گرفتن این تفاوت ‌ها، آهن ‌آلات و مصالح مناسب را انتخاب نماید.

 کاربرد تیرآهن هاش

کاربرد تیرآهن هاش : تیرآهن بال پهن مزیت های بسیاری نسبت به تیرآهن معمولی دارد. بال های پهن این تیرآهن و همچنین وسعت سطح مقطع آن باعث افزایش استحکام در سازه های مختلف می گردد. از مهمترین کاربردهای تیرآهن هاش می توان به استفاده ی آن در ساختمان سازی اشاره نمود. علاوه بر آن برای ساختمان های صنعتی همچون سوله ها، انبارها، کارگاه های ساخت، سازه های دریایی همچون سکوهای نفتی یا گاز، برج ها، پل ها و سدسازی می توان از تیرآهن بال پهن استفاده نمود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *