کابل برق

کابل برق به یک یا چند سیم یا طناب  که در کنار هم به‌هم‌پیچیده یا به‌هم‌بافته شده اند  گفته می‌شود. از کابل میتوان در عرصه های مختلف استفاده کرد به عنوان مثال در مکانیک ، کابل‌ها برای بالابردن و کشیدن به کار می‌رود. در برق از آن‌ها برای هدایت جریان برق استفاده می‌شود.بنگاه ضایعاتی عبدی در خدمت فروشندگاه ضایعات کابل میباشد.

کابل نوری دارای یک یا چند فیبر نوری در یک پوشش محافظ است که از فیبر ها محافظت می‌کند. کابل مکانیکی را  طناب فولادی یا به عبارت دیگر سیم بکسل می‌نامند.

 

 

ابتدا از کلمه بافه برای کابل استفاده میشد اما فرهنگستان زبان و ادب فارسی کابل را جایگزین این کلمه کرد

عایق PVC

عایق PVC مهم‌ترین عایقی که در ساختمان بکار میرود عایق PVC است که به ان پرتوی دور یا پلاستیک میگویند. P.V.C عایقی غیرقابل اشتعال است و باعث اشتعال و بروز حوادث نمیشود و این مزیت خوبی است و انعطاف پپذیری زیادی دارد

مزایای کابل PVC: مواردی مانند ارزانی -تولید انبوه – سادگی ساخت – باعث شده است که بیش از ۹۰ درصد کابل‌ها از این عایق درست شوند.

عایق PET

عایق PET : نوعی عایق دیگر به نام PET برای کابل‌هاوجود دارد که اشتعا زا بوده و در مکانهای اختصاصی بکار می‌رود. در بعضی از کابل‌ها از عایق لاستیکی استفاده می‌شود که کاربرد زیادی ندارد.

 

حروف اختصاصی کابل ها

حروف اختصاصی کابل ها:  روی کابل ها برای شناسی کابل از حروفی استفاده شده است برخی از این حروف طبق استاندارد المان VDE است

  1. N کابل هادی مسی
  2. NA کابل هادی ألومینیوم
  3. Y علامت عایق پرتو دور
  4. H علامت ورق متالیزه
  5. T سیم تحمل‌کننده در کابل کشی هوایی
  6. R حفاظت فولادی نواری شکل
  7. Y روکش کمربندی پرتو دور
  8. R هادی دایره‌ای شکل می‌باشد
  9. E هادی یک رشته و دایره‌ای می‌باشد
  10. M هادی چند رشته
  11. S هادی بشکل مثلث

 

 

 

انواع کابل :فشار ضعیف – کابل فشار قوی

کابل فشار ضعیف

کابل فشار ضعیف کابلی است که مطابق استاندارد المان ساخته شده است  رنگ های عایق فشار ضعیف به ترتیب خاکستری روشن سیاه قرمز و ابی میباشد رنگ خاکستری رنگ مشترک است که به عنوان سیم صفر از ان استفاده میشود بدین صورت که اگر یک کابل دو رشته ای از دو رنگ استفادهمیشود و یک پنج رشته ای از پنج رنگ .

 

کابل برق قوی

کابل برق قوی معمولا کابل های بالای ۱ کیلو ولت، کابل های فشار قوی تعریف می شوند کابل های ۳۲ کیلوولت و ۶۳ کیلوولت،هم جزو کابل های فشار قوی محسوب می شوند.

 

برای اتصال کابل‌ها به یکدیگر از دوراهه استفاده میشود و برای گرفتن انشعاب از آن‌ها از سه‌راهه استفاده می‌شود.

برای  اتصال کابل به مدار از کابل‌شو یا کفش کابل استفاده می‌کنند.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *