نکات مهم تیرآهن ساختمانی

تیرآهن ساختمانی

تیرآهن ساختمانی بعد از آرماتوربندی مهمترین قسمتی است که در ساخت تیرها استفاده می شود. تیر یک محصول فولادی با مقطعی مشابه حرف I یا H انگلیسی است که برای ساخت سازه های فولادی استفاده می شود. به این ترتیب ساختمان هایی با اسکلت فولادی بدون تیر ساخته نمی شوند. البته در سازه های بتنی از تیرآهن نیز به میزان محدودی استفاده می شود.

تیر از دو قسمت بال و روح تشکیل شده است. بال نشان دادن فقط مسئله ایجاد مقیاس است. جان نیز وسط عطارد است. اگر سطح مقطع تیر را به صورت حرف H تصور کنیم خط افقی زندگی است و دو خط عمودی بال های فلش هستند.

وظیفه اصلی تیرها در هر سازه ای حمل بار یا انتقال آن به سایر قسمت های سازه است.

اگرچه تیرها به طور کلی مشابه هستند، اما بر اساس نسبت طول بال به طول عمر و برخی پارامترهای دیگر به گروه های مختلفی تقسیم می شوند که هر کدام کاربرد متفاوتی دارند.

ضایعات عبدی بهترین خریدار ضایعات در تهران میباشد.

مزیت استفاده از تیرآهن

مزیت استفاده از تیرآهن تیرها یکی از اجزای اصلی ساختمان هستند و به خصوص در ساختمان های بلند کاربرد فراوانی دارند. مزایا و نکات مهم تیرآهن ساختمانی تیرها عبارتند از:

تیرهای ساختمانی و نقاط مهم اطراف آن تیرها نسبت به سایر روش های ساختمانی سریعتر و با دقت بیشتری ساخته و نصب می شوند. تصور کنید که در حال ساخت یک ستون بتنی هستید. ابتدا باید آرماتوربندی و سپس قالب گیری و بتن ریزی انجام شود. بتن ریزی باید در شرایط خاصی انجام شود، مثلا اگر هوا سرد باشد در ریختن بتن با مشکل مواجه خواهید شد. پس از بتن ریزی باید بتن ریزی لازم انجام شود. این مسائل فرآیند ساخت سازه های بتنی را زمان بر و دشوار می کند، در حالی که استفاده از تیرها امکان ساخت سریع و آسان سازه را فراهم می کند. البته استفاده از تیرها نیز نیازمند توجه دقیق به مهارت ها و جزئیات مهندسی است.

هنگامی که از تیرها در ساختمان ها استفاده می شود، چندین قسمت را می توان به راحتی با جوش یا سایر روش های اتصال به یکدیگر متصل کرد. پس از اتمام ساختمان می توان سازه ها را توسعه داد.

تیرآهن قطعات کارخانه ای است که در هر اندازه و ابعادی قابل حمل به محل پروژه می باشد.از دیگر مزایای تیرآهن افزایش سرعت و کاهش هزینه های کارگاهی می باشد.

برای ساخت ساختمان های بلند می توان از تیرها استفاده کرد. جالب اینجاست که از تیرها برای ساختن آسمان خراش های بلند نیز استفاده می شود. اگرچه ساختمان های بلند ساختار و اسکلت خاص خود را دارند، اما اجزای اصلی سازه آنها از تیرها یا پروفیل های فولادی ساخته شده است.

در مقایسه با سازه های بتنی معمولا استفاده از تیرها و سازه های فلزی فضای کمتری را اشغال می کند که منجر به استفاده بهینه از فضا و صرفه جویی اقتصادی می شود.

معایب استفاده از تیرآهن

معایب استفاده از تیرآهن

معایب استفاده از تیرآهن تیرها همانطور که از نامشان پیداست از آهن هستند و مهمترین عیب آهن مقاومت در برابر خوردگی آن است. تیرها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و مستعد زنگ زدگی و خوردگی هستند. به خصوص اگر شرایط محیطی نامطلوب باشد، میزان خوردگی تیر افزایش می یابد. فرسایش تیرها کیفیت آنها را از بین می برد. این کاهش جرم باعث کاهش مقاومت آنها در برابر نیروها نیز می شود. اگر خوردگی خیلی عمیق باشد، سازه فولادی ممکن است دیگر در مقابل نیروها مقاومت نکند و فرو بریزد. بنابراین، تیر نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. این نیز هزینه سازه فولادی را افزایش می دهد.

برخی افراد می گویند تیرها را می توان به راحتی به یکدیگر متصل کرد، اما این سادگی به این معنی نیست که یک فرآیند تخصصی نیست. عدم توجه به اتصالات تیرها به خصوص در هنگام استفاده از اتصالات جوشی می تواند خطرناک باشد. جوشکاری تیر باید توسط افراد متخصص و با نظارت و کنترل مهندس ناظر انجام شود. این فرآیند می تواند نادیده گرفته شود و ممکن است اشکالاتی داشته باشد.

یکی از معایب تیرآهن حساسیت آنها به حرارت و آتش است. سازه های مقاوم در برابر آتش ممکن است نتوانند استحکام خود را حفظ کنند و از کار بیفتند.

اما آخرین عیب تیرآهن ها را می توان به هزینه زیاد و نوسانات قیمت اشاره کرد. عموما قیمت ثابتی برای قطعات فولادی وجود ندارد و به دلایل مختلف قیمت هر روز تغییر می کند. این می تواند برآورد هزینه پروژه را دشوار کند.یک ساختمان اسکلت فلزی فروریخت.

مروری بر فرآیند تولید تیرآهن

برای تولید تیرآهن اغلب از تیرهای ساختمانی و نکات مهم اطراف آن استفاده می شود. در حالی که تیرها را می توان با جوش دادن ورق ها به یکدیگر ساخت، روش نورد گرم معمولاً برای تولید تیرهای با اندازه استاندارد استفاده می شود. نورد روشی است که در آن یک قطعه فولاد از میان غلتک های فاصله دار عبور داده می شود. با عبور دادن شمش از این رول ها به تدریج شکل مورد نظر در آن ایجاد می شود. حال اگر قطعه داغ باشد (بالاتر از دمای تبلور مجدد) به آن فرآیند نورد گرم می گویند. نورد را می توان در دمای اتاق نیز انجام داد و در آن صورت به آن نورد سرد می گویند.

این نشان دهنده روند کلی تولید تیر است. برخی از تیرها مانند تیرهای لانه زنبوری معمولاً در کارگاه هایی با عملیات برش و جوش ساخته می شوند. تیرهایی به نام تیر دال نیز وجود دارد که برای جوشکاری استفاده می شود.

تیرآهن CPE

تیرآهن CPE

تعیین IPE و INP تیرآهن ممکن است دشوارتر از یک باشد، اما تشخیص تیرهای لانه زنبوری یا تیرآهن CPE دشوار نیست و تشخیص آن آسانتر از یک است. پرتوهای عسل در روحشان سوراخ دارد. این سوراخ های شش ضلعی شبیه کندوهای زنبور عسل هستند و به همین دلیل نام آن ها نیز به وجود آمده است. لانه زنبوری نیز مزایا و معایبی دارد که در مقاله هدف از ساخت کندو تیرآهن در مورد آنها صحبت کردیم.

مزایای تیرآهن چیست

گفته می شود که تیر A به طور گسترده در ساخت و ساز استفاده می شود. در این قسمت از مقاله به قطعات استفاده شده توسط تیرآهن اشاره می کنیم.

تیرها کاربرد اصلی تیرها یا ستون ها هستند. این تیرها اکنون می توانند انواع مختلفی مانند تیرهای اصلی، سیم پیچی، تیرهای متوسط ​​و بلند و تیرهای کرومیت داشته باشند. از تشعشعات برای ساخت مزارع نیز استفاده می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *