سایز مناسب میلگرد برای ساختن ساختمان

سایز مناسب میلگرد برای ساختن ساختمان , میلگرد بدون شک پرمصرف ترین بخش فولادی است که در ساخت و ساز استفاده می شود. سایز مناسب میلگرد برای ساختن ساختمان میلگردها با استانداردهای مختلف و همچنین اندازه های مختلف تولید می شوند که همگی در قسمت های مختلف ساختمان استفاده می شوند. اما همه اندازه های میلگرد به طور گسترده در ساخت و ساز استفاده نمی شود. در این مقاله اگر به طور کلی انواع میلگرد را معرفی کنیم، در مورد استفاده از سایزهای مختلف میلگرد و پرکاربردترین سایزها در ساختمان سازی صحبت خواهیم کرد با خریدار ضایعات ساختمانی عبدی همراه باشید.

سایز مناسب میلگرد برای ساختن ساختمان

انواع میلگرد

انواع میلگرد , میلگرد از فولاد کربنی ساخته شده و مهمترین ویژگی آن استحکام کششی بالا است. این ویژگی می تواند ضعف سیمان را جبران کرده و با استحکام کششی استحکام سیمان را افزایش دهد. در واقع ترکیب سیمان و فولاد منجر به ایجاد مصالحی می شود که به خوبی در برابر نیروهای فشاری و کششی مقاوم بوده و به کمک آنها سازه ای مستحکم می سازند.

البته همه ملزومات ساختمان برای بار کالاهای خارجی یکسان نیست و همین امر باعث شده تا میلگردهایی با استانداردهای متفاوت ساخته شود. در کشور ما طبق استانداردهای ملی ساخت و ساز، میگلاردها در چهار کلاس مختلف تولید می شوند و برای توصیف آنها از اصطلاحات A1، A2، A3 و A4 استفاده می شود. به تفصیل به انواع میلگردها و ویژگی های هر کدام پرداخته شده است که برای اطلاعات بیشتر می توانید به آن مراجعه کنید. اما به طور خلاصه میلگردهای گرید A3 عمدتاً در ساختمان سازی کاربرد دارند و به عنوان میلگرد طولی مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین وقتی صحبت از میلگردهای پرمصرف در ساخت و ساز می شود، بیشتر منظورشان کلاس A3 است. گرید A3 میلگرد آجدار است که در سبد تولید اکثر تولیدکنندگان بزرگ میلگرد از جمله کارخانه زاساینا، کارخانه میلگرد زاگرس، کارخانه میلگرد شاهرود، کارخانه میلگرد نیشابور، کارخانه میلگرد بناب و … می باشد.

اندازه میلگرد

اندازه میلگرد یکی دیگر از ویژگی های میلگرد اندازه آن است. اندازه میلگرد به قطر مقطع میلگرد اشاره دارد که بر حسب میلی متر بیان می شود. به عنوان مثال اگر از سایز میلگرد 16 صحبت می کنیم منظور میلگردهایی است که مقطع دایره ای به قطر 16 میلی متر دارد. میلگرد در سایزهای مختلفی تولید می شود اما شرکت های بزرگ عموما میلگرد را در سایزهای 8 تا 32 میلی متر تولید می کنند که کاربرد بیشتری دارند.

جهت فروش ضایعات میلگرد خود به مرکز خرید ضایعات آهن مراجعه فرمایید.

نحوه تعیین اندازه میلگرد در ساختمان سازی

نحوه تعیین اندازه میلگرد در ساختمان سازی یکی از نکات کلیدی در مورد میلگرد، تشخیص اندازه میلگرد است. ابعاد میلگرد سایز 16 و 18 تنها 2 میلی متر متفاوت است که ممکن است تعمیر آسانی نباشد.

چشم آن را تشخیص می دهد، بنابراین باید اندازه میلگرد خریداری شده یا استفاده شده در ساختمان را مشخص کرد. زیرا استفاده از میلگرد نادرست می تواند باعث ایجاد مشکل در استحکام ساختمان و یا افزایش بار مالی شود.

سایز مناسب میلگرد برای ساختن ساختمان یکی از ساده ترین و مطمئناً نامشخص ترین روش ها برای تعیین اندازه میلگرد، روش چشمی است. افرادی که زیاد با میلگرد سر و کار دارند و کارشان تخصصی در زمینه میلگرد است، به راحتی می توانند اندازه آن را با نگاه به آن تشخیص دهند، البته هنوز احتمال خطا و اشتباه وجود دارد. علاوه بر روش چشم، اندازه میله ها را می توان با کمک انگشتان تعیین کرد. برای این کار مهندسان با تجربه از اندازه نوک انگشتان خود برای تعیین اندازه میلگرد استفاده می کنند. البته این روش چندان قابل اعتماد نیست، اما برای شست و کار سریع خوب است. در حالی که روش‌های آزمایشی مانند حرکات چشم یا اندازه‌گیری انگشت سریع هستند، اما نرخ خطای بالایی دارند و برای تشخیص میلگردهایی که از نظر اندازه بسیار متفاوت هستند، بهترین استفاده را دارند.

روش دیگری که می توان برای تقویت سایز استفاده کرد استفاده از قالب ها است. قالب ابزاری برای اندازه گیری میلگردها با دقت بالا با قرار دادن آنها در شکاف روی آنها می باشد. البته برای تشخیص میلگرد نیز می توان از کولیس استفاده کرد. کولیس ها ابزار اندازه گیری دقیقی هستند، اما هنگام استفاده از آن ها باید به یک نکته توجه داشت.میلگردهای ساختمانی آجدار هستند و زمانی که از کولیس استفاده می شود، این سوال مطرح می شود که آیا اندازه گیری ها از رج گرفته می شود یا از پایین رج. میله های آجدار در سه اندازه مختلف موجود است. اندازه اسمی همان کسر میلگرد است. قطر پایه برابر با قطر میلگرد است، بدون توجه به آج، قطر خارجی از روی آج اندازه گیری می شود. توجه داشته باشید که قطر میدان کوچکتر از قطر اسمی است. برای مثال در اندازه گیری قطر زمینه میلگرد گیج 16 با کولیس باید دقت کرد که عدد 15 به دست آید.

اندازه میلگرد متداول در ساخت و ساز

اندازه میلگرد متداول در ساخت و ساز میلگردهای تقویت‌کننده در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند و گفته می‌شود که کاربردهای خاص خود را دارند، اما در بین اندازه‌های مختلف ساختمان‌های عمومی، سه سایز ۱۲، ۱۴ و ۱۶ بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سایز مناسب میلگرد برای ساختن ساختمان مشخص است که هرچه میله تقویت کننده بزرگتر باشد، قوی تر است و نیروی بیشتری را می تواند تحمل کند. به همین دلیل از سایزهای 14 و 16 در کارهای سنگین عمرانی استفاده می شود.

اندازه میلگرد و محل استفاده از آن در ساختمان کاملاً به مشخصات طراحی و نظر طراح سازه بستگی دارد و از ساختمانی به ساختمان دیگر متفاوت خواهد بود. اما به عنوان یک مشکل کلی میلگردهای سایز 12، سایز 14 و 16 درجه A3 در ساختمان سازی بیشتر از سایر انواع میلگرد استفاده می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *