ورق های رنگی گالوانیزه

به گزارش شرکت خرید ضایعات الینا ورق های رنگی گالوانیزه جزو ورق هایی است که کاربرد زیادی در ساخت و ساز دارد که در بسیاری از شیروانی ها در ویلا ها و جاهای دیگر نیز استفاده میشود .واز مهم تیرین فلز ها در ساخت و ساز سریع محسوب میشود ؛ پس با ما همراه باشید تا چگونگی تولید این ورق هارا در شهرهای زیاد ایران از جمله مشهد که این گونه ورق هارا اندود می کند. همچنین برای فروش ضایعات خود در مشهد , ما خریدار ضایعات در مشهد میباشیم پس با شماره 09125342693 تماس حاصل فرمایید.

ادامه متن در ادامه ی مطلب

گالوانیزه آهنی

 گالوانیزه آهنی است که با روي پوشانده شده باشد. این آهن، حتی اگر پوشش آن هم شکستگی پیدا کند، از زنگ زدن محفوظ میماند.

 ماهیت آهن گالوانیزه در آهن گالوانیزه ، بین آهن و روي ، پیلی الکتروشیمیایی تشکیل می شود که در آن روي به جاي آهن به عنوان آند بکار می رود وآهن به عنوان کاتد. روي در آند اکسید م یشود چون فلزي پست تر یا فعالتر از آهن است و داراي پتانسیل احیاء کمتري از آهن است و پتانسیل اکسید بیشتري از آن دارد.

 در حلبی هایی که از آن ، قوطی می سازند، عمل معکوسی انجام می شود. در حلبی ، بر روي آهن ، پوشش قلع بکار رفته است وعمل معکوس آهن گالوانیزه انجام می شود. چون آهن فلزي فعالتر از قلع است و پتانسیل احیاء قلع بیشتر از آهن است و به عنوان کاتد در حلبی به کار می رود و آهن آند م یشود. البته در صورتی که پوشش قلع بشکند، خوردگی آهن در زیر این پوشش پیش می رود.

اندود کاری ورنگی کردن ورق ها

فولاد اندودکاری رنگی ارزش افزوده بالایی دارد که علاوه بر دارا بودن خواص لایه ای و اندودکاری ارگانیک، ظاهری زیبا و مقاومت بالا در مقابل سایش و خوردگی دارد. با توجه به تکتولوژی و نوع دستگاهها و کارخانجات سازنده ورق رنگی، فرآیند پوشش دهی ورق رنگی متفاوت می باشد.

روش های اندود کاری ورق ها

اندود کاری کلاف یا اندودکاری کلاف های آلومینیوم و فولادها، مرحله ای از تولید محصولات نیمه نهایی صنعتی برای مصرف در لوازم خانگی و نمای خراجی ساختمان ها می باشد. اندود کاری یا پوشش دهی در برابر خوردگی یا فرسایش مقاومت می کند و رنگ بافت مقاوم سطحی بر روی ورق ایجاد می نماید.
پس از آنکه تسمه فلزی اندودکاری شد، ورق ها برش داده شده ، شکل دهی شده و سایز می شوند. و پس از آن مراحل کشش عمیق و کلاف نمودن ورق آغاز می شود. پوشش دهی سطحی باید بتواند در مقابل آسیب های مکانیکی ، گرمایی ، شیمایی و رطوبت مقاوم باشد. بدلیل اینکه معمولا ورق های رنگی در محیط های بیرونی مورد استفاده قرار می گیرند ( مانند سقف شیروانی ) و در معرض باد، باران و نور خورشید قرار می گیرند علاوه بر اندود کاری و لایه رنگ فرآیندهایی نظیر لمینت و uv نیز بر روی ورق های رنگی انجام می شود.

پوشش دهی سطحی باید بتواند در مقابل آسیب های مکانیکی ، گرمایی ، شیمیایی و رطوبت مقاوم باشد. 

رنگ ورق ها:

سال‌هاست که صنعت ساختماني و توليدکنندگان لوازم خانگي، روند خودروسازان يعني کاربرد رنگ‌هاي متاليک را دنبال مي‌کنند. با توجه به اينکه از نظر تاريخي اين رنگ‌ها فقط در اندودکاري لايه بيروني (topcoats) پلي‌استر، پلي اروتان يا پلي ويني ليدين فلورايد (PVDF) استفاده مي‌شوند، يک فرايند با فرمول خاص رنگ‌های متاليک درخشاني را ايجاد مي‌کند، علاوه بر اين براي پلاستيسول PVC کاربرد دارد.

لایه های کوچیک و زیرین:

اندودکاري رنگي روي لايه‌های متعددي انجام مي‌شود که محصولات اقتصادي و کيفي توليد شود تا لايه بيروني با شرايط محيطي تناسب داشته يا مقاومت باشد. لايه‌هايي که معمولا در روش اندودکاري استفاده شده، به شرح زير هستند:

فولاد گالوانيزه گرم غوطه‌ور

 فولاد الکترو گالوانيزه

گالواليوم

ورق‌های گالبو

آلومينيوم

براي انتخاب نوع درست اندودکاري لايه بايد هر ماده‌اي که مصرف و در هر مرحله اتخاذ شده را در مراحل مختلف توليد بشناسيم. توليدکننده بايد دانش و آگاهي کافي در مورد ماده و فرايند آن داشته باشد.

آماده سازی لایه

آماده‌سازي لايه مهم‌ترين عمليات لازم براي چسبندگي و قابليت شکل‌پذيري ورق‌هاي فولادي قبل از مرحله پوشش‌دهي با رنگ است. مهم‌ترين توليدکنندگان ورق‌هاي رنگي در هند به جاي اندودکاري با فسفات روي ورق گالوانيزه از تکنولوژي No-Rinse (بدون شست‌وشو) استفاده مي‌کنند، (چون براي نگهداري يا شست‌وشو و ساختار کاملا يکپارچه اندودکاري آن بهتر است و همچنين مي‌تواند به تقاضاي مصرف‌کنندگان نهايي براي قابليت انعطاف‌پذيري بيشتر ورق اندودکاري شده پاسخ دهد.آ

ماده‌سازي اندودکاري No-Rinse يک لايه بسيار نازک از عمليات شيميايي است که سطح اندودکاري فولاد را به لايه رنگ بعدي مي‌چسباند تا چسبندگي مطلوب، ضدفرسايش و مقاومت يا دوام لايه فولاد افزايش پيدا کند.

اندود کاری کرومات و اندود کاری کلاف بدون کرمات

از نظر تاريخي ترکيبات کروميوم مهم‌ترين عوامل ضدخوردگي در رنگ‌هاي اندودکاري کلاف و آماده‌سازي است. معمولا در يک سيستم دو لايه اندودکاري شامل يک لايه يا پوشش بيروني و يک زيرچسب روي سطح فلز آماده شده، به‌کار گرفته مي‌شود.

در گذشته اکثرا زيرچسب‌هاي اندودکاري کلاف ترکيبات کروميوم مانند استرونيتوم و کرومات روي دارند تا مقاومت ضدخوردگي لازم محصول نهايي بدست ايد. ترکيبات کروميوم هگزاولنت (کروميوم 6) بعنوان يک اتصال‌دهنده شيميايي ـ الکترونيکي عمل مي‌کند که مي‌تواند مانع واکنش‌هايي روي بيشتر سطوح شود، اما ترکيبات کروميوم هگزاولنت در اندودکاري صنعتي فلزات کاربرد وسيعي دارد که بعنوان سرطان‌زا (طبقه‌بندي يک و 2) و نيز بعنوان ماده سمي و خطرناک براي محيط‌زيست (براساس اصلاحيه نهم، بيست و هشتمين انطباقيه پيشرفت

فني دستورالعمل مواد خطرناک EEC) طبقه‌بندي شده است. در حقيقت زماني‌که رنگدانه‌ها در غشاء نازک رنگ رسوب مي‌کنند، خطراتي سلامتي انسان را به‌طور جدي تهديد نمي‌کند، اما بايد خطرات مربوط به توليد اين مواد در هر مرحله از عمر آن و هر فرايند مورد توجه قرار گيرد.

پوشش بیرونی ورق

پس از آماده‌سازي سطح آستر يا زيرچسب بصورت يکنواختي لايه ضخيمي را پوشش داده و سپس در کوره پخته مي‌شود. لايه رويي شامل ترکيبي از رنگدانه‌هاي متفاوت و افزودني‌ها است که رنگ لازم ورق‌هاي رنگ‌اندود را مشخص مي‌کند و ديگر خواص مانند مقاومت ماوراء بنفش را بوجود مي‌آورد. محصولات اندودکاري شده پس از اين مرحله قبل از روشن شدن کاربردهاي بيشتر دقيقا تست مي‌شوند.

عمدتا بازارهاي پوشش سقف‌ها و ساختماني براي ورق‌هاي اندودکاري رنگي از پوشش‌هاي بيروني استفاده مي‌کنند که روي پلي‌استر، پلي وينيلندن فلورايد (PVDF)، پلي‌استر سيليکون اصلاح شده (SMP) و پلاستيسول براي اقتصادي بودن و دوام پوشش داده مي‌شود.

مزیت های پوشش رنگ روی فولاد گالوانیزه

زماني‌که رنگ و فولاد گالوانيزه با يکديگر استفاده مي‌شوند، سيستم کنترل ضدزنگ به‌کار گرفته شده به تنهايي به هر کدام از سيستم‌هاي به‌کار رفته برتري دارد. اندودکاري گالوانيزه از فولاد زيرين يا پايه حفاظت مي‌کند، حفاظت از کاتد يک و ماده حايل را برقرار کرده و از ميزان رنگ به حدي کم مي‌شود که به مصرف روي اضافه شده و به عمر فولاد گالوانيزه نيز مي‌افزايد.

زماني‌که رنگ تحت تاثير شرايط آب و هوايي قرار گرفته و آسيب مي‌بيند، روي موجود يک حفاظت کاتدي و ماده حايل را ايجاد مي‌کند و پس از رفتن پوسته رنگ مانع زنگ‌زدگي فولاد مي‌شود. بدليل اين اثر مکمل براي اندودکاري دوبلکس، از نظر کمي خاصيت ضدزنگ توليد شده 1.5 تا 2.5 برابر طولاني‌تر از طول عمر روي و رنگي است که مجزا استفاده مي‌شود، بعنوان مثال اگر عمر اندودکاري گالوانيزه روي فولاد به حدود 15 سال برسد و طول عمر اندودکاري رنگ روي فولاد تقريبا 5 سال باشد، اگر اندودکاري گالوانيزه و رنگ هر دو همزمان استفاده شوند، عمر آن به 35 سال خواهد رسيد که 1.7 برابر جمع هر سيستمي است که به تنهايي استفاده مي‌شود.

مزایای استفاده ی ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه مزیت‌های زیادی بخصوص در ساخت‌وساز دارد. در این قسمت به برخی از این مزیت‌ها اشاره می‌کنیم.

اگر ورق‌های گالوانیزه در محیط‌هایی که میزان خوردگی بالایی دارند مورد استفاده قرار گیرند بین ۲۰ تا ۳۰ سال عمر می‌کنند.

روش گالوانیزاسیون نسبت به سایر روش‌هایی که برای جلوگیری از زنگ‌زدگی استفاده می‌شود هزینه‌ی کمتری دارد.

پوشش‌هایی که از طریق گالوانیزاسیون تشکیل می‌شوند به دلیل استفاده از ساختار ویژه مقاومت بالایی در برابر زنگ‌زدگی و اصطحکاک دارند.

پوشش‌دهی‌های حاصل از طریق گالوانیزه به راحتی تنها از طریق چشم قابلیت بررسی دارند ( بدون نیاز به هیچ آزمایش خاصی ).

کاربردهای ورق گالوانیزه

از ورق گالوانیزه در تولید لوازم آشپزخانه، گل‌خانه‌ها، شیروانی منازل، کانال کولر، لوله‌های بخاری و پوشش‌دهی‌های بیرونی ساختمان ( به دلیل سطح مناسب ) و یا هر جای دیگری که امکان زنگ خوردگی وجود دارد استفاده می‌کنند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *