تولید قوطی های فلزی

به گزارش سایت خرید ضایعات امروز می خواهیم با روش تولید قوطی های فلزی اشنا شویم که در زمان های قدیم نیز بگونه های دیگر برای نگه داری مواد غذایی استفاده می شد ولی رفته رفته و با پیشرفت علم و فناوری در ایران این روش ها تغییر پیدا کرد و امروزه به کارخانه های تولیدی بزرگ قوطی های فلزی تبدیل شدند .همراه ما باشید تا با فرایند تولید قوطی های فلزی اشنا شوم.

برای خواندن بقیه متن به ادامه مطلب برویید

مقدمه

بدون ترديد بسته بندي فلزي بيشترين طرف داران را در بين ديگر موارد بسته بندي به خود اختصاص داده است و به طورطبيعي ورق فلزي هم به عنوان ماده اوليه ساخت قوطي هاي فلزي، در اين بين نقشي تعيين کننده دارد. دراين مقاله سعي مي شود، با معرفي کافي از ورق قلع اندود یا ورق حلب و فرآيند توليد آن و انواع ورق و کاربرد هاي آن ، علاقه مندان اين صنعت را تا اندازه اي در انتخاب مناسب ورق و قوطي ياري دهند.

تاریخچه تولید قوطی های فلزی

تاريخچه نگهداري مواد غذايي شايد به 5000 سال قبل از ميلاد مسيح برسد. زماني که انسان با نمک پاشي به مواد غذايي آن را براي مدتي محدود نگه مي داشت.
اولين بار در سال 1240 ميلادي، بوهميا براي ساخت ظروف آشپزخانه و کتري و آب خوري توليد و مورد استفاده قرار گرفت.پس از انقلاب صنعتي در اروپا در جنگ هاي ناپلئون بناپارت که ارتش نيازمند حمل غذاهاي آماده براي رزمندگان بود، استفاده از مواد غذايي کنسرو شده در شيشه هاي دهان گشاد که درب آن با چوپ پنبه بسته مي شد، در فرانسه ابداع شد.
توليد ورق قلع اندود به 1375 ميلادي در آلمان بر مي گردد. در 1665 ميلادي آهن سفيد در انگلستان توليد شد. در 1804 نيکولاس اولين کنسرواسيون را در فرانسه انجام داد. مدتي بعد در انگلستان پيتر دورانت با ساخت قوطي هاي فلزي غير قابل نفوذ با استفاده از ورق قلع اندود به اين روند، تکامل بخشيد. طرح توليد قوطي توسط استيونسن در 1874 ارايه شد.در 1850 قوطي آلمينيومي توليد شد.

حلبی

حلبی ورقه ی آهنی است که به وسیله ی لایی ی نازکی از فلز قلع پوشیده شده است. همان طور که گفته شد قلع ازجمله فلزاتی است که می تواند با تشکیل لایه ی اکسید محافظ و چسبنده، در برابر خوردگی مقاومت کند. اما قلع تا زمانی می تواند از آهن حفاظت کند که سطح حلبی خراشیده نشده باشد و بعد از ایجاد خراش روی حلبی، فلز آهن و فلز قلع در مجاورت رطوبت و اکسیژن تشکیل یک سلول گالوانی می دهند. از آنجا که فلز قلع در جدول  پایین تر از فلز آهن قرار دارد، نقش کاتد را داشته و فلز آهن به عنوان آند عمل می کند و اکسید می شود. نیم واکنش آندی به این صورت خواهد بود.

تولید قوطی کنسرو

توليد قوطي كنسرو از ورق قلع‌اندود در ايران براي نخستين بار در سال 1309 شمسي توسط شخصيبه نام درخشان صورت گرفت. او كه از مهاجران ساكن شوروي بود پس از انقلاب اكتبر بهايران بازگشت و چون تحصيل‌كرده مدرسه آشپزي مسكو بود با استفاده از تجارب خود،اولين كارگاه ابتدايي قوطي‌سازي در ايران را راه انداخت. او با استفاده از پيت‌هايخالي بنزين شركت نفت و مسطح كردن آن‌ها با دست، ورق به‌دست آمده را از داخل قلعمذاب عبور داده و از آن‌ها قوطي مي‌‌ساخت. در سال 1336 شمسي ورق لاك اندود و قوطيآماده از خارج وارد ايران شد و در سال 1344 لاك‌زني اتوماتيك امروزي در ايران براينخستين بار نصب و مورد بهره‌برداري قرار گرفت. اگرچه در مجموع عمر قوطي‌سازي درايران از 60 سال تجاوز نمي‌‌كند، در مقايسه با عمر اين صنعت در جهان (حدود 180 سال)قابل تعمق است.

روش های تولید قوطی

توليد قوطي كنسرو از جنس ورق قلع‌اندود، برخلاف تصور عموم كه آن را آسان مي‌‌دانند، مستلزم دانستن بسياري از مهارت‌هاي نوين و فن‌آوري‌هاي روز است.دقت و ابعاد قطعات در تجهيزات و ماشين‌آلات توليدي تابع تولرانس‌هايي در حد چند ميكرون است كه اين صنعت را در گروه صنايع دقيق جاي مي‌‌دهد. مهم‌ترين انواع قوطي، قوطي فلزي غذايي يا غيرغذايي به‌صورت دوتكه يا سه‌تكه هستند.

همچنین دوستان عزیز شرکت بنگاه الینا خریدار ضایعات آهن میباشد جهت فروش ضایعات آهن با شماره 09125342693 تماس حاصل فرمایید.

قوطي سه تكه 

1- قوطي با بدنه درزجوش: بدنه قوطي بعد از رول شدن با روش جوشكاري الكتريكي مقاومتي (Electrical Resistance Welding( ERW به‌صورت سيلندر در مي‌‌آيد.

2- قوطي با بدنه درزجوش ليزري

3- قوطي با بدنه درز لحيمي (اين روش به علت آلودگي ناشي از آلياژ لحيم‌كاري كنار گذاشته شده است.)

4- روش‌هاي ديگري نيز براي دوخت درز بدنه قوطي وجود دارد كه در كشور ما متداول نيست.

قوطي دو تكه

 1- قوطي دو تكه قوطي‌هاي دو تكه بلند كه در اثر عمليات و اتو شدن ورق در قالب كشش شكل مي‌‌گيرد و كف و بدنه آن‌ها از يك جنس است.2- قوطي دو تكه كششي: قوطي‌هاي دو تكه با عمليات كشش با نسبت كشش كم‌تر و جريان مواد به داخل قالب توليد مي‌‌شود و بدنه و كف قوطي از يك جنس هستند.

مراحل توليد قوطي سه‌تكه

1- لاك‌اندود كردن ورق قلع‌اندود در خط لاك‌زني

2- برش قطعات بدنه قوطي در دستگاه قيچي دوبل

3- توليد سيلندر بدنه قوطي در دستگاه بدنه‌ساز

4- پوشاندن درزجوش بدنه از داخل توسط پودر يا لاك به روش الكترواستاتيك جهت حفاظت اين قسمت از خوردگي

5- پخته شدن و چسبيدن پودر به سيلندر بدنه در كوره مخصوص

6- انجام عمليات: تقسيم بدنه ، كنگره‌اي كردن ، تغيير شكل سطح مقطع قوطي، برگرداندن لبه بدنه ، دوخت كف به بدنه  كه در يك يا چند مرحله و در يك يا چند ماشين با توجه به نياز و نوع تجهيزات به‌كار گرفته شده در پايان عمليات توليد صورت مي‌‌پذيرد.

مراحل توليد قوطي دو تكه:

1- لاك اندود كردن ورق قلع‌اندود در خط لاك‌زني

2- برش ورق‌هاي بدنه به شكل زيگزاگ يا ساده و يا بدون برش در روش تغذيه ورق

3- تغذيه ورق قلع‌اندود به داخل پرس و توليد قوطي دو تكه كششي با لبه برگردانده شده در پرس مخصوص كه عمليات كشش و بازكشش ، برش زوايد و برگرداندن لبه‌ها در آن يكجا انجام مي‌‌شود.اغلب خطوط قوطي‌سازي در ايران در طول دهه اخير با انواع ماشين‌آلات جديد و مدرن تجهيز شده‌اند. گرايش‌ به استفاده از ورق‌هاي قلع‌اندود نازك‌تر جهت صرفه‌جويي در مصرف مواد اوليه از مشخصه‌هاي اصلي اين خطوط محسوب مي‌‌شود. كاهش ضخامت ورق‌ها در كنار افزايش سرعت توليد، مسلتزم رعايت هر چه بيشتر محدوده‌هاي كيفي مختلف مورد نياز در توليد مواد اوليه، مخصوصاً ورق‌هاي قلع‌اندود است.

نكات مورد توجه و مشكلات و محدوديت‌هاي مربوط به ورق قلع‌اندود در صنعت قوطي‌سازي به‌طور مختصر به‌صورت زير است:

1- مشخصات ورق مصرفي پيشنهاد شده از سوي سازنده ماشين در دستگاه‌هاي بدنه‌ساز قوطي مخصوصاً دستگاه‌هاي با سرعت بالا لازم است به دقت رعايت شود.

2- رعايت جهت نورد (Rolling Direction) در خطوط توليد بدنه قوطي با روش جوشكاري مقاومتي الزامي است.

3- عدم رعايت تولرانس‌هاي ابعاد در يك باندل ورق، عمليات لاك‌زني و ايجاد نوار دقيق بدون لاك (Margin) و برش قيچي بدنه را دچار اشكال سازد.

4- عمليات برگرداندن لبه‌ها براي ورق‌هاي با سختي بيشتر از حد معين با روش چرخشي (Spin Flanging) انجام مي‌‌شود در حالي كه اين عمليات براي ورق‌هاي با تمپر و سختي كم با روش حديده‌اي (Die Flanging) صورت مي‌‌پذيرد، هزينه قطعات و تجهيزات روش چرخشي به مراتب بيشتر از روش دوم است.رفتار برگشت فنري ورق (Spring Back) در شرايط يكسان از نظر قطعات و ماشين‌آلات توليد، با تغيير در سختي ورق تغيير نموده و فاكتورهاي دوخت قوطي به عنوان اساسي‌ترين عامل كيفي محصول تغييرات آشكار مي‌‌نمايد.پروفيل قطعات به‌كار رفته جهت ايجاد كنگره (Bead) در بدنه قوطي ثابت است و تغييرات سختي ورق، در ميزان عمق اين كنگره‌ها و در نتيجه ممان اينرسي به‌دست آمده و مقاومت در برابر فشارهاي داخلي قوطي پر شده، تأثير چشمگير دارد.

5- اغلب ماشين‌آلات صنعت قوطي‌سازي در ايران با ورق (Sheet) قلع‌اندود تغذيه مي‌‌شود و به علت فقدان امكانات لاك و چاپ كلاف (رول) در كشور اين نوع محصول مورد مصرف مستقيم قرار نمي‌‌گيرد.

مزایای قوطی فلزی

۱) اغلب آن‌ها در مقابل ضربه‌های خارجی مقاوم هستند.

۳) این مواد اولیه بسته بندی، مقاومت فوق العاده‌ای نسبت به نفوذ رطوبت، نور و اکسیژن از خود نشان می‌دهد.

۲) قوطی فلزی در مقابل درجه حرارت بالا (درجه حرارت استریلیزاسیون) ازمقاومت بالایی برخوردار است و قابلیت نگهداری کامل مواد، در حالت‌های جامد، مایع و گاز‌ها را دارا می‌باشد.

۴) خاصیت مسموم کنندگی در آن‌ها پایین است.

۵) عدم آلودگی محیط زیست

معایب قوطی فلزی

۱) در آن‌ها پدیده خوردگی در مقایسه با مواد اولیه بسته بندی دیگر سریع‌تر انجام می شود. در اثر خوردگی تغییراتی در سطح و داخل قوطی ایجاد می‌شود. به خصوص هیدروژن آزاد شده در داخل قوطی، منجر به بادکردگی قوطی فلزی و در نتیجه سوراخ شدن آن می‌شود.

۲) خوردگی حاصل درقوطی فلزی می‌تواند باعث تغییر رنگ و کاهش ویتامین‌های مواد غذایی گردد.

۳) حمل و نقل و انبارداری قوطی‌های خالی حجم زیادی اشغال می‌کند. انبار قوطی‌ها بایستی عاری از بخار و رطوبت باشد و ساخت قوطی فلزی نیاز به تکنولوژی ویژه و دانش فنی بالا دارد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *