انواع میلگردها و کاربرد آنها در صنعت

 

در پست های قبلی از برخی از آهن ها اشنا شدیم حالا می خواهیم جزئی تر کنیم در این مقاله می خواهیم با انواع میلگردها و کاربرد آنها در صنعت اشنا شویم که چگونه از آهن و فولاد تشکیل شده و به اهنی قوی تبدیل می شود .همراه ما باشید.

بقیه مطلب در ادامه مطلب

انواع میلگردها و کاربرد آنها در صنعت

همه ما نام میلگرد را شنیده­ ایم و کم و بیش اطلاعاتی نیز در مورد آن داریم، برای مثال می­دانیم که یکی از مصالح به کار رفته در سازه ­ها است و با افزایش قیمت آن هزینه سخت و ساز نیز افزایش پیدا می­کند.

در اکثر سازه ­های دست بشر از بتن به منظور استحکام استفاده بنا می­شود. اگرچه بتن  مقاومت بالایی در برابر نیروهای فشاری دارد و برای خرد کردن این ماده به نیروی فشاری فوق العاده ­ای احتیاج است، اما یک نقطه ضعف نیز دارد.

 بتن مقاومت چندانی در برابر نیروهای کششی و چرخشی ندارد، همین جا است که میلگرد پا به میدان می­گذارد و از سازه ­ها در مقابل نیروهای کششی محافظت می­ کند. از این محصول برای تقویت بتن استفاده میشود.

یکی از زمان­ هایی که افزایش مقاومت کششی بتن به لطف میلگرد ها ، از ما محافظت می­کند، هنگام وقوع زلزله است.

 در این مواقع آنچه مانع از ترک خوردن و شکستن بتن می­شود، میلگردهای به کار رفته در آن است. آنها همچون محافظان سازه ها عمل می­کنند تا ساکنان در امنیت باشند.

زمان تو لید میلگرد

مخترع آرماتور فردی با نام جوزف لوئیس در سال ۱۸۰۰ میلادی بود. وی اولین شخصی بود که متوجه شد با اضافه کردن میله‌های فولادی به بتن می‌توان مقاومت آن را بیش از حد افزایش داد. هدف ما نیز افزایش مقاومت مصالح و سازه‌ها در برابر حوادث طبیعی می‌باشد این امر با روندی که جوزف لوئیس درپیش گرفت محقق گردید. با اینکه این مخترع به این نکته پی برد اما تا سال ۱۸۷۸ سیستمی برای تولید این محصول به طور استاندارد وجود نداشت. تا اینکه در همین سال شخصی به نام تادئوس هیات اولین سیستم استاندارد را برای تولید این محصول فولادی ارائه نمود. محبوبیت آن کم کم افزایش یافت تا اینکه در سال ۱۹۵۰ بیشتر شرکت‌های ساخت‌و‌ساز در ایالات متحده آمریکا از میلگرد برای افزایش مقاومت در بتن استفاده نمودند.

انواع میلگرد ها از روی شکل

از نظر شکل ظاهر میلگردها به دو صورت ساده و آجدار موجود می باشند، آرماتورهای ساده سطح صافی دارند و قطر آن با علامت فی نمایش داده می شود. این میلگرد‌ها بیشتر کاربرد صنعتی دارند و برخی مواقع از آن‌ها برای ساخت خاموت نیز استفاده می‌شود. میلگردهای آجدار اشکال مختلفی داشته و قطر آن‌ها از ۵/۵ میلیمتر تا ۴۰ میلیمتر می باشد و با علامت تور نمایش داده می شوند. سطح این میلگردها آجدار می‌باشد به همین دلیل به این میلگردها میلگرد آجدار می‌گویند. ساختار این آرماتورها نسبت به آرماتور ساده بهتر است. میلگرد آجدار خود در سه استاندارد در بازار موجود می‌باشد، ۱- میلگرد آجدار ۳۴۰ (میلگرد آجدار مارپیچ) ۲- میلگرد آجدار ۴۰۰ (میلگرد آجدار جناقی) ۳- میلگرد آجدار ۵۰۰ ( میلگرد آجدار مرکب).

انواع رایج میلگرد در ایران

میلگردها در طول‌ها و قطرهای مختلفی وجود دارند، که به بررسی ۶ نوع رایج آن‌ها می‌پردازیم. اروپایی، فولاد کربن، گالوانیزه، فایبرگلاس، فولاد استنلس، روکش اپوکسی. میلگرد از آهن ساخته میشود و دوستانی که میخان فروشنده و خریدار ضایعات آهن رو پیدا کنن به سایت خرید ضایعات علی عبدی مراجعه فرمایند.

 

 میلگرد اروپایی

این آرماتور از منگنز تهیه شده است و کمترین مقاومت را بین میلگردها از نظر خم شدن دارد. به همین دلیل از این آرماتور در پرژه‌هایی که در مناطق زلزله‌خیز در حال احداث است استفاده نمی‌کنند. همچنین آرماتور اروپایی کمترین قیمت را در بین سایر میلگردها دارد.

 میلگرد فولاد کربن (میلگرد سیاه)

نقطه ضعف این آرماتور زنگ زدگی می‌باشد. وقتی این آرماتور زنگ بزند بتن اطراف خود را می‌شکند. به همین دلیل نباید از این نوع میلگرد در ساختمان‌هایی که در معرض زیاد رطوبت و آب قرار می‌گیرند استفاده نمود.

میلگرد روکش اپوکسی

این نوع آرماتور، همان آرماتور سیاه می‌باشد که بر روی آن از روکش اپوکسی استفاده شده است. تنها تفاوت آرماتور روکش اپوکسی با آرماتور سیاه مقاومت در برابر زنگ زدگی می‌باشد. این میلگرد ۷۰ تا ۱۷۰۰ برابر نسبت به زنگ زدگی مقاومت بیشتری دارد.

 میلگرد گالوانیزه

آرماتور گالوانیزه از نظر آسیب‌پذیری نسبت به سایر آرماتورها سخت‌تر می‌باشد ( از نظر زنگ زدگی ۴۰ برابر مقاومت‌تر از میلگرد سیاه است ). همین امر سبب شده تا این آرماتور از نظر قیمت نسبت به میلگرد روکش اپوکسی ۴۰ درصد گران‌تر است.

میلگرد فایبرگلاس

به هنگام استفاده از میلگرد فایبرگلاس باید توجه کنیم که این نوع میلگرد را خم نکنیم زیرا این نوع آرماتور ترکیبی شبیه فیبر کربن دارد. مزیت‌هایی که این نوع آرماتور نسبت به آرماتورهای دیگر دارد این است که زنگ نمی‌زند و بسیار سبک است.

 میلگرد فولاد استنلس

گران ترین نوع میلگرد موجود در بازار می‌باشد. قیمت آن حدود ۸ برابر قیمت آرماتور اپوکسی است. مقاومت زیادی دارد و ضد زنگ نیز می‌باشد. نسبت به آرماتور استنلس به میزان ۱۵۰۰ برابر بیشتر در برابر زنگ زدگی مقاوم است.

کاربردهای میلگرد در بتن ها و سازه های غول پیکر

آرماتورها به شکل‌های مختلقی در اعضای بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نقشه‌های مرتبط با راه‌سازی ترسیم می‌گردند. کاربردهای مختلف آرماتور را در این قسمت مورد بررسی قرار داده‌ایم ۱- راستا، برای افزایش مقاومت کششی بتن مورد استفاده قرار می گیرد. ۲- خاموت، برای جلوگیری از ایجاد ترک در ستون ها و جلوگیری از بیرون زدگی آرماتورهای طولی در اثر تحمل نیروی برشی مورد استفاده قرار می گیرند. ۳-  سنجاقی، برای افزایش مقاومت برشی خاموت ها مورد استفاده قرار می گیرند. ۴- خرک، برای اینکه دو شبکه ی متولی را در داخل یک قالب با فاصله ی معین قرار دهیم مورد استفاده قرار می گیرد. ( بتن ریزی کف و فونداسیون) ۵-  رکابی، برای در امتداد قرار دادن میلگردهای طولی یا عمودی در بتن ریزهای دیوار مورد استفاده قرار می گیرند. ۶-  ادکا، برای تحمل نیروی برشی همچنین تحمل لنگرهای منفی در تکیه گاه تیر یکسره مورد استفاده قرار می گیرند.

چگونگی نگه داری میلگرد ها

در انتها به برخی از نکات که به هنگام کار کردن با آرماتور باید مورد توجه قرار دهیم اشاره می نماییم:

۱- بریدن میلگردها باید تا جایی که امکان آن وجود دارد با وسایل مکانیکی صورت گیرد. خم کردن باید با روش سرد صورت گیرد نباید از حرارت بیش از ۱۰۰ درجه سانتی گراد استفاده نمود.

۲- سرعت خم کردن را باید متناسب با نوع فولاد و دمای محیط انتخاب گردد.

۳- خم کردن در دمای کمتر از ۵- مجاز نمی باشد.

موارد فوق در زمینه‌ی تولید آرماتور و کاربردهای آن می‌باشد. اگر در این زمینه اطلاعاتی دارید، می‌توانید آن را از طریق کامنت با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید. همچنین با مراجعه به سایت آهن آنلاین می‌توانید از قیمت روز میلگرد مطلع شوید.

کاربرد میلگرد در ساختمان ها

کابرد میلگرد به ستون‌های ساختمان محدود نمی‌شود و در ساختمان از میلگرد استفاده‌های متفاوتی می‌کنند. برای افزایش مقاومت کششی بتن از میلگرد راستا یا سیتکا استفاده می‌کنند که یک شاخه با دو انتهای برجسته است و نسبت به طول میلگرد  ۹۰درجه زاویه دارد. ساخت خاموت و رکابی (خاموت با انتهای باز) یکی دیگر از کاربردهای میلگرد است که برای مهار نیروهای برشی از آن استفاده می‌شود که در مقاله‌ای به طور کامل‌تر به آن پرداخته‌ایم. برای تقویت مقاومت خاموت در برابر نیروهای برشی و اتصال کامل آن به میلگردهای طولی، از سنجاقی استفاده می‌کنند که یک میلگرد کوتاه است و بین خاموت و میلگرد طولی قلاب می‌شود. در بتن ریزی کف و ایجاد فوندانسیون، برای قراردادن شبکه‌های کنار هم از خرک برای تنظیم فاصله استفاده می‌شود که به سبب ساختارش، شبکه‌ها را در فاصله‌ای نسبت به هم ثابت می‌کند. از ادکا هم برای ایجاد تحمل در برابر کشش و برش در تیرهای یک‌سره استفاده می‌شود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *