قیمت هر متر مربع ساندویچ پانل پلی یورتان بر حسب ضخامت، تراکم، نوع پوشش خارجی و اندازه و ابعاد پانل مشخص می‌شود. امروزه نوسانات بازار باعث شده تا قیمت مصالح ساختمانی از جمله مصالح پیش ساخته؛ مانند ساندویچ پانل تغییر باشند. یافتن یک محصول مناسب با قیمتی مقرون به صرفه در بازار امروز مشکل و گاهی شامل یک فرایند پیچیده می‌شود.

ساندویچ پانل‌ها یکی از انواع مصالح پیش ساخته یا کامپوزیت هستند که از دو ورق و یک لایه فوم میانی تشکیل می‌شوند. در ساندویچ پانل پلی یورتان لایه میانی را عایق میانی را فوم پلی یورتان تشکیل می‌دهد. ورق‌ها ممکن است از نوع گالوانیزه یا آلومینیوم باشند که قیمت هر یک متفاوت بود و بر قیمت نهایی پانل تاثیر گذار خواهند بود.

از آنجایی که ساندویچ پانل پلی یورتان در برابر آتش مقاوم است و ویژگی‌های ضد حریق دارد، مورد توجه بسیاری از سازندگان قرار گرفته است. امّا قیمت آن چقدر است؟ برای یافتن پاسخ به آن بهتر است مستقیم با تولیدکننده ساندویچ پانل تماس بگیرید. در ادامه با مقاله بنگاه ضایعات آهن همراه باشید.

قیمت هر متر مربع ساندویچ پانل پلی یورتان چقدر است؟

قیمت هر متر مربع ساندویچ پانل پلی یورتان چقدر است؟

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم، عوامل مختلفی بر قیمت هر متر مربع ساندویچ پانل پلی یورتان تاثیر گذار هستند. این عوامل را در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد. امّا در یک برآورد کلی محدوده قیمت ساندویچ پانل پلی یورتان در ضخامت‌های مختلف می‌تواند به شرح زیر باشد:

ضخامت

نوع ورق

محدوده قیمت (تومان) به ازای هر مترمربع

۴

آلوزینک / گالوانیزه

۸۰۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰۰۰

۶

آلوزینک/ گالوانیزه

۱۱۰۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰۰۰

۱۰

آلوزینک/ گالوانیزه

۱۶۰۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰۰

عوامل موثر بر قیمت ساندویچ پانل پلی یورتان

عوامل موثر بر قیمت ساندویچ پانل پلی یورتان

در جدول بالا مشاهده کردید که ضخامت یکی از عوامل موثر بر قیمت هر متر مربع ساندویچ پانل پلی یورتان است. دقت داشته باشید جدول بالا تنها یک محدوده قیمت را بیان می‌کند و برای اطلاع از قیمت دقیق محصولات لازم است با تولیدکننده‌ای معتبر و باسابقه تماس بگیرید.

در ادامه عوامل مهمی که بر قیمت هر متر مربع ساندویچ پانل پلی یورتان موثر هستند را برای شما آورده‌ایم:

  • تراکم پلی یورتان: تراکم فوم پلی یورتان نیز بر قیمت تأثیر دارد. فوم با تراکم بیشتر معمولاً کیفیت و عملکرد بهتری دارد و به همین دلیل قیمت بالاتری دارد.

  • نوع پوشش خارجی: مواد و نوع پوشش‌های خارجی پانل‌ها، مانند گالوانیزه، آلومینیوم، و پوشش‌های مخصوص ضدخوردگی، می‌توانند قیمت را تغییر دهند. پوشش‌های با کیفیت بالاتر و مقاوم‌تر معمولاً گران‌تر هستند.

  • اندازه و ابعاد پانل: طول، عرض و ابعاد کلی پانل‌ها بر قیمت تاثیر دارد. پانل‌های بزرگ‌تر ممکن است به دلیل نیاز به تجهیزات خاص برای حمل و نصب، هزینه بیشتری داشته باشند.

  • نوع و کیفیت رنگ و پوشش‌های نهایی: استفاده از رنگ‌ها و پوشش‌های با کیفیت بالا و مقاوم در برابر شرایط جوی مختلف، بر قیمت نهایی تاثیر می‌گذارد.

  • میزان تقاضا و عرضه: شرایط بازار، میزان تقاضا و عرضه، قیمت مواد اولیه و هزینه‌های حمل و نقل نیز می‌توانند بر قیمت نهایی ساندویچ پانل‌ها تأثیر بگذارند.

مزایای خرید ساندویچ پانل پلی یورتان

خرید این نوع ساندویچ پانل و صرف هزینه برای آن را باید به عنوان یک سرمایه‌گذاری تلقی کرد چرا که مزایای زیادی را برای سازه نهایی به همراه خواهد داشت. در زیر به چند دلیل مهم برای خرید این نوع ساندویچ پانل اشاره‌ای خواهیم داشت:

  • عایق حرارتی و صوتی عالی: پلی یورتان یکی از بهترین مواد عایق حرارتی است که به صرفه‌جویی در انرژی کمک می‌کند. همچنین این پانل‌ها عایق صوتی خوبی نیز هستند و محیط‌های آرام و بی‌صدایی را فراهم می‌کنند.

  • سبکی و سهولت نصب: ساندویچ پانل‌های پلی یورتان نسبت به سایر مواد ساخت‌وساز سبک‌تر هستند که این موضوع نصب آن‌ها را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند و هزینه‌های نصب را کاهش می‌دهد.

  • مقاومت در برابر رطوبت و خوردگی: پلی یورتان مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد و از خوردگی جلوگیری می‌کند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که پانل‌ها عمر طولانی‌تری داشته باشند و نگهداری آن‌ها آسان‌تر باشد.

  • استحکام و دوام: این پانل‌ها استحکام بالایی دارند و در برابر ضربه‌ها و فشارها مقاومت می‌کنند. به همین دلیل برای استفاده در سازه‌های صنعتی و تجاری مناسب هستند.

  • ضد حریق: برخی از ساندویچ پانل‌های پلی یورتان دارای خواص ضد حریق هستند که می‌توانند از گسترش آتش جلوگیری کنند و ایمنی ساختمان را افزایش دهند.

انواع ضخامت ساندویچ پانل پلی یورتان

ضخامت تاثیر مستقیمی بر قیمت هر متر مربع ساندویچ پانل پلی یورتان خواهد داشت. در بالا تنها به برخی از ضخامت‌های رایج اشاره کردیم.

پانل‌های دیواری پلی یورتان برای سردخانه:

ضخامت‌های ۱۲۰، ۱۵۰، ۱۷۰ و ۲۰۰ میلی‌متر

پانل‌های سقفی پلی یورتان:

ضخامت‌های ۴۰،۵۰، ۶۰، ۷۰، ۸۰، ۹۰، ۱۰۰ و ۱۲۰ میلی‌متر

پانل‌های دیواری پلی یورتان:

۴۰، ۵۰، ۶۰، ۷۰، ۸۰، ۹۰، ۱۰۰، ۱۲۰، ۱۵۰، ۱۷۰ و ۲۰۰ میلی‌متر

ساندویچ پانل‌های PU با اتصال پیچ مخفی:

۴۰، ۵۰، ۶۰، ۷۰، ۸۰، ۹۰، ۱۰۰، ۱۲۰، ۱۵۰، ۱۷۰، ۲۰۰ میلی‌متر

کاربردهای ساندویچ پانل پلی یورتان

قیمت هر متر مربع ساندویچ پانل پلی یورتان ممکن است از انواع دیگر کمی بیشتر باشد، امّا کاربردهای گسترده آن باعث شده تا این هزینه به چشم نرسد. برای دیوارها و سقف‌های ساختمان‌های صنعتی، تجاری و مسکونی به دلیل عایق بندی حرارتی و صوتی عالی از این نوع پانل استفاده می‌کنند.

همچنین، این نوع پانل در ساخت سردخانه و اتاق‌های نگهداری مواد غذایی نیز کاربرد دارد که در بالا به ضخامت‌های رایج آن اشاره کردیم.

علاوه بر صنعت ساختمان، از پانل‌های پلی یورتان در ساخت کانکس‌های سیار برای کامیون و کانتینرهای حمل و نقل نیز استفاده می‌کنند.

در صنعت کشاورزی نیز، در صورت نیاز به محیطی عایق‌بندی‌شده برای کنترل دما می‌توان از این نوع پانل استفاده کرد.

رتبه حرارتی ساندویچ پانل PU

از لحاظ عایق حرارتی، ساندویچ پانل‌های پلی یورتان به دلیل ساختار فوم سلول بسته خود دارای ضریب انتقال حرارت (U-value) پایین هستند که نشان‌دهنده عایق‌بندی حرارتی بسیار خوب آنهاست. همین مسئله باعث شده تا این نوع پانل در کلاس‌های A2 یا B1 طبقه‌بندی شوند.

کلاس B1 به مواد سخت اشتعال و کلاس B2 به مواد معمولی قابل اشتعال اشاره دارد. بیشتر ساندویچ پانل‌های پلی یورتان در کلاس B1 قرار می‌گیرند.

مقاومت پانل‌ها در برابر آتش باعث می‌شود تا در هنگام آتش‌سوزی زمان کافی برای خروج ساکنان از سازه فراهم شود و خسارات جانی به حداقل ممکن برسد.

ابعاد ساندویچ پانل پلی یورتان

ابعاد در کنار ضخامت یکی از عوامل موثر بر قیمت هر متر مربع ساندویچ پانل پلی یورتان است. به ضخامت‌های رایج اشاره کردیم، در این بخش ابعادی را خواهیم گفت که به صورت استاندارد تولید می‌شوند. البته، شما اگر به دنبال ابعاد خاصی هستید نگران نباشید، تولیدکننده فعال در این زمینه، پانل‌ها در ابعاد دلخواه شما طراحی و تولید خواهد کرد.

عرض ساندویچ پانل PU

به طور استاندارد عرض پانل‌های ساندویچی پلی یورتان ۱ متر یا ۱۰۰۰ میلی‌متر است. اغلب این عرض ثابت است و در بیشتر پروژه‌ها به همین صورت از آن استفاده می‌کنند.

طور ساندویچ پانل PU

طول می‌تواند تغییر باشد. با این حال معمولاً در محدود ۲ تا ۱۳ متر قرار می‌گیرد. شما می‌توانید طول را به صورت سفارش با توجه به نیازهای خاص هر پروژه نیز تهیه کنید.

سایر ابعاد و مشخصات ساندویچ پانل

علاوه بر طول و عرض، وزن نیز بر قیمت پانل‌ها تاثیر گذار است.

وزن پانل‌ها بستگی به ضخامت و نوع پوشش فلزی دارد، امّا به طور کلی پانل‌های ساندویچی سبک هستند و حمل و نقل آسانی دارند.

نوع پوشش نیز می‌تواند بر قیمت هر متر مربع ساندویچ پانل پلی یورتان موثر باشد. پوشش‌های متداول شامل ورق‌های گالوانیزه، آلومینیوم، و استیل رنگی هستند که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند.

این ابعاد و مشخصات به طور کلی برای ساندویچ پانل‌های پلی یورتان رایج است، اما بسته به تولیدکننده و نیاز مشتری، ممکن است تنوع بیشتری نیز وجود داشته باشد. برای دقیق‌ترین اطلاعات، بهتر است با تأمین‌کنندگان یا تولیدکنندگان مورد نظر خود تماس بگیرید و اطلاعات دقیق را از آنها دریافت کنید.

عایق پلی یورتان چیست؟

عایق پلی یورتان در برابر حرارت مقاوم است. در مقایسه با عایق پشم سنگ، ممکن است مقاومت کمتری داشته باشد؛ ولی قیمت آن به‌صرفه‌تر است.

عایق پلی یورتان یک ماده عایق‌بندی بسیار مؤثر است که از واکنش شیمیایی بین ایزوسیانات‌ها و پلی‌ال‌ها تشکیل می‌شود. این ماده به دلیل ویژگی‌های عایق حرارتی و صوتی فوق‌العاده، سبک بودن، و مقاومت در برابر رطوبت و مواد شیمیایی در صنایع مختلف به کار می‌رود.
در ساخت ساندویچ پانل‌ها، عموماً از فوم پلی یورتان سلول بسته استفاده می‌شود. فوم پلی یورتان سلول بسته دارای ضریب انتقال حرارت بسیار پایین است که باعث می‌شود به عنوان عایق حرارتی بسیار مؤثر عمل کند.

انواع عایق پلی یورتان

قیمت عایق و فوم پلی یورتان بر قیمت هر متر مربع ساندویچ پانل پلی یورتان تاثیر گذار است. انواع عایق‌های پلی یورتان شامل موارد زیر می‌شوند:

فوم پلی یورتان سلول بسته (Closed-Cell Polyurethane Foam)

دارای ساختار سلولی بسته و متراکم است که مانع از نفوذ هوا و رطوبت می‌شود. این نوع فوم دارای ضریب انتقال حرارت پایین و مقاومت مکانیکی بالاست.

فوم پلی یورتان سلول باز (Open-Cell Polyurethane Foam)

دارای ساختار سلولی باز است که اجازه می‌دهد هوا و بخار آب از آن عبور کند. این نوع فوم انعطاف‌پذیر و سبک‌تر است.

فوم پاششی (Spray Foam)

به صورت مایع پاشیده شده و در محل به سرعت فوم می‌شود و منبسط می‌شود. می‌تواند به هر شکلی درآید و تمام درزها و شکاف‌ها را پر کند.

فوم بلوک یا ورق (Block or Board Foam)

همان‌طور که از نامش پیداست، این نوع عایق به صورت ورق‌های پیش ساخته یا بلوک‌های آماده در پانل استفاده می‌شود. فوم‌های به دست آماده در برابر حرارت و تنش‌های مکانیکی مقاومت بالایی دارند.

فوم تزریقی

در این حالت هنگام ساخت ساندویچ پانل، فوم پلی یورتان بین دو ورق تزریق شده و در محل منبسط می‌شود. این نوع فوم برای پر کردن فضاهای محدود و سخت نیز کاربرد دارد.

انتخاب و خرید ساندویچ پانل پلی یورتان

برای اطلاع از قیمت هر متر مربع ساندویچ پانل پلی یورتان در ضخامت‌های متنوع لازم است با مراکز فروش معتبر و با سابقه تماس بگیرید. ساندویچ پانل‌ها از مصالح ساختمانی تخصصی هستند که قیمت آنها با توجه به سازنده و کیفیت مواد مصرفی در ساخت آن، می‌تواند متفاوت باشد.

به طور کلی خرید ساندویچ پانل پلی یورتان به عنوان یک عایق حرارتی و مقاوم در برابر آتش، گزینه‌ای مناسب است. به این ترتیب مقاومت سازه را افزایش خواهید داد و هزینه کمتری نسبت به برخی دیگر از عایق‌ها پرداخت خواهید کرد.

منبع: مجله بنگاه ضایعات آهن