کم شدن سود فروشندگان مس با عرضه فراوان ضایعات مس!!

خبری که به دست ما از بازار مس رسید تا حدودی در سود فروشندگان مس تغیراتی ایجاد شده است که این تغیرات منجر به تغیر فعالان بازار نیز سبب شده

با ما باشید تا این خبر را دنبال کنیم

بقیه متن در ادامه مطلب

قیمت مس در بازار:

قیمت مس در بازارهای جهانی از شروع هفته تاکنون شاهد کاهش 1.5 درصدی بوده است و در ماه جولای نیز تاکنون حدود 8 درصد از ارزش خود را از دست داده است. این کاهش ارزش در نتیجه انتظار کاهش تقاضا از جانب چین با تشدید تنش تجاری با آمریکا و همچنین تقویت ارزش دلار تحت تاثیر سخنان ژروم پاول رئیس فدرال رزرو مبنی بر چشم انداز روشن اقتصادی آمریکا بوده است.

با وجود آنکه نگرانی سرمایه‌گذاران از اثرات تعرفه‌های تجاری اعمال شده بر روی رشد اقتصاد جهانی معقول به نظر می‌رسد، اما به نظر می‌رسد که در حال حاضر نگاه‌ها بیش از حد منفی شده است. همانطور که پیشتر گزارش داده بودیم، داده‌های اقتصادی چین در 6 ماه اول سال جاری عموما تصویر باثباتی را ارائه می‌کند و با وجود قطعی بودن اثرگذاری منفی درگیری تجاری چین با آمریکا بر روند تجارت، پکن آماده‌است تا با اتخاذ سیاست‌های حمایتی پولی و مالی به کمک اقتصاد در حال کند شدن چین بپردازند. در صورت تحقق این سناریو آنگاه می‌توان انتظار داشت که سرمایه‌گذاران در مجموعه فلزات اساسی به خرید بپردازند که مس نیز از این امر سود خواهد برد.

گزارش دیگری از بازار مس:

به گزارش مس پس، اخبار منتشر شده از اقتصاد چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده مس در دنیا، هم چنان مهم ترین عامل اثر گذار در تغییر قیمت فلز سرخ است.انتشار آمارهای اقتصاد کلان در این کشور بار دیگر، کندی اقتصادی در چین را تایید کرد و به افزایش نگرانی ها در مورد تقاضای مس چین دامن زد.هم چنین مصرف مس در این کشور دوره اوج خود را سپری کرده و این موضوع نیز چشم انداز تقاضای جهانی مس برای نیمه دوم سال را تحت تاثیر قرار داده است.
در این میان، تغییرات ارزش دلار نقشی کلیدی را در این بازار اجرا می کند، چرا که افزایش ارزش دلار به کاهش تقاضای این فلز صنعتی منجر می شود.مهم ترین اخبار این روزهای جهان، شکست مذاکرات یونان و اعتبار دهندگان این کشور است که خود عاملی دیگر بر افزایش ارزش دلار محسوب می‌شود و نتیجه به شدت کاهنده آن بر بازار مس مشاهده شد.

قیمت جهانی فلز سرخ متاثر از دو عامل کندی رشد اقتصاد چین و افزایش ارزش دلار در حال نوسان است.

به نظر می‌رسد اهالی بازار نسبت به قیمت های مس در میان مدت خوش بین نیستند؛ چرا که از یک سو بهبود اقتصادی آمریکا با اثر گذاری بر ارزش دلار بر قیمت مس فشار وارد می آورد، از سویی دیگر چشم انداز ضعیف تقاضا از سوی چین به نگرانی‌های سرمایه گذران دامن می زند که در نتیجه، شاهد افزایش موقعیت های فروش در بازار بودیم.با این حال عده ای از تحلیل گران بر این باورند که وقفه های تولیدی در نهایت از بازار مس حمایت خواهد کرد.

مس در تاریخچه ی ایران:

اشیای مس کشف شده در ایران مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد است که نشان دهنده قدمت ایران در بهره برداری از این عنصر ارزشمند است. ایران 4 درصد از ذخایر معدنی مس جهان را به خود اختصاص داده است و از این حیث در جایگاه هفتم قرار دارد.

امروزه قریب به ده هزار سال از استفاده اولیه از فلز مس می­گذرد، از آنجایی که مس جزء معدود فلزاتی است که به صورت آزاد در طبیعت یافت می شود و همچنین دارای رنگ سرخ روشن بوده و قابلیت چکش خواری خوبی دارد، موجب توجه انسان عصر نوسنگی برای استفاده از این فلز و جانشینی آن به جای سنگ گردید. اگر چه تاریخ و محل دقیق اولین استفاده از مس به روشنی مشخص نیست لیکن اکثر کارشناسان، اولین استفاده از مس را به 8 هزار سال قبل از میلاد مسیح، در آسیای غربی و به ساکنان بین النهرین، محل سکونت نخستین تمدن های بشری نسبت می­ دهند.

اشیای مسی و آلیاژهای به دست آمده از نقاط مختلف ایران و همچنین آثار کوره های قدیمی و ابتدایی ذوب مس حاکی از آشنایی ایرانیان قدیم به صنعت استخراج و ذوب می باشد. قدیمی ترین اشیای کشف شده مسی در ایران به هزاره پنجم قبل از میلاد مسیح باز می­ گردد، تپه زاغه، تپه سیلک و تل ابلیس از قدیمی ترین مناطقی هستند که ایرانیان برای نخستین بار در این محل­ ها از فلز مس استفاده کردند.

اکتشافات باستان شناسان نشان می­ دهد که در ایران از هزاره پنجم قبل از میلاد، استفاده از معادن رونق نسبی داشته است. اشیای برنزی و نقره ­ای به دست امده از هزاره­ های بعد، گویای پیشرفت بهره­ برداری از معادن و صنعت ذوب فلزات در ایران است. بعد از ظهور اسلام، خصوصاً در دوران سلجوقیان (قرن ششم هجری) و صفویان (قرن یازدهم هجری) بهره ­برداری از معادن و صنعت ذوب فلزات در ایران بسیار شکوفا بوده است.

بر اساس آخرین اطلاعات میزان ذخایر مس دنیا در حدود 510 میلیون تن مس محتوا برآورد گردیده است. ایران با داشتن بالغ بر 21 میلیون تن مس محتوا حدود 4 درصد از ذخایر معدنی مس جهان را به خود اختصاص داده و در بین کشورهای برتر دارای معدن مس، در جایگاه هفتم جهان قرار گرفته است. ایران در منطقه آسیا، پس از کشور اندونزی در رتبه دوم قرار دارد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *