کاربرد های مختلف استیل

بعد اینکه با استیل اشنا شدیم و همچنین با برخی از کربرد هایش حالا می خواهیم کاربرد های مختلف استیل اشنا شوم که استیل در ایران مهم است بخاطر کاربرد هایی ازجمله:مس در مصارف خانگی،استیل در مبلمان،استیل در پل ویا راه پله ها و …  . همراه ما باشید تا بیشتر با کاربرد های استیل اشنا شویم.

بقیه ی متن در ادامه مطلب

مقدمه:

فولاد ضد زنگ یا همان استیل تنوع بسیار زیادی دارد. از این آلیاژ مقاوم برای اولین بار در ساخت کارد و چنگال استفاده شد. اما خیلی زود به دلیل ویژگی های مقاوم در برابر خوردگی، به صنعت شیمیایی راه یافت. مقاومت در برابر خوردگی امروزه هنوز اهمیت زیادی دارد. در زیر شما تعدادی از کاربردهای استیل را پیدا مشاهده می کنید.

کاربرد های مختلف استیلعبارتند از:

1- استیل در آشپز خانه:

بیشترین و شناخته شده ترین کاربرد این آلیاژ برای کارد و چنگال و وسایل آشپزخانه است. گرید های مقاوم و بی نظیر استیل برای ساخت کارد و چنگال و کلیه وسایل آشپزخانه استفاده می شود.

2- استیل در فراوری نفت و گاز:

از صنایع پرطرفدار که از فولاد ضد زنگ استفاده می کنند عبارتند از: مواد شیمیایی، صنایع فرآوری نفت و گاز، مخازن بزگ، لوله ها، پمپ ها و دریچه های ضد زنگ. از اولین دستاوردهای ساخت مخازن استیل، ساخت مخزن ذخیره سازی اسید نیتریک رقیق بود که با آلیاژ استیل ۳۰۴ ساخته شده بود.

3- استیل در تولید برق:

فولاد ضد زنگ و دیگر آلیاژهای مقاوم در برابر خوردگی در صنایع تولید برق به طور گسترده ای استفاده می شود. این آلیاژ مقاوم در برابر خوردگی، به ویژه در دمای بالا استفاده می شود. به ویژه از آلیاژهای نیکل برای مقاومت در برابر حرارت بالا و مقاومت در برابر اکسیداسیون در نیروگاه های سوخت فسیلی استفاده می شود.
صنعت انرژی هسته ای نیز از مقادیر زیادی از مواد ضدعفونی کننده استفاده می کند. که اغلب با کمیت کبالت مشخص شده است. توربین های بخار هم به علت مقاومت در برابر خوردگی و کیفیت مقاوم در برابر حرارت از فولاد ضد زنگ استفاده می کنند.

4-استیل در ساخت وساز:

معماری، ساختمان و ساخت و ساز یک بازار رو به رشد است. بسیاری از ساختمان های مدرن از فولاد ضدزنگ برای پوشش، سقف و نما استفاده می کنند. مسئله دیگر این است که هزینه های نگهداری استیل ضد زنگ کم می باشد.

5-استیل در خودرو سازی:

اتومبیل ها از استیل ضد زنگ استفاده می کنند. در درجه اول برای سیستم های اگزوز (درجه ۴۰۹) و مبدل های کاتالیزوری، استفاده شدند. با توجه به اهمیت زیادی که این آلیاژ داشت و کم بودن هزینه های نگهداری در درراز مدت بازار این آلیاژ برای خودرو سازی داغ داغ است.

6- استیل در مبلمان:

کاربرد استیل ضد زنگ در صنایع مبلمان بسیار اهمیت دارد. در این صنعت مهم است که مواد به کار رفته در ساخت مبل مقاومت بالا داشته باشد. در بعضی مناطق از چوب نمی توان در این صنعت استفاده کرد از این رو استیل اهمیت زیادی پیدا می کند.

همچنین استیل ضد زنگ دچار خوردگی نمی شود و نیازی به رنگ آمیزی ندارد.

7- استیل در صنعت کشاورزی:

به این دلیل که در مزارع از کودها و اسپری های شیمیایی به صورت مداوم استفاده می شود، محیط خورنده ای برای خورده شدن ابزارآلات کشاورزی فراهم می شود و دستگاه ها و ماشین آلات کشاورزی به صورت خورده می شود و آسیب می بیند.

8-استیل در تجهیزات پزشکی:

تجهیزات و ابزاری که با این نوع استیل ساخته می شوند به آسانی تمیز و استریل شده و هرگز دچار خوردگی و آسیب نمی شوند. کاربرد بسیار مهم این آلیاژ در ساخت تجهیزات بیمارستانی ، ساخت ایمپلنت می باشد چرا که آلیاژ استیل ضد زنگ با بدن انسان هم سازگاری خوبی دارد و با کاشت ایمپلنت در دهان، واکنش منفی صورت نمی گیرد.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *