کاربرد های آلو مینیوم

ما در پست های قبلی با فرایند تولید و اصلا با خود آلومینیوم اشنا شدیم حالا می خواهیم ببینیم آلومینیوم در چه چیزهایی کاربرد دارد .همراه ما باشید تا با برخی از کاربرد های آلومینیوم اشناشومیم.

بقیه متن در ادامه مطلب

آلومینیوم کاربردهای بسیار زیادی دارد. امروزه آلومینیوم در تجارت، حمل و نقل و دیگر صنایع به کار برده می شود. برخی کاربردهای آن به خوبی شناخته شده است در حالی که بقیه خیلی واضح نیستند. جدا از محصولات مصرف کننده، عناصر فلزی نیز در ساخت شیشه کاربرد دارند.

کاربرد های مختلف آلومینیوم:

1.کاربرد در منازل:

این عنصر فلزی در دستگیره در، چارچوب پنجره و وسایل آشپزخانه استفاده می شود. عنصر به کار رفته درکتری، قابلمه، توستر و یخچال ها استفاده می شود. همچنین در ساخت برخی تجهیزات ورزشی مانند وسایل باشگاه های گلف و توپ های تنیس نیز از آلومینیوم استفاده می شود.

2-کاربرد در ساختمان سازی:

آلومینیوم در ساختمان سازی بسیار مورد نیاز است. این فلز در همه اجزای نورگیر پشت بام، پل های ساختمانی، پشت پنجره ای ها، نردبان ها و نرده ها به کار برده می شود. این فلز در درها، میله ها، قالب ها، سیم کشی ها، لوله کشی ها، ورقه ها و لوله ها وجود دارد.  پلکان ها را نیز گاهی از آلومینیوم می سازند. عناصر فلزی در بسیاری از ساختمان ها یافته می شوند و نگهداری آنها بسیار راحت است. فلزهای سبک وزن را برای ناودان ها نیز استفاده می کنند.
لایه ای از روکش آلومینیومی عایق به اندازه سنگ یا آجر کارآمد است. آلومینیوم را می توان رنگ کرد و به مواد دیگر وصل کرد. این فلز را می توان برای تغییر نمای ساختمان ها به کار برد. ساختمان سازها آلومینیوم را ترجیح می دهند زیرا قابلیت های بسیاری دارد. به طور مثال آن را می توان برید، وصله کرد، باریک کرد و به شکل های مختلف در آورد.

3- کاربرد دربسته بندی:

یکی از کاربردهای مهم آلومینیوم در بسته بندی است. سینی ها، فویل ها، سرهای بطری و قوطی های کنسرو معمولا از این عنصر فلزی ساخته می شوند. این عنصر همچنین برای ساخت قمقمه، در قابلمه و جعبه های نگهدارنده استفاده می شود. همچنین این فلز به عنوان غلاف شمشیر نیز استفاده می شود. آلومینیوم به این دلیل دارای اولویت است که غذا را تمیز نگه می دارد. ویژگی های فلز باعث می شود غذا را از عوامل مضر محیطی محفوظ نگه دارد.
به همین خاطر آلومینیوم کاربردهای بسیار زیادی در صنعت دارد. این عنصر فلزی در مقابل فرسایش مقاوم است. اکسید آلومینیوم در مقایسه با آهن مخرب است. قابلیت محافظت دارد و غیر قابل نفوذ است. این فلز روی طعم و بوی غذای بسته بندی شده تاثیر نمی گذارد. مهم تر از همه این که این فلز دارای عناصر سمی نیست.

4- کاربرد درخودروها و حمل و نقل:

اجزای بدنه هواپیماها فلزی است. از آنجایی که این فلز سبک است در قایق ها، کشتی های دریانوردی و صنعت راه آهن به کار برده می شود. آلومینیوم را می توان با هدف زیبایی شناسی و مناسب سازی دما در خودروها به کار برد. از آنجاییکه این فلز نسبت به سایر فلزها ارزان تر است، تولید کننده آن را در اولویت قرار می دهد. قطعات خودرو مانند میله های متصل کننده چرخ، محفظه های انتقالی، کاپوت ها و پلاک های موتور معمولا از آلومینیوم ساخته می شوند. این فلز همچنین در چرخ دست ها، محفظه های جریان متناوب، تعدیل کننده های هوا، آینه ها و پایه آنتن به کار برده می شود. مبنای ساخت زیورآلات نیز آلومینیوم است.
آلومینیوم به خاطر نسبت بین وزن و استحکامش در حمل و نقل حیاتی است. آلومینیوم سبک است و به همین دلیل باعث می شود که در خودروها انرژی کمتری برای حرکت مورد نیاز باشد. این فلز به اندازه فولاد قوی نیست ولی می تواند با فلزات دیگر ترکیب شود تا استقامت آن افزایش پیدا کند. وزن کم به معنی سوخت کمتر است. به همین دلیل است که قطعات آلومینیوم در قطارها، قایق ها و خودروها استفاده می شود. این فلز به ویژه در صنایع هوایی بسیار ضروری است وباعث می شود تجهیزات این صنعت سبک باشند. بیش از هفتاد و پنج درصد از وزن ناخالص هواپیما از آلومینیوم تشکیل می شود. فلز در مقابل فرسایش مقاوم است که ویژگی مهم دیگر آن است. آلومینیوم نیاز به رنگ کردن ندارد که موجب کاهش هزینه ها می شود.

5- کاربرد درخطوط برق:

وزن: سبک این فلز باعث می شود که برای استفاده در خطوط برق ایده آل شود. این فلز نسبت به مس رسانایی الکتریکی کمتری دارد. ولی آلومینیوم به خاطر چگالی پایینی که دارد در اولویت است. یک کیلوگرم آلومینیوم دو برابر یک کیلوگرم مس موجب هدایت بارهای الکتریکی می شود.
امروزه این فلز در خطوط طولانی برق و در انتقال برق ولتاژ بالا به کار برده می شود. اگر به جای آلومینیوم مس به کار برده شود، شرکت ها باید ساختارهای پشتیبانی پر هزینه ای داشته باشند اما آلومینیوم نیازی به این واحدهای پر هزینه ندارد. مس نسبت به آلومینیوم قابلیت شکل پذیری کمتری دارد و نمی توان آن را به راحتی به شکل سیم در آورد. مسئله دیگر فرسایش آلومینیوم است. این فلز در بشقاب های ماهواره نیز به کار برده می شود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *