فرآیند تولید لوله‌ پلی ‌اتیلن

فرآیند تولید لوله‌ پلی ‌اتیلن , لوله‌ پلی‌اتیلن که به اختصار PE گفته می شود، نوعی لوله میباشد که از پلیمریزاسیون اتیلن ایجاد میگردد. پیش از ایجاد کالا آخرین لوله پلی‌اتیلن، وقتی که مونومرهای اتیلن زیر کار پلیمریزاسیون قرار می گیرند پلی‌اتیلن ساخت می گردد. پلی‌اتیلن در تیم گرمانرم‌ها طبقه‌بندی می‌گردد که خواص ترموپلاستیک دارااست. یعنی می‌اقتدار با گرم کردن و ذوب کردن در آن تغییر‌و تحول صورت ساخت نمود. از مختصات پلی‌اتیلن‌ها می‌قدرت به مقاوم‌ بودن، منعطف بودن و ارتفاع قدمت بسیار زیاد اشاره نمود. پلی‌اتیلن‌ها به یک‌سری دسته تقسیم میگردند که واحد سنجش این تقسیم‌بندی دانسیته و یا این که چگالی پلی‌اتیلن در طول ساخت‌و‌ساز میباشد.

لوله‌ پلی‌اتیلن

انواع لوله پلی اتیلن

انواع لوله‌های پلی‌اتیلن به چند دسته تقسیم می‌شود: شرکت ضایعات علی عبدی بهترین خریدار ضایعات در تهران میباشد. جهت پیدا کردن خریدار ضایعات در کرج نیز میتوانید با ما تماس حاصل فرمایید.

لوله پلی‌اتیلن تک جداره

لوله پلی‌اتیلن تک جداره اسم دیگر لوله‌های تک‌ جداره، لوله‌های پلی‌‌اتیلن فشار حاذق میباشد. کاربرد این لوله‌ها برای انتقال سیالات مجاز پایین فشار میباشد. اسم‌گذاری این لوله‌ها به جهت استعمال از یک لایه برای پوشانندگی آنان میباشد. لوله‌های تک‌جداره به اشکال مختلفی تقسیم می شوند. لوله‌ PE80 ،PE100 ،PE63 از این نوع لوله می باشند. لوله ‌PE80 توشه فشار هشت مگاپیکسلی و PE100 توشه فشار ۱۰ مگاپیکسلی را تحمل می‌نماید. کاربرد این لوله‌ها بیشتر در حوزه‌ کشاورزی و صنعت آب پاشی قطره‌ای میباشد. عمده‌ کاربرد لوله‌های تک ‌جداره عبارتند از استعمال در پروژه‌های نفتی، آب‌رسانی، گازرسانی، فاضلاب و کشاورزی. لوله‌ PE100 در سیستم حریق‌آدرس و انتقال آب‌شرب کاربرد بیشتری دارااست. استاندارد رعایت گردیده در لوله‌های تک ‌جداره DIN16963 ،DIN8074 ،ISIRI1331 میباشد.

لوله‌ی دوجداره

این لوله‌ها دو لایه میباشد. یک لایه‌ بیرونی که موج‌دار میباشد و لایه‌ی درونی که دارنده سطحی صاف میباشد. این لوله‌ها به دو صورت متفاوت ساخته می گردد

  • لوله کاروگیت: لوله کاروگیت به‌دلیل این ‌که فشار داخلی ندارد بیشتر به‌عنوان یک مجرای زیرزمینی به‌ کار گرفته می‌شود. برای انتقال فاضلاب‌های اسیدی و بازی از لوله‌های کاروگیت استفاده می‌شود. قطر لوله‌های کاروگیت از ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌متر است.
  • لوله‌ اسپیرال: تفاوت لوله‌ اسپیرال و کاروگیت در فرآیند تولید این دو لوله است. اتصال لوله‌های اسپیرال به شکل جوش لب به لب است. این لوله‌ها از مقاومت حلقوی بالاتری نسبت به لوله‌ی کاروگیت برخوردارند. با توجه به این ‌که از وزن کمتری نیز بهره‌ می‌برند. این مقاومت سبب می‌شود که لوله‌های اسپیرال مقاومت زیادتری در برابر بارهای خارجی داشته باشد. از لوله‌های اسپیرال بیشتر برای جمع‌آوری آب‌های سطحی استفاده می‌شود. جمع‌آوری فاضلاب‌های شهری، فاضلاب صنعتی و جاده‌سازی دیگر موارد مصرف لوله‌های اسپیرال است.

لوله‌های آبیاری

هر چند این نوع لوله‌ها نوعی (زیرمجموعه‌ای) از لوله‌های تک‌جداره هستند، اما به‌دلیل کاربرد زیاد این لوله‌ها در بخش کشاورزی این لوله‌ها جدا گروه‌بندی شده و با استانداردی جداگانه (ISO2004:9262) ساخته می‌شود. این لوله‌ها انواع متفاوتی دارد که عبارتند از:

  • لوله‌های آبیاری با چگالی بالا HDPE Pipe: این لوله‌ها به‌عنوان بخش اصلی در شبکه‌ی آبیاری تحت فشار استفاده می‌شود. این لوله‌ها به شکل کلاف تولید می‌شود. سایز تولیدی این لوله‌ها ۱۶ تا ۲۰۰۰
  • لوله‌های آبیاری با چگالی پایین LDPE Pipe: این لوله‌ها قطر کمتری دارند و فشار کمتری را تحمل می‌کنند. قطر لوله‌های چگالی پایین بین ۱۶ تا ۳۲ میلی‌متر است و فشار تحمل‌پذیر نیز ۲/۵، ۴ و ۶ بار است. چگالی پایین این لوله‌ها سبب می‌شود، طول عمر این لوله‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ سال است.
    نوع دیگری لوله آبیاری نیز وجود دارد که به نوار آبیاری معروف است. از این نوار در آبیار قطره‌ای مزرعه‌ها و گلخانه‌ها استفاده می‌شود.

لوله PEX

لوله‌های PEX به پلی‌اتیلن شبکه‌ای شده، معروف است. اصلاح لوله‌ پلی‌اتیلن برای افزایش مقاومت در برابر دما و طول عمر بیشتر، سبب تولید PEX می‌شود و چگالی این لوله از متوسط به بالا است. به ‌دلیل مقاومت بالای این لوله در برابر حرارت از این لوله‌ها در سیستم آتش‌نشانی استفاده می‌شود. همچنین توزیع آب سرد و گرم یکی دیگر از کاربردهای این نوع از لوله‌ها است. به ‌طور معمول این لوله‌ها در قطر ۱/۴ تا ۳ اینچ تولید می‌شود.

لوله PE-RT

به نوعی می‌توان گفت که لوله‌ PE-RT زیر مجموعه‌ لوله‌های PEX است. با این تفاوت که این لوله‌ها مقاومت حرارتی بالاتری نسبت به PEX دارند. از این لوله‌ها برای انتقال سرما و گرما در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. از دیگر مزایای این نوع لوله‌‌ها مقاومت بالا در ترک‌ خوردگی است که سبب می‌شود در ساختمان‌ها بیشتر استفاده شود.