زباله ها و ضایعات الکترونی

 

امروزه می خواهیم ببینیم زباله های الکترونی ک روز به روز بشترو بیشتر می شوند زیان هایی را نیز به بار می آورند یا خیر؟البته اگرهم زیان اور باشند با بازیافت می توان از بین برد و به کالای جدید مورد استفاده تبدیل کرد.همراه ما باشید تا نگاهی چند به ضایعات الکترونی بیندازیم.

بقیه متن در ادامه مطلب

مواد سمی زباله های الکترونیک، رفیق شفیق سرطان :
دکتر داوودی گفته های فروشنده گوشی تلفن همراه را تایید کرد و گفت : به علت بارش های بسیار، بالا بودن سطح آب های زیر زمینی و نزدیکی آن با سطح دریا در گیلان ، تجزیه و نفوذ مواد سمی زباله های الکترونیکی در این استان سریع تر و امکان آلوده شدن منابع آب و خاک از این طریق بیشتر از دیگر مناطق کشور است این در حالی است که کادمیوم موجود در هر باتری گوشی تلفن همراه می تواند 600 متر مکعب آب را آلوده کند.
این متخصص پزشکی اجتماعی با بیان اینکه زباله های الکترونیکی به طور مستقیم از طریق تنفس و تماس بدنی، باعث بروز انواع بیماری های تنفسی و پوستی می شوند افزود : مواد سمی موجود در این ضایعات بصورت غیرمستقیم با آلوده کردن هوا، آب های زیر زمینی و خاک، در بافت گیاهان و جانوران رسوب کرده و وارد زنجیره غذایی می شود.

دکتر داوودی مشکلات و بیماری های سیستم عصبی و گردش خون، مسمومیت، بیماری های گوارشی و پوکی استخوان را از دیگر پیامدهای نفوذ مواد سمی زباله های الکترونیک در آب و خاک دانست و گفت : تحقیقات انجام شده در برخی مناطق ژاپن نشان می دهد تعدادی از شهروندان این کشور بر اثر مصرف آبزیان آلوده به کادیوم و جیوه زباله های الکترونیکی، دچار کمبود شدید کلسیم، پوکی استخوان، اختلالات شدید عصبی، زائده های مغزی ونقص های جنینی شده اند.

وقتی زباله های الکترونیکی مثل ماکروویو آدم را از درون می پزند!
این متخصص پزشکی اجتماعی  نسبت به رها کردن برخی از زباله های الکترونیکی در طبیعت هشدار داد و گفت : قطعات برخی از زباله های الکترونیکی از جمله قهوه جوش، اتو، بخاری برقی و رایانه ها ” الکترومگنتیک ” هستند و امواج را در فضا منتشر می کنند.
وی در تشریح این موضوع با بیان اینکه الکترومگنتیک ها با انتشار امواج در محیط ، کار ماکروویوها را می کنند و اجسام را از درون می پزند گفت : تشعشعات حاصل از این امواج به درون بدن جانداران نفوذ می کنند و آب بدن آنها را خشک کرده و باعث بروز بیماری های مختلف می شود.

سهم ضایعات الکترونیکی از سطل های زباله 
سازمان نظام صنفی رایانه ای گیلان اعلام می کند : بر اساس آخرین گزارش سازمان ملل متحدد سالانه بین20 تا 50 میلیون تن زباله الکترونیکی در دنیا بر جا می ماند که این میزان اگر چه فقط 2 درصد از حجم کل زباله های جمع آوری شده کشورها را تشکیل می دهد ؛ اما همین حجم ناچیز، شامل70 درصد زباله های حاوی مواد سمی و خطرناک است که در صورت ورود به چرخه محیط زیست، حیات موجودات زنده رابه خطر می اندازد.

جولان زباله های الکترونیکی در مراکز انباشت و دفن زباله
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری های تابعه استانداری گیلان با اعلام اینکه روزانه حدود 2 هزار تن زباله در این استان تولید می شود که البته در ایام تعطیل سال و با ورود گردشگران، این میزان به حدود 2هزار و500 تن می رسد گفت : بخش زیادی از قطعات زباله های الکترونیکی که در ردیف پسماندهای ویژه و خطرناک قرار دارد،  به همراه زباله های معمولی  سر از 26 جایگاه دفن زباله گیلان در می آورد.

کیسه ای که دوره گردها و ضایعات جمع کن ها از زباله های الکترونیک برای خود دوخته اند. 
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری های تابعه استانداری گیلان می گوید : مقدار قابل توجهی از لوازم الکترونیکی از دور خارج شده، مایه درآمد دوره گرد ها و ضایعات جمع کن هاست و سر از بازار لوازم الکترونیکی دست دوم درمی آورند.
آقای شهشهانی افزود: برخی از قطعات سالم این لوازم از دور خارج شده ، با استفاده از روش های بازیافت و امحای سنتی ، جدا و به مراکز تعمیر لوازم الکترونیکی رایانه و گوشی های تلفن همراه فروخته می شود و قطعات بی مصرف به جا مانده، سر از سطل های زباله سمساری ها در می آورد و دوباره به همان مراکز دفن و در نهایت به چرخه طبیعت بر می گردد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *