روش بازیافت ضایعات فولاد

به گزراش شرکت خریدار ضایعات عبدی ضایعات و قراضه آهن ها شاید در اولین نظر مانع و یا بی فایده باشد اما همین قراضه های آهن و فولاد و نظیر آن برای خریداران و کارخانه های بازیافتی حکم با ارزشی همچون طلا را دارد به طوری که در تمام کشورها اگر بازیافت ضایعات فولاد و آهن نباشد تقریبا بیکار محسوب میشوند! اکنون در ادامه مطلب ما روش بازیافت ضایعات فولاد و مزایای بازیافت ضایعات فولاد را برای شما عزیزان جمع آوری کرده ایم.

روش بازیافت ضایعات فولاد |مزایای بازیافت ضایعات فولاد

روش بازیافت ضایعات فولاد |مزایای بازیافت ضایعات فولاد

روش بازیافت ضایعات فولاد

بازیافت فولاد چهار مرحله دارد. ابتدا باید ضایعات فلزی را به طور کامل طبقه‌بندی نمود. شرکت ضایعاتی عبدی بهترین خریدار ضایعات در کرج میباشد.

جمع‌آوری و طبقه‌بندی

این اولین مرحله در بازیافت فولاد است. ضایعات فلزی بسیاری جمع‌آوری می‌شوند. برای مثال‌ می‌شود به اجناسی که با فولاد سفید درست شده‌اند اشاره کرد و بسیاری محصولات دیگر از جمله، دوچرخه‌، اتوموبیل، باتری، حتی سینک ظرف‌شویی آشپزخانه. بعد از جمع‌آوری این ضایعات، جداکننده‌های غول‌آسا وارد عمل می‌شوند.

پرس کردن و تکه تکه کردن

در این مرحله فلزات ابتدا پرس شده تا برای قرار گرفتن روی کمربند تبدیل آماده شوند. بر روی کمربند تبدیل، یک دستگاه تکه تکه کننده، این فلزات را به قطعاتی به اندازه‌ی کف دست تبدیل می‌کند.

جداسازی

در این مرحله، فلزات تکه تکه شده وارد میدان‌های مغناطیسی می‌شوند تا فروها از غیرفروها جدا شوند. با این جدا سازی متوجه خواهیم شد که کدام تکه دارای آهن و فولاد است. بعد از این جدا سازی با استفاده از فشار هوای داغ با دمایی در حدود ۵۵۰ درجه‌ی سانتیگراد، مواد غیر فلزی مثل رنگ و چسب و… از این فلزات جدا می‌شود و یک دستگاه مکش این ناخالصی‌ها را مثل یک جاروبرقی از فلزات جدا می‌کند.

ذوب و خالص‌سازی

در این مرحله‌، ضایعات فلزی در کوره‌های بزرگ ذوب می‌شوند. این کوره‌ها بر اساس ویژگی‌های مختلف فلزات مشخص می‌شوند. مثلاً دمای ذوب فلزات می‌تواند نقش مهمی در این جداسازی داشته باشد. خواص شیمیایی فلزات این اجازه به ما می‌دهد که در مرحله‌ی مذاب آنها را با فرآیندی به نام الکترولیز از هم جدا کنیم. پس از این جداسازی، آهن، فولاد و دیگر فلزات جدا شده به ظرف‌های مخصوص خود رفته و خنک می‌شوند.

مرحله ذوب و خالص‌سازی

مرحله ذوب و خالص‌سازی

هزینه‌ی انرژی در بازیافت فولاد و به طور کلی فلزات بالاست اما مقدار آن به شدت کمتر از مقدار مصرفی آن در فرآیند تولید فولاد از مواد خام است. به عنوان مثال، بازیافت فولاد ۷۵% کمتر از تولید آن از مواد خام نیاز به انرژی دارد.کشور استرالیا رکورددار بازیافت فولاد است آنها ۹۰% از فولاد خود را از بازیافت به دست می‌آورند.با تولید هر تن فولاد از طریق بازیافت، ۱۱۳۰ کیلوگرم سنگ معدن آهن، ۶۳۰ کیلوگرم زغال‌سنگ و ۵۴ کیلوگرم سنگ آهک، ذخیره می‌شود.

مزایای بازیافت ضایعات فولاد

بازیافت فولاد و به طور کلی بازیافت فلزات نقاط قوت زیادی دارد. این نقاط قوت را می‌توان به چهار دسته‌ی اصلی تقسیم کرد:

بازیافت فولاد با محیط زیست سازگار است

بازیافت فولاد کار بسیار مهمی برای سالم نگه داشتن محیط زیست است. بازیافت فولاد باعث می‌شود به میزان بسیار زیادی از مصرف منابع طبیعی جلوگیری شود و دیگر نیاز به حفر معادن با این ابعاد نخواهیم بود. علاوه بر اینکه هر تن فولاد حدود ۱/۵ تن آهن و نیم تن زغال‌سنگ را نجات می‌دهد، به طور غیر مستقیم مصرف آب را هم به میزان هزاران لیتر کاهش می‌دهد.

فولاد کیفیت خود را در بازیافت از دست نمی‌دهد

فولاد بعد از بازیافت هم مقاومت خود را از دست نمی‌دهد. در واقع فولاد می‌تواند بارها و بارها بازیافت شود و باز هم مثل روز اولش باشد. زیرا فولاد ویژگی‌های طبیعی خود را حفظ می‌کند. چه در ساخت و ساز و چه تولید محصولات فولادی دیگر، فولاد بازیافتی گزینه‌ی بسیار مطمئن و صحیحی میباشد.

بازیافت فولاد ساده است

برخلاف بسیاری از مواد پلاستیکی و حتی فلزی دیگر، فولاد برای بازیافت شدن نیاز به طبقه‌بندی بر اساس اندازه و رنگ ندارد. این یعنی سادگی بازیافت فولاد.

بازیافت فولاد آلودگی‌‌های ضایعات را کاهش می‌دهد

بازیافت ضایعات فلزی و تولید محصولات جدید با آنها، از انباشت ضایعات جلوگیری می‌کند. وقتی که از فولاد بازیافتی استفاده می‌کنید، به طور غیر مستقیم از انباشت ضایعات جلوگیری کرده‌اید.

بنابراین با توجه به موارد فوق بازیافت فولاد از اهمیت خاصی برخوردار بوده و موجب صرفه‌جویی در انرژی، هزینه و منابع طبیعی می گردد که از  مهم‌ترین دلایل روی آوردن به بازیافت فولاد می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *