نحوه ی تولید پیچ و مهره از فولاد

سلام به گزارش بنگاه خرید ضایعات الینا امروزه می خواهیم با فرایند تولید پیچ و مهره از فولاد در ایران بنگریم که ایران خود در عرصه های خود یکی از تولیدکنندگان پیچ و مهره است که پیچ و مهره اولین قاعده در تولیدات ماشینالات ، ساختمان،وسایل های میکانیکی و غیره کاربرد زیادی دارد.همراه ما باشید تا بیشتر با پیچ و مهره اشنا شویم.

بنگاه ضایعاتی عبدی در خدمت برای مردم در تهران بابته خریدار ضایعات در تهران میباشد.

برای دیدن بقیه مطلب به ادامه مطلب بروید.

روش تولید پیچ از فولاد

پیچ در واقع استوانه ای است که شیارهای مارپیچ آن را احاطه کرده است. طراحی شیار پیچ ها برای بریدن مواد نرم تر و سخت تر متفاوت است، شیارها اغلب به صورت مثلث، مربع، ذوزنقه و نیم دایره روی سطح جانبی بدنه ایجاد می شود. اساس شکل پیچ عبارتست ازیک منحنی حلزونی که ازگردش خطی مانند تحت زاویه برروی استوانه ای به شعاع R . گردش این خط می تواند از راست به چپ ویا از چپ به راست باشد. نوع اول راپیچ راست گرد و نوع دوم را پیچ چپ گرد می گویند.به عبارت دیگر اگر یک مثلث قائم الزاویه را به گونه ای دور یک استوانه بپیچیم که ضلع مجاور به گوشه قائم باکف استوانه موازی باشد،قطرآن روی استوانه نمایشی از پیچ خواهد داشت.لازم به توضیح است که قاعده این مثلث برابر با محیط قاعده استوانه است.

جنس پیچ ها

جنس پیچ ها میتواند از فلز، چوب، پلاستیک باشد. پر مصرف ترین مواد در تولید این نوع اتصالات فولاد میباشد و نوع آن فولادهای کم کربن و کربن متوسط میباشد. ولی استفاده کردن از فولادهای با کربن بالا، فولاد زنگ نزن(استنلس استیل )(صنایع دریایی -صنایع غذایی -مکانهای مرطوب )، آلومینیوم (ظروف تفلون)، مس، برنج نیز معمول میباشد.

یکی از مهمترین نکاتی که در تولید این گونه اتصالات مانند پیچ ومهره و پرچ باید توجه داشت نوع و جنس مواد اولیه میباشد. جنس و نوع مواد اولیه نه تنها در کیفیت این نوع اتصالات تاثیر دارد در قیمت تمام شده آنها نیز تاثیر زیادی دارد. نوع مفتول فولادی که در تولید پیچ و پرچ و مهره ها استفاده میشود باید قابلیت و فرم پذیری سرد را داشته باشد( Cold heading quality (CHQ. این نوع فولادها معمولا از فولاد ساختمانی و معمولی گرانتر هستند و دلیل آن این میباشد که در فولاد های با قابلیت CHQ سعی میشود تا حبابهاب ریز هوا به حداقل برسد و سطح و مقطع مفتول به صورت یکنواخت تر و همگن تر باشد تا در هنگام تولید سطح قطعات تولیدی ترک نخورد وترک نداشته باشد.

فرآیند تولید پیچ از فولاد

فرآیند تولید پیچ در واقع یك عملیات پرس كاری است كه طی آن مفتول كه ماده اولیه تولید پیچ است طی چند ضربه شكل نهایی را به خود می‌گیرد. این عملیات پرس كاری می‌تواند سرد یا گرم انجام شود كه معمولاً برای تولیداتی تا قطر ۲۴میلی از پرس كاری سرد و برای بالاتر از آن پرس كاری گرم استفاده می‌شود.

عملیات فرم دهی مفتول توسط قالبهای مخصوص این كار انجام می‌شود. معمولاً بخشی از مفتول كه درنهایت ساقه پیچ خواهد شد. توسط قالبهای ثابت یا ماتریس‌ها شكل داده می‌شود و آن بخش از مفتول كه كله پیچ خواهد شد توسط قالبهای متحرك یا پانچ و یا سینه شكل نهایی را به خود می‌گیرد.

برای اینكه مفتول مورد مصرف از نظر مشخصات مكانیكی نهایی یعنی پس از تبدیل شدن به پیچ و همچنین قابلیت فرم‌پذیری و كار سرد در حین تولید را داشته باشد باید دارای آنالیز مواد معین و مشخصات مكانیكی خاصی باشد كه در این مورد به تفصیل توضیح داده خواهد شد.

بررسی انواع روشهای ساخت پیچ و مهره عبارتند از

۱- ریخته گری

در روش ریخته گری و یا تزریق، پیچ براساس فرم ماهیچه و حفره شکل می گیرد و پس از سرد شدن از قالب خارج می شود. در ریخته گری پیچ (Thread casting)  قطعه یا به همان صورت رها می شود و یا بعد از ریخته گری ماشین کاری می گردد یعنی درمواردی که کیفیت سطح و یا زیبایی و یا دقت بالایی نیاز نباشد ماشین کاری انجام نمی شود و ریخته گری رزوه کافیست چراکه قیمت نهایی محصول کم شود . روش ریخته گری پیچ  دارای ویژگی های زیر می باشد :

  • برای تولید بعضی از پیچ های خیلی کوتاه
  • پیچ با دقت کم و پرداخت ضعیف
  • در تولید  پیچ های سر بطری های شیشه ای و…

توسط ریخته گری در ماسه ممکن است سطح خشن بدست آید ولی توسط پروسه های تزریق (Molded Plastic) و یا ریخته  گری تحت فشار (Die Casting) می توان به کیفیت بسیار خوبی رسید یک مثال رایج برای روش تزریق، ظروفی هستند که درب آنها رزوه دارد و یک مثال رایج برای ریخته گری،  رزوه های  اتصالات هستند

۲- شکل دهی ( نورد )

دراین روش می توان پیچ ها را با فشردن الیاف فلز و بدون نیازبه براده برداری تولید نمود . شکل ۲ – A معرف الیاف پیچ نورد شده و B معرف الیاف برش خورده است. با توجه به جریان بافت های فلز می توان دریافت که چرا پیچ های ساخته شده با روش نورد از استحکام بیشتری برخوردار اندهمچنین لازم به ذکر است که تلرانس تولیدی پیچ توسط این روش f7  است .

در روش نورد پیچ ماده اولیه باید بیشتر از ۸ درصد قابلیت انبساط داشته باشد. البته اغلب CK 45 استفاده می شود. این روش برای تولید انبوه مناسب است چراکه قادر است حداقل در هر ثانیه ۱ قطعه تولید کند. که این تعداد برای روش های مختلف نورد پیچ متفاوت است.

روش نورد پیچ  داری ویژگی های زیر می باشد

– معولا به صورت سرد انجام می شود .

– ماده خام (Blank) دقت بالا و کیفیت سطح خوبی نمی خواهد .

– قالب های متفاوت برای انجام پیچ های متفاوت نیاز دارد .

– برای تولید انبوه از لحاظ اقتصادی مناسب است.

۳- براده برداری (ماشینکاری )

به طور کلی این روش دارای ویژگی های زیر می باشد

  • توسط ابزارهای برش متفاوت روی ماشین ابزار های متفاوت انجام می شود مانند تراش . فرز  و…
  • معمولا برای دقت بالا و کیفیت خوب به کار می رود .
  • گستره کاری بالای از نظر تعداد و اندازه پیچ را دارد .
  • برای پیچ های خاص مورد استفاده قرار می گیرد .
  • تولید ماشینکاری دقیق است اما خیلی وقت گیرو گران قیمت خواهد شد.

۴- پروسه های غیر سنتی

مانند: ماشینکاری تخلیه الکتریکی (EDM) وماشینکاری الکتروشیمیایی (ECM)   و… همچنین دوستان عزیز جهت شناختن خریدار ضایعات در ایران با شماره 09125342693 تماس بگیرید.

ویژگی های کلی

  • زمانی که پروسه های سنتی ممکن نباشند .
  • می توان برای رزوه های داخلی (مهره ) روی مواد بسیار سخت از این روش ها استفاده کرد .

انواع دنده ها( رزوه ها)

۱-پیچ دنده مثلثی ۶۰ درجه
۲-پیچ دنده تخت
۳-پیچ دنده یونیفاید
۴-پیچ دنده مربعی
۵-پیچ دنده ذوزنقه ای
۶-پیچ دنده ویت ورث
۷-پیچ دنده مارپیچ
۸-پیچ دنده گرد
۹-پیچ دنده اره ای

انواع سر پیچ ها

یکی از انواع اتصالات راپیچ ها تشکیل می دهند، دامنه کاربردپیچ ها درصنایع مختلف بسیاروسیع بوده و بیشترین اتصالات بوسیله آنها صورت می گیرند.پیچ ها از نظرمقاومت، محل کاربرد، شکل ظاهری وآچارخورشان به انواع مختلف تقسیم می شوند که عبارتند از:
۱- پیچ های شش گوش
۲- پیچ های چهارگوش
۳- پیچ های گرد (سرساچمه ای)
۴- پیچ های سرتخت
۵- پیچ های آلن
۶- پیچ های دوسر

۷- پیچ های چوب
۸- پیچ های متفرقه : این نوع پیچ ها بستگی به مقاومت، شکل ظاهری، نوع کاربرد و محل اتصال دارند.

1 پاسخ
  1. رضا گفته:

    سلام در تولید پیچهای DRY WALL یا WOOD SCREW یا همان رزوه ام دی اف از فولاد با پایه کربن چند صدم استفاده میشود؟
    همچنین در تولید پیچهای سرمته یا همان SELF DRILING SCREW مشخصا از چه فولادی استفاده میشود؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *