تولید آهن در اصفهان

با سلام در این مقاله میخواهیم به تولید آهن در اصفهان و بررسی مراحل مورد نیاز برای تبدیل سنگ آهن به آهن اسفنجی یا آهن احیای مستقیم در اصفهان بپردازیم. ناحیه آهن سازی به طور کلی از 4 بخش تشکیل می­شود که شامل واحد انباشت و برداشت مواد خام، گندله سازی، آهک سازی و واحد احیای مستقیم می­باشد. منظور از فرآیند احیای مستقیم آهن، حذف اکسیژن از گندله­های اکسیدی تولید شده در کوره­های احیا و در تبادل با گاز احیا کننده میباشد.

محصول احیا مستقیم گلوله­ های اسفنجی با خلوص آهن بالای 92 و کربن بالای 1/7 درصد می­باشد که پس از خنک کاری با گاز خنک کننده از پائین کوره در دمای محیط تخلیه و پس از جداسازی ریزدانه آن به فولادسازی ارسال می­گردد.

بقیه مطلب در ادامه مطلب

تولید آهن

آهن یکی از عناصرپرمصرف و کاربردی در ساخت و ساز ها و همچنین کارهای عمرانی به شمار میرود.ممکن است در بعضی سازه ها از اهن به مقدار کم به کار رفته باشد ولی استفاده از ان در ساخت بعضی از نقاط سازه استفاده میشود.علاوه بر ساختمان و سازه ها، در صنایع کوچک و بزرگ نیز از اهان برای ساخت ابزار ها و ماشین الات استفاده میشود.انواع و اقسام اهن الات وجود دارد.از جمله این اهن الات میتوان میلگرد،تیر اهن،ورق،نبشی و ناودانی اشاره کرد.اهن از جمله عناصری در طبیعت است که مروز زمان کیفیت و کارایی خود را از دست میدهد و به عبارتی زنگ میزند.

مراحل های تولید آهن و خریدار ضایعات آهن در اصفهان

بهترین خریدار ضایعات در اصفهان شرکت بنگاه خرید ضایعاتی علی عبدی یک شرکت تخصصی و حرفه ای برای خرید ضایعات در اصفهان و ایران می باشد که دارای تیم تخصصی و با تجربه در بازار خرید و فروش ضایعات می باشد که سابقه چندین سال و طولانی‌ مدت در بازار خرید و فروش ضایعات دارد و به تمامی شرکت ها و کارخانه ها و تولید ها کمک می کنند تا فروش ضایعات آهن شان را با قیمت به روز و به صرفه انجام دهند.

ساختارکوره های بلند برای تولید آهن به روش احیای غیر مستقیم به این گونه است

کوره های بلند از دو مخروط ناقص تشکیل شده که در قاعده بزرگ با هم مشترکند. جنس بدنه این کوره ها از صفحات فولادی می باشد که قسمت داخلی آن با مواد نسوز پوشیده شده است. در قسمت پایینی کوره بوته قرار گرفت که به شکل استوانه ای بوده و دارای دوخروجی یکی در بالا و یکی در پایین است. خروجی بالا برای خروج سرباره و خروج پایین برای خروج آهن مذاب تعبیه شده است.

در بخش بالای بوته کانال های دمنده هوای گرم وجود دارد که برای احتراق کک مورد استفاده قرار می گیرند. دمای این هوای گرم در حدود ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد می باشد. مخروط ناقص در بالای بوته شکم کوره نامیده می شود که به منطقه ذوب معروف است. مخروط بالایى کوره براى بارگیرى استفاده مى شود. در بالاى این قسمت دهانه قیفى شکلى قرار دارد که هنگام ریختن مواد به داخل کوره، در آن باز مى شود و پس از تکمیل بار کوره، مجددا مسدود مى گردد.

واگن گرم کننده در هر کوره بلند (تولید حرارت)

در کنار کوره بلند، بالابر مایلى قرار دارد که از آن براى بالابردن واگن هاى مخصوص حمل مواد استفاده مى شود. در هر کوره بلند ۴ واحد گرم کن هوا وجود دارد که برای گرم کردن هوای ورودی کوره مورد استفاده قرار می گیرد. البته خود این گرم کن را نیز بوسیله گازهای متصاعد شده از کوره بلند می توان گرم نمود. از آنجا که همراه گاز خروجى از کوره بلند، گرد و غبار و ذرات ریز سنگ معدن آهن، کک و یا آهک وجود دارد، ابتدا باید ذرات را بوسیله جداکننده ها از یکدیگر تفکیک کرد.

ذرات تفکیک شده را معمولا براى استفاده مجدد به قسمت کلوخه سازى مى برند و از گاز باقیمانده که حاوى مقدار زیادى منواکسیدکربن مى باشد، براى مصارف حرارتى استفاده مى کنند.

کک به عنوان بهترین سوخت مورد استفاده در احیای غیر مستقیم

برای سوخت کوره بلند از کک استفاده می شود. کک می تواند کربن مورد نیاز برای احیای اکسید آهن را فراهم نماید و علاوه بر آن ارزش حرارتی بالایی داشته و در هنگام سوخت بهم نمی چسبد. در ضمن کک به خاطر داشتن ظاهری متخلخل گازها را از بین خود عبور داده و عمل احتراق را تسهیل می کند. در کارخانه ذوب آهن اصفهان کک مصرف شده برای عمل احتراق دارای ترکیب شیمیایی معادل ۱ درصد گوگرد، ۳ درصد رطوبت، ۱۵ درصد خاکسترو ۸۱ درصد کربن دارد.

مواد کمک کننده ذوب شامل موادی هستند که در فرآیند ذوب به جداسازی ناخالصی ها از فلز مذاب کمک می کنند. در کوره های بلند از آهک به عنوان ماده کمک کننده ذوب استفاده می گردد. این ماده با ناخالصی های موجود در سنگ معدن آهن مانند سیلیسیم، منگنز و گوگرد ترکیب شده و آنها را به صورت سرباره از سطح مذاب به بیرون می راند.

نسبت مواد ریخته شده به کوره های بلند در کارخانه ذوب آهن اصفهان

عمل شارژ کوره بلند بدین ترتیب است که بعد از آماده کردن سنگ معدن آهن کلوخه، کک و آهک آنها را با نسبت معینی از بالای کوره به صورت لایه لایه به داخل آن می ریزند. با وجود پخش کن در زیر قیف، مواد در داخل کوره توزیع یکسان داشته و در یکجا انباشته نمی شوند. نسبت مواد ریخته شده در کوره های بلند بستگی به نوع و جنس سنگ معدن آهن، کلوخه و مواد کمک ذوب دارد.

در کارخانه ذوب آهن اصفهان به نسبت ۵۹۹ کیلوگرم سنگ معدن آهن، ۱۰۸۲ کیلوگرم کلوخه، ۲/۱۲ کیلوگرم آهک و مواد گداز آور و ۴۹۵ کیلوگرم کک برای تولید یک تن آهن خام استفاده می گردد. در این روش تولید به ازای نسبت های یاد شده ۱۶۰۰ متر مکعب هوا نیز در هر دقیقه به کوره وارد می شود.

احیای غیر مستقیم سنگ معدن آهن در کوره های بلند اصفهان

چهار منطقه در کوره بلند برای عمل ذوب و تصفیه سنگ معدن آهن قابل تشخیص است. اولین منطقه که در بالای کوره قرار گرفته دارای درجه حرارتی به میزان ۳۰۰ درجه سانتیگراد است. با عبور گازهای گرم از این منطقه، دمای مواد ریخته شده به کوره افزایش یافته و در نهایت سبب تبخیر رطوبت آنها خواهد گردید. به همین دلیل است که منطقه با عنوان منطقه خشک کن شناخته می شود.

منطقه دوم در آن عملیات احیای غیر مستقیم به کمک کک انجام می شود. کک و مواد کمک کننده ذوب با افزایش درجه حرارت شروع به واکنش کرده و با احتراق ناقص کک، گاز منواکسیدکربن (CO) متصاعد شده و با اکسید آهن ترکیب و سپس طی چند مرحله آن را احیا می کند.

زنگ آهن و ضایعات در اصفهان

اهن از جمله عناصری در طبیعت است که مروز زمان کیفیت و کارایی خود را از دست میدهد و به عبارتی زنگ میزند.زمانی که اهن زنگ بزند جزو ضایعات آهن محسوب میشود.ضایعات آهن درجه بندی های گوناگونی دارد:

۱.ضایعات آهن از جمله ورق هایی که زنگ زدگی ندارند،تکه های نبشی،سر تیر اهن،تکه های ناودانی،رینگهای خودرو و قالب های بتی جزو ضاعات اهنی ویژه محسوب میشوند.

۲.نوع دیگری از اهن الات نیز مانند فلز بدنه ابگرمکن،انواع وسایل و لوارم موتوری سنگین و حتی سبک،انواع چرخ دنده و ریل قطار وجود دارد که در رده ضایعات آهن درجه یک قرار میگیرند.

۳،ضاعات اهن درجه دو نیز شامل میل گردهای کلاف شده،ورق گالوانیزه،درب و پنجره و غیره میشود.

۴.در رده بندی ضایعات آهن،شلنگ هایی از نوع فشار قوی،ورق های گالوانیزه مستعمل و منبع اگزوز های اتومبیل در رده سوم قرار میگیرد.

۴.بسیاری از انواع پلیسه های زنگ زده نیز در رده چهارم قرار میگیرند.

۵.نوعی از ضایعات آهن به نام ضایعات آهن روغنی وجود دارد که قطعات خودور در این رده قرار میگیرند.

۶.کانال های کولر و لوله ها در رده ضایعات آهن گالوانیزه قرار میگیرند و در اخر ضایعات آهن الیاژی هستند که شامل میل لنگ و تسمه فنری میشود.

ضایعات آهن از عناصری است که به دلیل ارزش بالا دور انداخته نمیشوند و با قیمتهای مختلف که بسته به نوع،جنس و مقدار ان میتواند متفاوت باشد به فروش میرسد.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *