بازار مس در ایران

کشور ایران بدلیل مناسب بودن بخاطر مس فراوان در زمینش قادر به تولید مس هست ، ونیز خرید و فروش مس نیز از دیرباز در ایران فعال است حالا ببینیم بازار مس در ایران در چه حدیست بخاطر همین باید یه نگاهی به این مقاله بیندازیم تا دریابیم که بازار مس در ایران چگونست ؟ پس همراه ما باشید.

بقیه ی متن در ادامه مطلب

رونقی در صادرات مس ایران :

با افزایش حجم مبادلات تجاری و اقتصادی ایران با سایر کشورها؛ صنعت مس کشورمان نیز رشد قابل توجهی داشته است تا جایی که این صنعت در مسیر صادرات 2 میلیارد دلاری گام برمی دارد.

عنصر مس بیست و چهارمین عنصر فرآوان پوسته زمین و فراوانی آن در پوسـته زمـین 01/0 درصد است. این عنصر از مهمترین عناصر فلزی غیرآهنی بوده و به علت ویژگی های خاص از جمله هدایت الکتریکی و حرارتی بالا، شکل پذیری، چکش خـواری ومقاومـت در برابـر خوردگی بعد از آهن و آلومینیوم سومین فلز پرمصرف در صنعت امروزی محسوب می گردد.

مس ایران در تلاش برای رشد:

مس پرس: متال بولتن در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی امکان رشد بالاتر قیمت‌ مس در سال 2018 پرداخته است و عنوان کرده است که افزایش احتمالی قیمت‌ها دور از انتظار نیست.

به گزارش مس پرس، بازار مس، سال 2018 را با انتظارات بالای تحلیل‌گران و خوش‌بینی آن‌ها نسبت به تداوم حرکت صعودی قیمت‌ها شروع کرد. این خوش‌بینی همچنان امکان تحقق یافتن دارد، اما بازار مس تابه‌حال یکی از بازارهایی بوده که با افزایش موجودی انبارها در هر سه بورس بزرگ فلزات مواجه شده، پریمیوم‌ها عملکرد ضعیفی از خود نشان داده‌اند و اختلالات عرضه محسوسی در صنعت مشاهده نشده است.
این گزارش عنوان می‌کند که در شرایط کنونی نشانه‌های بسیار کمی از بروز کسری در بازار فیزیکی وجود دارد که این موضوع دیدگاه خوش‌بینانه تحلیل‌گران را تضعیف می‌کند. درنتیجه، فعالیت‌های سفته‌بازی در بازار کاهش یافته است و انتظار می‌رود قیمت مس تنها ازطریق تضعیف شاخص ارزش دلار بهبود پیدا کند.
متال‌بولتن در پایان تاکید می‌کند که افزایش احتمالی قیمت‌ها در ماه مارس همچنان دور از انتظار نیست، به‌ویژه در صورت تداوم ضعف دلار و همچنین با توجه به پیش‌ رو بودن فصل افزایش تقاضا، احتمال رشد قیمت‌ها وجود دارد.
گفتنی است؛ تحلیل‌گران متال‌بولتن، میانگین قیمت مس در بورس فلزات لندن در سه‌ماهه اول سال جاری را 7هزار و 185 دلار برای هر تن پیش‌بینی کرده بودند؛ اما اخیراً در پیش‌بینیِ اصلاح‌شده، میانگین قیمت‌ها به  7هزار و 90 دلار در هر تن کاهش یافته است.

گزارش، با افزایش حجم مبادلات تجاری و اقتصادی ایران با سایر کشورها؛ صنعت مس کشورمان نیز رشد قابل توجهی داشته است تا جایی که این صنعت در مسیر صادرات 2 میلیارد دلاری گام برمی دارد. ایرنا در این زمینه گزارش داده است که: “بر پایه پیش بینی ها، صنعت مس در قالب برنامه ششم توسعه می تواند در مسیر صادرات 2 میلیارد دلاری گام بردارد. بر پایه آمارهای موجود، ذخایر شناسایی شده مس ایران نزدیک دو میلیارد تن برآورد می شود. البته مطالعات میدانی دستگاه های ذیربط میزان ذخیره را بیش از این میزان ذکر می کنند و حتی رقم غیررسمی چهار میلیارد تن نیز مطرح شده اما تاکنون مرجع رسمی بر آن مهر تایید نزده است.

تعداد معادن مس در ایران:

ذخایر قطعی مس کشور حدود 2 میلیارد تن برآورد شده اسـت کـه بـا مـد نظـر قراردادن عیار محتوای مس در این ذخایر، مس محتوای موجود حدود 18 میلیون تن برآورد شده است که در مقیاس جهانی حدود 4 درصد ذخایر مس جهان را شامل می شود. تعداد معادن مس کشور درحال حاضر 39 معدن شامل: کرمان 14 معدن، زنجان 5 معدن، آذربایجان شرقی 4معدن، قزوین، سمنان، خراسان رضوی 3 معدن، خراسان جنـوبی، یـزد، قم، مرکزی، فارس، سیستان و بلوچستان و تهران هرکدام یک معدن می باشد. از معادن فوق الذکر17 معدن در کشور فعـال کـه بزرگتـرین آنهـا شـامل معـدن مـس سرچشمه با ذخیره قطعی 826 میلیون تن، مس سونگون 440 میلیون تن، مس میدوک 144 میلیون تن میباشد که مجموع تولید معادن فعال مس در سـال 1389 برابـر873/663/37 تن ماده معدنی بوده است.

شركت ملي صنايع مس ايران :

در 12 تير ماه 1351، شركت سهامي معادن مس سرچشمه كرمان، تشكيل و در سال 1355 به شركت ملي صنايع مس ايران كه در برگيرنده كليه فعاليتهاي معادن مس كشور است تغيير نام داد. از وظايف اين شركت، استخراج و بهره برداري از معادن مس، توليد محصولات پر عيار سنگ معدن و محصولات مسي نظير كاتد، اسلب، بيلت و مفتول هشت ميليمتري مي‫باشد. معادن مس سرچشمه و ميدوك در كرمان و معدن مس سونگون در آذريايجان شرقي از مهمترين معادن مس كشور به شمار مي‫رود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *