استیل و کاربرد های آن

 

استیل چیست ؟آلیاژی که پایه آن از آهن است و کمتر از 2% کربن دارد استیل یا فولاد نامیده می شود . بسته به نوع و مقدار دیگر عناصر موجود در آن خواص مکانیکی نظیر سختی و شکل پذیری مشخص می شود . دوستان عزیز جهت فروش ضایعات استیل خود ما خریدار ضایعات استیل شما به قیمت بالا هستیم جهت خرید ضایعات حتما با شماره 09125342693 تماس حاصل فرمایید.

 برای خواندن همه این مطالب به ادامه مطلب بروید

فولاد ها به دو دسته ساده کربنی و آلیازی دسته بندی می شوند . در فولاد ساده کربنی بجز کربن و بعضی عناصر معمول ( مثل سیلیسیم ، منگنز ، گوگرد و فسفر ) عنصر دیگری وجود ندارد .

با افزودن برخی عناصر به آهن آلیاژ هایی تولید می شود که خواص بسیار عالی دارند . به عنوان مثال با اضافه نمودن کروم به آهن ، استیل ضد زنگ یا استینلس استیل بدست می آید که در مقابل خوردگی ها ی مختلف مقاومت بالایی دارد .

استلینس استیل چیست؟

دیل معروف شدن این آلیاژها و یا فولادها به عنوان فولاد زنگ نزن stainless این می باشد که بر خلاف فولاد های معمولی و عادی در مقابل هوا و رطوبت لکه و زنگ نمی زنند. استنلس استیل آلیاژهایی از آهن با حداقل 11% کروم (Cr) می باشند. کروم در فولاد باعث به وجود آمدن ویژگی نگهداری یا رویین شدن در مقابل خوردگی Passivation می شود. علت به ایجاد این ویژگی، تشکیل لایه اکسید کروم بسیار چسبنده با ضخامت تقریبی 100 آنگستروم بر سطح فولاد است که اکسیژن موجود در هوا برای به وجود آمدن آن کافیست. در استنلس استیلی که فقط حاوی کروم می باشد و عناصر آلیاژی دیگری ندارند Straight Chromium Alloys، این  لایه اکسیدی دارای ترکیب Cr2O3 و در فولاد هایی با عناصر آلیاژی دیگر، ترکیبی از اکسید آنها می باشد که غالباً باعث تثبیت آن در محیط های شیمیایی می شوند.

 طبقه بندی استنلس استیل

باتوجه به اینکه جهت ایجاد خاصیت نگهداری یا رویین شدن اولیه در مقابل سایس ویا خوردگی، حداقل 11% کروم و برای بهتر شدن ویژگی خوردگی، مکانیکی و غیره عناصر دیگری به فولاد افزوده می شوند. تاثیر متفاوت این عنصرها بر ریز ساختار، شش دسته استنلس استیل به شرح زیر را به وجود می آورد:

1-دسته فریتی (Ferritic): با محدوده ترکیبی C<0.1%، Ni=0-4%، Cr=11-30%

2-دسته مارتنزیتی (Martensitic): با محدوده ترکیبی 0.1<c<1.2%< span=””></c<1.2%<>، Ni=0-6%، Cr=11-18%

3-دسته آستنیتی (Austenitic): با محدوده ترکیبی C<0.15%، Ni=8-20%، Cr=15-27%. همچنین آلیاژهایی با نیکل زیادتر نیز جزء آلیاژ های سوپر آستنیتی و نیکل می باشد و غالباً در این گروه قرار می گیرند.

4-دسته دوفازی (Duplex): با محدوده ترکیبی C<0.08%، Ni=4-7%، Cr=18-27% و کمی عناصر کمک افزودنی مانند N و Cu

5-دسته رسوب سختی (Precipitation Hardening): با محدوده ترکیبیC<0.15%، Ni=3-27%، Cr=12-28% و کمی عناصر کمک افزودنی مانندN، Cu، B، Ti، Al

6-دسته ریختگی (Cast)

چهار دسته اول براساس ساختار میکروسکوپی می باشد و دسته پنجم براساس نوع عملیات حرارتی مشخص شده اند.

دسته ششم نیز شامل مجموعه آلیاژهایی از پنج دسته اصلی و مهم می باشد که به روش ریخته گری تولید می گردند. در مورد کلیه دسته های فوق عنصرهای دیگری نظیر فسفر، سیلیسیم، گوگرد، منگنز، نئوبیم، تیتانیم و مولیبدن نیز ممکن است به عنوان ناخالصی در ترکیب بوده و یا به عنوان افزودنی برای بهبود ویژگی معینی به آلیاژ ها افزوده گردند که حدود آنها را استانداردها مشخص نموده اند.

کاربردهای استیل

  • سینک ظرفشویی، توالت، طراحی تجهیزات داخلی، کارد و چنگال و ظروف آشپزخانه، روکش و پوشش بام ساختمان
  • ابزار پخت و پز، سینک، کارد و چنگال، تجهیزات سلف، بیمارستان، غذا و نوشیدنی ها، کشتارگاه ها، داروسازی، نفت و گاز، لوازم برودتی، مخازن و کشتی های حامل مایعات خورنده.
  • اجزای کوره، تجهیزات در معرض دمای بالا و یا سیکل های آبی
  • محیط های حاوی کلر و آلوده دریایی، آب های شیرین، لوله ها، مخازن، پتروشیمی، صنایع کاغذ و خمیر کاغذ، کنترل آلودگی، نفت و هیدرومتالورژی
  • قطعات کوره، ظروف دما بالا، مبدل های کاتالیزوری، سیستم های اگزوز و غیره.
  • گرید S از مقاومت بالایی نسبت به اکسیداسیون برخوردار است.
  • قطعات کوره، لوله ها، مبدل های آمونیاک و غیره.

به چه علت استنلس اتیل ها ضدزنگ هستند؟

استیل وقتی ضد زنگ است که حداقل 10.5 % کروم داشته باشد . کروم پس از ترکیب با اکسیژن هوا اکسید کروم تشکیل میدهد که لایه ای روی استینلس استیل تشکیل می دهد . این لایه دیده نمی شود ولی باعث می شود ارتباط بین هوا و فلز از بین رفته و استیل سالم بماند . مقدار بیشتر کروم و نیز برخی دیگر از عناصر موجود در آلیاژ شبیه نیکل و مولیبدن این لایه را نقویت کرده و خاصیت ضد زنگ بودن را افزایش می دهد .

عملیات حرارتی استنلس استیل:

خرید ضایعات استیل فولاد استنلس استیل های 304 به وسیله عملیات حرارتی قابلیت سخت شدن را ندارند. آنیل: گرم کردن تا 1120 درجه سانتی گراد، بعد به سرعت کوئنچ می گردد. استریپ های نازک بار در هوا، ولی کلفت چندین دفعه به جهت به حداقل رساندن ته نشینی کاربید ها می بایست در آب کوئنچ شوند.

استنلس استیل در شکل و پذیری و انعطاف پذیری:

اینگونه فولادها خاصیت کششی و انعطاف پذیری بسیار مناسبی از خود نشان می دهند. مقامت تسلیم کم و توانایی تغییر طول بالا شرایطی به وجود می آورد که توانایی انعطاف پذیری در فرمها و شکلهای پیچیده را داشته باشند.

 جوش پذیری استنلس استیل:

رده های آستنیتی استنلس استیل، غالباً جوش پذیری خوبی با هر دو شیوه نفوذی و پایداری از خود بروز می دهند.

کاربرد های استنلس استیل:

غذای، دارویی، بیمارستانی، دکوراسیون داخلی، خودرویی، تجهیزات آشپزخانه، نظامی، شیمیایی، نساجی، کاغذسازی

جهت اطلاع از قیمت فولاد استنلس استیل تماس حاصل فرمایید.

رابطه آهن ربا با استنلس استیل:

اسینلس استیل های سری 300 که دارای نیکل هستند جذب آهنربا نمی شوند در صورتیکه سری 400 که دارای نیکل نبوده و فقط کروم دارند جذب آهنربا می شوند .

قابلیت بازیافت استیل:

استینلس استیل 100% قابل بازیافت است . استیل ضایعاتی ذوب شده و دوباره قالب گیری می شود . بین 68 تا 80 درصد از تولید استینلس استیل به روش بازیافت ضایعات صورت می گیرد .

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *