استخراج فولاد در ایران

 

به گزارش سایت خرید ضایعات علی عبدی امروزه می خواهیم تولید و استخراج فولاد در ایران و شهرهای ایران از جمله از اصفهان یزد آذربایجان و… اشنا شویم .همرا ما شوید. همچنین جهت خرید ضایعات در تهران با اقای علی عبدی تماس حاصل فرمایید شماره تماس  09125342693 عبدی.

بقیه مطلب در ادامه مطلب

ایران یکی از کشورهایی است که می تواند در صنعت فولاد و فلز نقش بسزایی داشته باشد،شهرهایی از ایران به تولید استخراج فولاد و تولید فلزات گوناگون را به خود اختصاص داده اند با ما همراه باشید تا برخی از کشور هایی که در تولید و استخراج فولاد و چگونگی استخراج آن اشنا شویم.

استخراج و معدن

معدن عبارت است از محل پیدایش طبیعی یک ماده معدنی (فلزی یا غیرفلزی) که مورد اکتشاف و بهره برداری قرار گرفته است و معادل لاتین آن (Mine) می باشد. بهره برداری و کشف معادن و ذوب سنگ معدن ها و استخراج فلزات از آنها به دوران باستان بر می گردد. در مورد مس بعضی از باستان شناسان معتقدند که اولین بار مس در ایران شناخته و مورد استفاده قرار گرفته است. نمونه هایی ازسنگ معدن یافت شده در تل ابلیس در کرمان در حدود ۶۰۰۰ سال قدمت دارند. کهن ترین منطقه ای که آثار ذوب مس در آنجا به دست آمده در سیلک کاشان است. که قدیمی تر از تل ابلیس کرمان است. ایران با دارا بودن حدود ۶۸ نوع ماده معدنی (غیر نفتی)، ۳۷ بیلیون تن ذخایر کشف شده و ۵۷ بیلیون تن ذخایر بالقوه در میان ۱۵ قدرت معدنی جهان جای گرفته و یکی از کشورهای غنی از حیث دارایی ‌های معدنی به حساب می‌آید. این درحالی است که تولیدات معدنی تنها ۰/۶ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد. بعلاوه معدن کاری در ایران در حال توسعه است.

معادن و تولیدات فلز ایران

معادن مهم کشور عبارتند از: مس، آهن، روی، سرب، طلا، نقره، نیکل، کبالت، کرومیت، منگنز، تیتانیم، اورانیوم، گوگرد و ذغال سنگ
کتشاف مواد معدنی زیربنای اقتصاد و صنعت هر جامعه را تشکیل می‌دهند. بشر از همان آغاز آفرینش خود و در طول تاریخ بر حسب نیازمندی ها و شناخت از مواد معدنی استفاده کرده است. اکنون نیز انسان از تمامی مواد معدنی به حالت ها و شیوه ‌های گوناگون اقدام به اکتشاف مواد معدنى و بهره ‌برداری از آنها می‌ نماید. به عبارت دیگر، همین مواد معدنی هستند که پایه و اساس تمدن را تشکیل می‌دهند. در رسیدن به اهداف فوق، روش های مختلف تجزیه مواد معدنی، روش های ژئوفیزیکی و ژئوشیمیایی و فرآوری مواد انجام می‌ گیرد. همچنین در انجام پروژه‌ های مختلف اکتشافی باید به مسائل زیست محیطی نیز دقت لازم را مبذول داشت.

مواد های لازم برای تولیدات

مهم‌ترين مواد اوليه مورد نياز يك كارخانه فولادسازي شامل : سنگ‌آهن، زغال‌سنگ وکک و آهن قراضه هستند. در ادامه به شرح مختصری از آن پرداخته میشود.

سنگ‌آهن

سنگ آهن عنصری فلزی است و 5 درصد از پوسته زمین را در بر گرفته است. با استخراج سنگ آهن خام از زمین و جداسازی ناخالصی ها، پودر تیره رنگ نقره ای – قهوه ای آهن به دست می آید. این عنصر به راحتی اکسیده می شود و به تنهایی خیلی محکم نیست و برای افزایش استحکام آن جهت استفاده در بخش هایی چون ساختمان سازی، آلیاژ آن با استفاده از عناصر بسیاری تهیه می شود. این عناصر متفاوتند و متداول ترین آن ها نیکل و کروم است.

زغال‌سنگ و كك

زغال‌سنگ نيز يكي ديگر از مواد اوليه كليدي در توليد فولاد است. كك با استفاده از فرآيند كربورايزينگ زغال‌سنگ ( يعني حرارت دادن زغال‌سنگ در غياب اكسيژن در درماي بسيار بالا) ايجاد مي‌شود و يك عامل احيا اوليه براي سنگ‌آهن است. كك سنگ‌آهن را به آهن مذاب اشباع شده از كربن احيا مي‌كند كه به آن چدن مذاب نيز مي‌گويند. سالانه 592 ميليون تن زغال‌سنگ يا 12 درصد از كل مصرف زغال‌سنگ سخت براي توليد فولاد استفاده مي‌شود. در حال حاضر بدليل نبود عرضه به واسطه شرايط اقليمي بويژه در استراليا و همچنين موانع لجستيكي، بازار زغال‌سنگ بسيار با كمبود مواجه شده است. ميزان ذخاير جهاني زغال كك‌شو حداقل براي 100 سال کافی تخمين زده مي‌شود. سه كشور اصلي توليد كننده زغال دنيا چين، آمريكا وهند و سه كشور اصلي وارد كننده زغال جهان چين، ژاپن و كره جنوبي هستند. درايران نيز در سال گذشته بيش از8/1 ميليون تن زغال توليد شده است. زغال سنگ در صنايع فولاد جهت توليد كك و تزريق (بصورت پودر) دركوره بلند به مصرف مي رسد.

آهن قراضه

آهن قراضه نيز يكي از ورودي‌هاي مهم در كوره‌هاي فولادسازي است كه تمام روش‌هاي فرآيند فولادسازي نيازمند اين ماده هستند. فولاد يكي از اندك فلزات مغناطيسي است از اين رو جداسازي آن از توده مواد زائد آسان است. حدود 80 درصد از فولاد پس از مصرف قابليت بازيافت دارد. مقدار بازيافت فولاد براي ساختمان‌ها بالغ بر 85 درصد، براي خودروها 85 درصد، براي ماشين‌آلات 90 درصد و همچنين براي تجهيزات الكتريكي و وسايل خانگي 50 درصد است. پيش‌بيني مي‌شود كه با كاهش افت تقاضا ؛ عرضه آهن قراضه نيز كاهش يابد. فولاد بازيافتي (آهن قراضه) را مي‌توان از مواد زائد در كارخانه‌هاي فولادسازي و ريخته‌گري‌ها (ضايعات داخلي) يا فرآيند‌هاي توليد پايين‌دستي (ضايعات صنعتي) و محصولات بلااستفاده (ضايعات فرسوده) جمع‌آوري كرد. ميزان فراواني ضايعات آهني داخلي يا صنعتي ارتباط نزديكي با مقدار كنوني توليد داخلي فولاد دارد، در حالي‌كه ميزان فراواني ضايعات آهني فرسوده نيز با مقدار توليد فولاد در گذشته، عمر متوسط محصول و كارآيي برنامه‌هاي بازيافت مواد، ارتباط مستقيم دارد. قيمت آهن قراضه براي كيفيت‌هاي مختلف بسيار متغير است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *