ورق های اسید شویی

به گزارش شرکت خریدار ضایعات الینا ورق های اسید شویی ورق هایی هستند که بروی خود اسید هایی دارند که با شست و شوی اسید کلرویک بدست می ایند این ورق ها از ورق های سیاه تهیه می شوند و کاربرد زیادی در اتوموبیل سازی ،ساختما ها و نیز جاهای زیاد استفاده می شود .همراه ما باشید تا با تولید این نوع ورق ها در شهرهایی از ایران از جمله شیراز اشنا شویم. همچنین جهت خرید ضایعات در شیراز با ما که خریدار ضایعات در شیراز هستیم تماس حاصل فرمایید.

بقیه مطلب در ادامه مطلب:

ورق اسیدشویی

ورق اسیدشویی از ورق گرم تولید شده و در فرآیند اسیدشویی زغال های سطحی ورق و ناخالصی های آن گرفته می شود و چربی های روی ورق با اسیدکلریدریک از بین می رود و ظاهر ورق شبیه به ورق روغنی براق می شود.

قسمتی از ورق ها در واحد نورد گرم به واحد اسیدشویی منتقل می شوند تا روی ورق با اسید شسته شود. پس از آن کلاف ها توسط قرقره های باز کننده وارد حوضچه های اسید می شوند و فرایند اکسیدزدایی بر روی آنها انجام می شود.

در مرحله بعد کلاف ها شسته شده و یکبار هم با آب شسته می شوند و از تونل های گرم عبور داده می شوند تا خشک شوند.

در این مرحله ورق اسیدشویی آماده ی عرضه به بازار است. ورق اسیدشویی گاهی به شکل کلاف مورد تقاضای مشتریان است و گاهی بعد از اینکه به واحد نورد سرد رفت و عملیات مربوطه روی آن صورت گرفت، برای تولیداتی که با ورق سرد ساخته می شوند،آماده ارائه به بازار می شود.

ورق های اسید شویی

یک ورق اسیدشویی شده نیز برگرفته از ورق سیاه است که در طی فرآیند اسیدشویی سطح رویی آنها از ناخالصی ها پاک می شود. برای این کار ازاسیدکلریدریک استفاده می شود.. این کار موجب براق شدن سطح ورق ها می شود که از این بابت به ورق های روغنی(سرد) شباهت پیدا می کنند.عموما ورق ها به منظور ارتقا کیفیت و تمیز شدن لایه های سطحی اسیدشویی می شوند. این کار موجب افزایش کیفیت سطح ورق هاو ایجاد ظاهری شکیل می شود.  یکی دیگر از مواردی که منجر به اسیدشویی می شود این است که معمولا ورق هایی که برای نورد سرد آماده می شوند با پوسته های اکسیدی همراه خواهند بود. بنابراین اسیدشویی از لازمه هایی است که باید پیش از نورد سرد بدان توجه شود زیرا در صورت ندید گرفتن پوسته های اکسیدی موجود بر سطح ورق ها و در ادامه، اقدام برای نورد سرد، این فرآیند را با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد کرد که ساییده شدن غلتک ها و خارج شدن آنها از تلرانس از شایع ترین ها می باشد.

تولید ورق های اسید شویی

بخشی از محصول تولیدی در واحد نورد گرم جهت شستشوی سطح ورق بوسیله اسید، به واحد اسید شوئی انتقال می یابد.در خطوط اسیدشوئی کلافها پس از باز شدن توسط قرقره های باز کننده وارد حوضچه های اسید از نوع اسید کلر یدر یک شده و در آنجا جهت اکسیدزدایی شسته می شوند. این کلاف ها پس از شسته شدن و خارج شدن از حوضچه های اسید توسط آب شسته شده و با عبور از تونل هوای گرم خشک می شوند.پس از عملیات اسید شوئی بخشی ازمحصول به صورت کلاف اسید شوئی شده به بازار عرضه و بخش عمده آن برای تولید محصولات سرد به واحد نورد سرد انتقال می یابد.

تولید ورق اسیدشویی

برای تولید اسید شویی ورق گرم، از اسید های کلریدریک اسید و سولفوریک بیشتر استفاده می شود. در اوایل برای اسید شویی از اسید سولفوریک استفاده می شد ولی از انجایی که اسید کلریدریک نسبت به اسید سولفوریک دارای قدرت شویندگی بسیار بالاتری است و همچنین فرسایش فلز در شست شو با اسید کلریدریک کمتر از اسید سولفوریک است و با توجه به اینکه سرعت عمل در واحد یکپارچه سازی بسیار بالا می باشد و با توجه به قدرت اسید کلریدریک، این اسید بهترین انتخاب می باشد . البته اسید کلریدریک از اسید سولفوریک بسیار گران تراست ولی با در نظر گرفتن به ویژگی های مناسب این اسید، استفاده از آن در خط تولید توجیح پذیر می باشد.

فولادهای کربن‌دار

فولادهای کربن‌دار، که میزان آلیاژ آنها کمتر از ۶ درصد است، اغلب در اسیدکلریدریک و اسیدسولفوریک شستشو داده می‌شوند. فولادهایی که محتوای آلیاژی آنها بالاتر از ۶ درصد است باید در طی دو مرحله شستشو داده شوند و از اسیدهای دیگری مانند فسفریک اسید، نیتریک اسید و هیدروفلوئوریک اسید استفاده شود. فولادهای حاوی کروم و نیکل باید در حمام اسیدکلریدریک و اسیدنیتریک شستشو داده شوند. برای اسید شویی آلیاژهای مس از اسید سولفوریک رقیق و برای برنج از مخلوط اسیدسولفوریک غلیظ و اسیدنیتریک استفاده می‌شود.

ورق های فولادی اسید شویی شده را بعد از خروج از واحد اسید شویی به روغن آغشته می کنند زیرا ورق بعد از فرایند اسید شویی هنگام ورود به محیط تحت تاثیر محیط اطراف دچار اکسایش شده و وضعیت نامطلوبی پیدا می کند.روغن موجود بر سطح ورق اسید شویی را هنگام استفاده شست شو می دهند.

مزایا و معایب اسیدکلریدریک و اسید سولفوریک بصورت زیر است:

مزایا:

  • به دلیل اینکه این روش در دمای اتاق انجام می‌شود فرایند حرارتی احتیاج ندارد و در نتیجه هزینه نهایی آن کاهش می یابد.
  • حذف مقدار زیادی از آلاینده ها به دلیل قدرت بالای اسید.
  • نفوذ کمتر هیدروژن از طریق انتشار.
  • با استفاده از این اسید نمک آهن کمتری بر روی سطح آهن رسوب می کند.

معایب:

  • در صورتی که دمای محیط بالا رود به دلیل گرم شدن اسید دود تولید می شود.
  • سیستم بازیابی اسید کلریدریک فرایندی گران قیمت است.
  • به دلیل قدرت بالای اسید تجهیزات جانبی مورد استفاده در فرایند با خورندگی زیادی مواجه هستند.
  • هزینه دفع منیزیم از اسید سولفوریک بسیار بالا می باشد.

کاربردهای ورق اسیدشویی:

  1. مصارف ساختمانی: درتولید لوله و پروفیل و غیره
  2. اتومبیل سازی: قسمتهای بدنه و چرخ اتومبیل قطعات خودرو و اجزاء داخلی آن (ر ینگ و شاسی)
  3. صنایع لوله سازی تولید انواع لوله های انتقال آب ، نفت و گاز
  4. تولید مخزن های گاز ،مایع و مخزن های تحت فشار
  5. فرم دهی مجدد برای محصول گالوانیزه
  6. فرم دهی سرد و کشش عمیق سیلندر گاز
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *